Onregelmatig lopen koude motor

1967-1984
Plaats reactie
frans1950
Geregistreerd lid

Onregelmatig lopen koude motor

Bericht door frans1950 » vr 24 jan, 2020 19:27

Met dit koudere weer openbaart zich een probleem bij mijn 99 D-jetronic automaat uir 1973. Hij start meteen, slaat goed aan maar bij wegrijden begint hij op 2 of 3 cylinders te lopen en heeft geen vermogen. Dit duurt een minuut of 5 en dan loopt hij prima zoals het hoort. De auto staat altijd binnen, niet verwarmd. Nieuwe bougies en bougiekabels, aan de bedrading bewegen heeft geen invloed. Is hij eenmaal een beetje op temperatuur start en rijdt hij vlot. Iemand een idee?

Funky Dude
In memoriam †

Re: Onregelmatig lopen koude motor

Bericht door Funky Dude » vr 24 jan, 2020 22:55

Ik ben niet bekend met D-jetronic maar is er misschien iets met een sonsor mis? Hoe goed is de accu nog?
Misschien loont het ook de olie te controleren of te vervangen door iets dunnere.

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » za 25 jan, 2020 20:45

De accu is prima, hij start en slaat direct aan. De link met dunnere olie en het probleem zie ik niet.

Robert65
Geregistreerd lid

Bericht door Robert65 » di 28 jan, 2020 10:25

De D-jetronic ken ik helaas ook niet (de K-jetronic iets beter); ik heb een vermoeden dat dit toch met de koude start-inrichting te maken heeft.
Misschien op het Volvo-forum (www.volvokv.nl) wat meer info; de oudere modellen hebben daar ook D-jetronic

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » di 04 feb, 2020 19:47

Probleem is opgelost, bleek een ordinair vochtprobleem te zijn: een nieuwe verdeelkap en rotor naast nieuwe bougiekabels die ik al erop had zitten was de oplossing. Hij rijdt weer prima.

Plaats reactie