Ontstekingsmodule

1967-1984
Plaats reactie
PLemaire
Geregistreerd lid

Ontstekingsmodule

Bericht door PLemaire » zo 10 mei, 2015 16:13

Misschien kan ik beter dit onderwerp op de 90 of 900 zetten maar ja het is een 99 MY 84 en die hebben een ontstekingsmodule.
Ik heb toch altijd gedacht dat zo'n module het doet of niet doet en niets daar tussen in. Het is per slot van rekening (eenvoudige) elektronica maar dat is geloof ik toch niet het geval. Afgelopen winter is de kop vervangen en wat ons opviel tijdens het testdraaien is dat de motor, als ie warm werd, onregelmatig ging lopen. Dat had de motor ook voor de kopwisseling; soms viel de auto volledig stil; maar na 10 minuten startte die direct weer. Alles nagekeken en alles leek toch goed. Toen maar de verzekeringsmodule vervangen omdat we ergens een leen-exemplaar hadden liggen. Motor draaide prima; ook als de motor op temperatuur was. Vervolgens een nieuwe (gebruikte) gekocht en het leek goed te gaan, echter viel het op dat de motor erg rookte. Na een kwartiertje rijden begon de motor te stotteren; stationair ging wel maar bij gas geven viel ie stil. Mijn oude module weer terug geplaatst en we konden weer rijden maar niet echt van harte maar geen rook meer.

Weet iemand iets meer over de werking van zo'n ontstekingsmodule en hoe kan je controleren dat de module op orde is?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Ontstekingsmodule

Bericht door turbopilot » zo 10 mei, 2015 18:25

Geen idee, ik heb er eens 1 gehad met dezelfde soor klachten, grappige hij deed het ook altijd op het laatste stuk traject woon werkverkeer.

Er bestaan imitatie achtige exemplaren, beste kun je er 1 van bosch pakken.

Komt het vaak voor? Redelijk vaak, vaker als een lekke band. In de meeste van mijn saabjes heb ik een reserve exemplaar, zoals ook de bobine kabel naar de verdelerkap :wink:

Let ook even of je het goede nummer van de module hebt.

Freek Jansen
Donateur
Donateur

Bericht door Freek Jansen » do 14 mei, 2015 22:58

eens met turbopilot, goed kijken of je de goede module hebt.
Ik denk dat daar het probleem zit.

Als dat niet helpt, bobine vervangen.

Ontstekingshuis heb ik zelf nog nooit een kapot gehad (buiten olie lekken)

Wat ik ook eenmaal heb meegemaakt, is, dat de kabel tussen module en ontstekingshuis kapot was. De auto kon je starten als deze koud was, sloeg na een paar minuten af en starte pas weer als deze volledig was afgekoeld. Alles vervangen, ontstekingshuis, bobine, module etc., auto bleef de storing houden. Een bypas kabel gemaakt en het probleem was opgelost.

PLemaire
Geregistreerd lid

Bericht door PLemaire » ma 18 mei, 2015 13:08

Nieuwe (gebruikte) module geplaatst en het lijkt erop dat de problemen voorbij zijn.

PLemaire
Geregistreerd lid

Bericht door PLemaire » wo 20 mei, 2015 20:27

Niet dus. Gisteravond, na een paar kilometers viel de motor weer uit. Niet meer aan de praat te krijgen. Auto aan de kant gezet en maar naar huis lopen (gezonde auto zo'n 99). Vanmiddag weer terug naar de auto en gelijk weer starten (en draaien als een zonnetje). Auto staat weer voor de deur. Wordt er wel moe van, durf alleen nog een rondje de kerk. Van het weekend maar een andere bobine er in en het stekkertje bij het ontstekingshuis misschien vervangen. Rubbertje bij het stekkertje is poreus geworden en gedeeltelijk gescheurd. Zie een koperdraadje bloot liggen. Als dat het niet is heb ik geen opties meer want alles is dan vervangen (kabels, rotor, verdeelkap, module en bougies).

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 20 mei, 2015 21:48

De stekker op de ontstekings huis (naast de verdeelkast) ook gecontroleerd?

Lijkt op te warm worden van iets, normaal zou je dus denken bobine of module :-S+

Eigenlijk moet je weer net zo lang doorrijden tot hij weer de fout geeft en dan kijken of hij wel vonkt uit de bobinekabel.

Volgens mij is het slecht voor de bobine, maar als je de auto thuis nu eens een tijd op contact laat staan ( de tijdsduur van je rit) en dan eens controleert wat hij doet.

Overigens , je rijdt toch niet op lpg? Een niet fijn werkend Inductierelais kan dezelfde klacht geven.

lijkt erop dat je de tips van Freek moet gaan volgen :wink:

PLemaire
Geregistreerd lid

Bericht door PLemaire » do 21 mei, 2015 12:25

Ik dacht toch alle onderdelen van de ontsteking te kennen maar wat doet het inductierelais en waar zit die? Of is dit een onderdeel van een gasinstallatie. In mijn auto zit geen gas; rijdt dus alleen op benzine.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 21 mei, 2015 12:39

Inductie relais gebruik je als je een lpg installatie erin hebt.

Als de motor afslaat en de auto staat nog op contact, dan sluit de gastoevoer

Vandaar de vraag, zit er lpg op :wink:

PLemaire
Geregistreerd lid

Bericht door PLemaire » do 21 mei, 2015 12:55

Ik begrijp het. Rij dus alleen op benzine.

PLemaire
Geregistreerd lid

Bericht door PLemaire » ma 03 aug, 2015 12:58

Ha eindelijk, het Saabje rijdt weer als een trein.
Het probleem zat hem toch in het ontstekingshuis. De (elektronische) verdeler die daar in zit was poreus geworden. Bij warm draaien zette dat uit en verloor daardoor contact.
Nieuw (gebruikte) ontstekingshuis laten plaatsen en afstellen (kan ik niet zelf) en ja hoor, probleem was over.
Direct starten, rijden en geen gestotter meer, ook niet na een rit van meer dan een half uur.
Heerlijk, heeft wel wat tijd gekost maar ben blij. Het is zo leuk om met een 99 door het land heen te rijden en ze worden steeds zeldzamer.

PLemaire
Geregistreerd lid

Bericht door PLemaire » ma 17 aug, 2015 19:33

Ben afgelopen week met de Saab naar het oosten gereden. Zonder problemen of gedoe meer dan 300 km en dat was een tijd geleden. Toch ben ik niet helemaal tevreden.
Tussen de 1500-2000 toeren loopt de motor niet mooi rond. Hij is dan wat onrustig. Dat doet ie eigenlijk al een lange tijd; ook voor de kopwissel. Boven de 2000 toeren loopt de motor prachtig en trekt lekker door. Gas geven bij 100 km pakt ie goed op.
Kleppen zijn goed en afgesteld, ontsteking is vervangen met alle attributen. Vacuumvervroeger is vernieuwd. Wellicht is het iets met de carburateur. Hoewel die is een jaar geleden nagelopen en de vlotternaald is toen vervangen. Wie weet wat het zou kunnen zijn?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 17 aug, 2015 21:47

Heeft de carburateur ook ooit dienst gedaan op een lpg uitvoering?

PLemaire
Geregistreerd lid

Bericht door PLemaire » di 18 aug, 2015 10:03

Nee, altijd benzine geweest.

PLemaire
Geregistreerd lid

Bericht door PLemaire » di 25 aug, 2015 12:39

Vanochtend heel precies de carburateur opnieuw afgesteld (samen met een Saabmonteur van Kennemerland). Stond wat te arm. Slangetje naar vacuumvervroeger vervangen; was ietsjes lek. Tot slot ATF bij de vlotterdemper toegevoegd.
Starten en rijden en alles lijkt nu op orde. In alle toerengebieden draait de motor mooi rond. Trekt goed door. Wat een genot; lijkt als nieuw.

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » di 25 aug, 2015 13:00

Een jaar rondrijden zonder een carb terug af te stellen is lang hoor. Mijn eerste auto was ook nog eentje met carburator en na een 6-tal maanden was een nazicht van de afstelling echt wel nodig. Goed dat het opgelost is en dat je een mechanieker hebt die zoiets nog in de vingers heeft want ze worden zeldzaam. De mechaniekers die nog een carburator kunnen afstellen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plaats reactie