Beste mensen,
Heb een Saab 99 E met 1.85 motor uit 1972. De auto blijft tijdens het rijden netjes op bedrijfstemperatuur maar als de auto stil staat met draaiende motor loopt de temperatuur behoorlijk op.
Fan slaat netjes aan. Koelwater is op pijl. Nu wil ik de thermostaat gaan vervangen.
Tevens gehele koelsysteem reinigen. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik wil het wel een beetje low budget houden. Is met water spoelen een optie, zo ja hoe? Waar kvs aftappen? Misschien een huis tuin en keuken middeltje om te reinigen?
Met welke koelvloeistof vervolgens afvullen? Ik gebruik normaal die van de action. Welke variant van de Action kun je het beste gebruiken?
Hoor het graag!
Koelsysteem reinigen/warmlopen oplossen
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: Koelsysteem reinigen/warmlopen oplossen
Geen ervaring met een B-motor maar op een H zit er een aftaphuis onder het uitlaatspruitstuk. Zitten twee doppen op maar als je die nooit los hebt gehad kun je beter eerst het hele huisje loshalen met de M8 bouten. De doppen dan enige tijd laten weken in kruipolie. Loshalen en eventueel koperen ringen vervangen. Daarna kun je die gebruiken om af te tappen.
Spoelen heb ik verschillende malen gedaan met beurtelings soda in water en citroenzuur in water. Kun je wel een tijdje mee rijden. Daarna verschillende malen spoelen met water. Werkt erg goed.
Spoelen heb ik verschillende malen gedaan met beurtelings soda in water en citroenzuur in water. Kun je wel een tijdje mee rijden. Daarna verschillende malen spoelen met water. Werkt erg goed.
-
sonett003
- Geregistreerd lid
Re: Koelsysteem reinigen/warmlopen oplossen
Let op! Dit is een uitvoering met de zogenaamde Triumpf motor. Het spoelen van deze blokken niet met al te agressieve middelen doen.
De delen rond de waterpomp en de radiateur zijn het meest kwetsbaar en moeilijk meer te krijgen. In de loop der jaren heeft corrosie al in meer of mindere mate zijn best gedaan. Niet lang met puur water met "citroen" rondrijden.
In het verleden heb ik gespoeld met leidingwater met 20 % koelvloeistof, is niet zo schraal
. Je waterpomp afdichting is je hier dankbaar voor! Ik heb destijds blauwe koelvloeistof gebruikt.
Heb ook ooit eens meegemaakt dat de uitgaande slangaansluiting van de waterpomp grotendeels "dichtgegroeid" was, ergo bij stationair toerental nagenoeg geen flow, dus weinig koeling. Even voorzichtig schoonkrabben loste toen veel sores op.
De delen rond de waterpomp en de radiateur zijn het meest kwetsbaar en moeilijk meer te krijgen. In de loop der jaren heeft corrosie al in meer of mindere mate zijn best gedaan. Niet lang met puur water met "citroen" rondrijden.
In het verleden heb ik gespoeld met leidingwater met 20 % koelvloeistof, is niet zo schraal
Heb ook ooit eens meegemaakt dat de uitgaande slangaansluiting van de waterpomp grotendeels "dichtgegroeid" was, ergo bij stationair toerental nagenoeg geen flow, dus weinig koeling. Even voorzichtig schoonkrabben loste toen veel sores op.