Antenne 99 GL 1983

1967-1984
Plaats reactie
straks
Geregistreerd lid

Antenne 99 GL 1983

Bericht door straks » za 14 jan, 2017 11:01

Goedemorgen,

Al geruime tijd ben ik opzoek een nieuwe/andere antenne voor mijn Saab 99 GL uit 1983, bij dit model zit de antenne bevestigd op de A stijl aan de bijrijderszijde. De huidige antenne is dusdanig verroest aan de voet dat deze eraf gevallen is. Zelf heb ik zo'n beetje alle online Saab adressen benaderd, zonder succes. Zelfs Elferink had niets meer liggen.

Iemand hier nog een suggestie waar ik een antenne voor mijn Saab kan vinden?

Gr.

Simon

Raggare
Geregistreerd lid

Re: Antenne 99 GL 1983

Bericht door Raggare » za 14 jan, 2017 11:35

De antenne die aan de A-style bevestigd zit is dan ook niet de normale plek voor de antenne bij een 99. Geen idee of daar eigenlijk wel iets orgineels van Saab is voor geleverd. Normaal gesproken zit de antenne achter gemonteerd.

Groeten van je naamgenoot, Simon.

Simon.

straks
Geregistreerd lid

Bericht door straks » za 14 jan, 2017 18:40

Dank voor de reactie! edoch ben ik ervan overtuigd dat dit wel de originele plek is voor de antenne. Gezien de montage en slijtage lijkt dit origineel vanaf fabriek. Ook als ik op Google zoek naar mijn Saab en bouwjaar zie ik de antennes op deze plek terug. Probleem is inderdaad wel dat veel de antenne aan de achterzijde bevestigd hebben....

Gr.

Simon

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » zo 15 jan, 2017 13:53

Mijn auto, wat overigens een 84'er is, heeft de antenne op het dak. Ook ik weet zeker dat dit de originele plek is. Toch raar, ik zie ze zowel links als rechtsvoor, maar ook links en rechtsachter, en in mijn geval dus bovenop. Je zou toch verwachten dat zoiets in al die jaren wel hetzelfde gebleven is, maar nee blijkbaar niet.

Ik weet nog dat ik het vroeger wel "stoer" vond als een auto de antenne achterop had, waar een kind zich al niet druk om kan maken :-o

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » zo 15 jan, 2017 17:28

Ik heb een 84er en daar zit de antenne linksachter, ben er behoorlijk zeker van dat de orginele plek is. of links of rechtsachter.
En dan heb ik ook nog een 83er die heeft de antenne, helaas, voor op het dak zitten. Ik denk niet dat dat een plek is wat Saab bedacht heeft meer eerder door de garage waar de Saab verkocht is.. Mijn voorgaande Saab 99ers hadden de antenne,s achter zitten.

Schippertje
Donateur
Donateur

Bericht door Schippertje » zo 15 jan, 2017 22:18

In de accessoire folders kwam ik overal de antenne rechts achter tegen. (Zie o.a. de foto) Vanaf fabriek bestelde audio systemen zullen de antenne (vaak met Saab inscriptie) wel rechts achter hebben gehad.

Afbeelding

Alle anders geplaatste antennes zijn denk ik bij de dealer/importeur zijn gemonteerd.

Dus waar de antenne ook zit, het is waarschijnlijk "origineel"

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » zo 15 jan, 2017 23:00

Ik heb nog een originele antennevoet liggen met een korte rubber spriet er op. Er passen ook andere SAAB antennes op.

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » ma 16 jan, 2017 12:29

Ik heb ooit een 99T gehad welke ook zo'n A-stijl antenne had.
Had ze ook nog nooit gezien, maar ze bestaan idd wel.

Ik zou forummers FHR en Thom eens vragen of ze nog iets hebben liggen.

timo
Geregistreerd lid

Bericht door timo » ma 16 jan, 2017 19:38

Tot ongeveer 83 was er geen vaste plaats voor de antenne bij saab alleen een recomendatie waar die het beste kon zitten. Jaren 70 en begin 80 zou de antenne kabel zo kort mogelijk zijn(voor beste ontvangst), dus a stijl, op het dak enz. Dit gaf ook weer windgeruis/lekkage. Eind 70 werd ook vaker de antenne achter geplaatst zag er ook sportiever uit en nog beter met 2[SMILING FACE WITH SMILING EYES]. Vanaf 83/84 ongeveer werden de autos voorzien van voorgeboorde gaten, linksachter. Minder kans op roestschade en de materialen(antennekabel) zijn in die tussentijd ook beter geworden. De eerste 9000s hadden zowel links en rechtsachter een antennegat.

Plaats reactie