speling in stuurhuis ?

1967-1984
Plaats reactie
pinguin
Geregistreerd lid

speling in stuurhuis ?

Bericht door pinguin » za 12 aug, 2017 13:24

Hallo allemaal. (mooie regenachtige sleutel-zaterdag vandaag) (iig in Groningen)
Wilde laatst m'n 99 (bj74) laten uitlijnen, alleen toen bleek er teveel speling te zitten op de (volgens de monteur) binnenste stuurkogels, Nu kan ik me vaag herinneren dat de kogels opgesloten zitten met een veer erachter, en bij een veer lijkt het me logisch dat het een beetje kan bewegen ?! Inmiddels stuurhuis gedemonteerd en idd, de spoorstangen kunnen ietsje naar binnen geduwd, kan ik deze gewoon iets aandraaien en opnieuw opsluiten ? of ergens nieuwe spoorstangen vandaan toveren ?

groetjes

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: speling in stuurhuis ?

Bericht door Ary van Hoorne » di 15 aug, 2017 19:24

aandraaien idd. In de praktijk is het echter lastig omdat er een borgpen (4mm dik) in de kap over de kogel zit. Die moet je eerst uitboren en na aandraaien moet je een nieuw gat boren (niet te diep!) om een nieuwe borgpen te zetten. Na aandraaien wel eerst kijken of alles nog binnen tolerantie valt want als dat niet zo is zou de kogel uit de kap getrokken kunnen worden. Immers, de reden dat er speling is ontstaan is omdat de kap ruimer is geworden.

Er zijn mensen op dit forum die beweren dat je de kappen aan kan draaien terwijl het stuurhuis nog in de auto zit. Dat lijkt mij sterk omdat ik nog nooit een 99 stuurhuis zonder borgpennen heb gezien en door die borgpennen draai je echt niet heen (en nieuwe borgpennen plaatsen is al helemaal onmogelijk met ingebouwd stuurhuis).

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 15 aug, 2017 23:52

Wat waren die dingen die jij had voor het stuurhuis?

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » wo 16 aug, 2017 0:52

Ik had die plastik bus in het stuurhuis na laten maken van brons. Dat is dus om de speling de andere kant op te heffen waar het hier over gaat. Later heb ik die bussen nog NOS gevonden, maar omdat ik hem toch al in onslijtbaar brons heb, heb ik de orginele NOS bussen doorgeschoven naar Thom :)

Plaats reactie