Dan moet je een 900C zonder bekrachtiging proberen. Vooral bij mij in- en uitparkeren toch wel zwaar. Rijdt verder trouwens uitstekend.JaM schreef:Moet eerlijk zeggen dat dat me nogal meeviel... maar ik ben dan ook renaults gewend zonder stuurbekrachtiging, misschien helpt dat. inparkeren ging wel wat "stroef", maar rijden en bochten ging vrij "normaal".
Nieuw lid, en misschien ook "nieuwe" saab-bezitter
-
Robbert
- Donateur (6x)

Re: Nieuw lid, en misschien ook "nieuwe" saab-bezi
-
JaM
- Geregistreerd lid
Dag allemaal,
ik denk toch dat ik me vergist heb in de kosten die een (oude) saab met zich meebrengt, ik denk dat ik ooit nog wel een dergelijke auto ga rijden, maar dan wel met een wat hoger inkomen/vaste baan.
Gegroet en tot ziens (?),
JaM
ik denk toch dat ik me vergist heb in de kosten die een (oude) saab met zich meebrengt, ik denk dat ik ooit nog wel een dergelijke auto ga rijden, maar dan wel met een wat hoger inkomen/vaste baan.
Gegroet en tot ziens (?),
JaM
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik rij een Saab 99 uit 83 en vind het erg meevallen hoeveel het kost om de zaak op de rit te houden. Grootste kostenkost is benzine (1:8,5
). Als je een beetje aan je auto kan sleutelen dan zijn de kosten prima te beheersen door de goede beschikbaarheid van 2e hands onderdelen, oa op dit forum.
-
jelger
- Geregistreerd lid
lijkt me ook eigenlijk. als je je bandjes hard oppompt (a la Ralph
) kun je toch wel in de 1:12 ofzo uitkomen.
-
Robbert
- Donateur (6x)

En wat minder enthousiast met de rechtervoet wil ook wel helpen.jelger schreef:lijkt me ook eigenlijk. als je je bandjes hard oppompt (a la Ralph) kun je toch wel in de 1:12 ofzo uitkomen.
-
Hannes
- Forum Admin
Nou 1:10 is toch wel mijn record op LPG en 1:9 is veel normaler. Of moeten de banden meer in de richting van 3 bar?
Maar echt duur auto rijden hoeft het niet te zijn met een Saabje. Al is een corolla ofzo misschien wel voordeliger.
Hannes
Maar echt duur auto rijden hoeft het niet te zijn met een Saabje. Al is een corolla ofzo misschien wel voordeliger.
Hannes
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik ben bang dat dit wel eens de belangrijkste reden zou kunnen zijn...Robberts schreef:En wat minder enthousiast met de rechtervoet wil ook wel helpen.jelger schreef:lijkt me ook eigenlijk. als je je bandjes hard oppompt (a la Ralph) kun je toch wel in de 1:12 ofzo uitkomen.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Zoals vaker hier gezegd, je moet een beetje boffen maar een Saab op een kopie rijden vergelijkbaar met een Japanner kan niet echt. AutoVisie besteedt juist deze week aandacht aan de onkosten van oldtimers en youngtimers (jonger dan 25 jaar). Daarin zeggen ze dat je het vooral uit liefhebberij moet doen. Koop het beste exemplaar om te beginnen, en ga daarvan uit. Kan best zijn dat je het eerste jaar geen of nauwelijks onderhoud/reparatie nodig hebt.
Met een 90 (gewoon een late nite 99 eigenlijk) maak je nog de beste kansen. Allerlaatste versie van Saab's carburatiemotor, geen electriek dat kapot kan gaan. Rembekrachtiging zit er dan nog net bij. Ik pomp mijn voorbanden op tot 2,6 atmosfeer, achter 2,3. Ik haal met gewoon houden aan de max. snelheid (hoewel toch 2 boetes binnen 2 weken tijd) met 70% langere afstanden tussen de 1 op 11,5 en 1 op 12. Harder oppompen van de voorbanden vergemakkelijkt ook het sturen. Het is verreweg de goedkoopste auto die ik tot nog heb gereden. Als het goed is, staat er dit jaar geen enkele reparatie te wachten. Mijn garage heeft al gezegd dat ie na binnenkomen van de kentekenpapieren zo door de APK kan.
Een 90 boven de 99 prefereren heeft ook een paar andere voordelen zoals: ruimere koffer, 900 achteras, grotere tank.
Met een 90 (gewoon een late nite 99 eigenlijk) maak je nog de beste kansen. Allerlaatste versie van Saab's carburatiemotor, geen electriek dat kapot kan gaan. Rembekrachtiging zit er dan nog net bij. Ik pomp mijn voorbanden op tot 2,6 atmosfeer, achter 2,3. Ik haal met gewoon houden aan de max. snelheid (hoewel toch 2 boetes binnen 2 weken tijd) met 70% langere afstanden tussen de 1 op 11,5 en 1 op 12. Harder oppompen van de voorbanden vergemakkelijkt ook het sturen. Het is verreweg de goedkoopste auto die ik tot nog heb gereden. Als het goed is, staat er dit jaar geen enkele reparatie te wachten. Mijn garage heeft al gezegd dat ie na binnenkomen van de kentekenpapieren zo door de APK kan.
Een 90 boven de 99 prefereren heeft ook een paar andere voordelen zoals: ruimere koffer, 900 achteras, grotere tank.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

of dat je in eerste instantie wat achterstallig onderhoud moet wegwerken maar dat de auto daarna weer in bijna-concoursstaat is, er vanuit gaande dat je een exemplaar hebt dat jaren vertroeteld is door een goede eigenaar maar de laatste tijd een beetje verwaarloost is...ralph12 schreef:... Kan best zijn dat je het eerste jaar geen of nauwelijks onderhoud/reparatie nodig hebt...
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Nou concours staat..... Ik denk dat geen enkele 99 of 90 dat meer haalt, afgezien van een gerestaureerde 99 met een Triumph motor, dat zie je nog wel eens. Vorig jaar zag ik een 1984-er 99 met 130.000 op de teller die concours conditione was. Maar dat is een uitzondering. Ging ook grif weg voor een bedrag boven de 3 mille.
Ik heb meer uitgegeven aan opkalefateren dan aan de 90 zelf, inderdaad. Toch een goeie deal nadat bleek (gewoon de vorige eigenaar gebeld want er zat een handelaar tussen die 'm had overgenomen van een VW garage die 'm had getrade) dat de 90 veel minder km's had gelopen dan op de teller stond. Hij had de oude teller onder de stoel gelegd (als een soort bewijs). Bij Arijjansen toen vervolgens zijn doopceel gelicht waaruit het nauwgezette onderhoud bleek. Kaik, daar heb je wat aan.
Ik heb meer uitgegeven aan opkalefateren dan aan de 90 zelf, inderdaad. Toch een goeie deal nadat bleek (gewoon de vorige eigenaar gebeld want er zat een handelaar tussen die 'm had overgenomen van een VW garage die 'm had getrade) dat de 90 veel minder km's had gelopen dan op de teller stond. Hij had de oude teller onder de stoel gelegd (als een soort bewijs). Bij Arijjansen toen vervolgens zijn doopceel gelicht waaruit het nauwgezette onderhoud bleek. Kaik, daar heb je wat aan.