dag luitjes,
wie heeft er ervaring met LPG inbouwen in een saab 99 bj 1976 met Dubbele Carburateur (GLsuper model). Waar kun je het laten inbouwen, loopt de motor goed, is het raadzaam om 'm uit te rusten met een electronische ontsteking, etc.
Het is een combi coupe uitvoering. Weet iemand of de gastank op de plek van de reserveband kan?
Alvast bedankt.
Groet
gerben.
0618-372666
lpg en dubbele carburateur bj 76
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: lpg en dubbele carburateur bj 76
Het is geen dubbele carburateur, het zijn twee enkele...gkleinwillink schreef:wie heeft er ervaring met LPG inbouwen in een saab 99 bj 1976 met Dubbele Carburateur (GLsuper model).
LPG inbouwen kan altijd, maar met twee carburateurs is het afregelen wat moeilijker, ze moeten beide precies evenveel gas krijgen (geldt ook voor benzine).
Ik zou gewoon naar een LPG boer gaan, ook voor zo een gastank op de plaats van het reservewiel.Waar kun je het laten inbouwen,
Dat is altijd handig... maar ik weet niet of er een Pertronix kit is voor die 99, anders is een Newtronic ook wel passend te maken. Ik geloof dat je ook het systeem uit een 900 in de verdeler van een 99 kan bouwen....raadzaam om 'm uit te rusten met een electronische ontsteking
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Ik heb twee weken geleden nog een Ignitor elektronische ontstekingingebouwd in mijn '79er GL met B20. Je ziet er bijna niets van, het hele systeem zit onder de verdelerkap. Is minder dan een uur werk en het loopt prima!
Een originele elektronische ontsteking uit een 99 GLi inbouwen is ook een mogelijkheid, de onderdelen hier voor zijn wel vrij moeilijk te vinden.
Wees bij inbouw van LPG je er wel van bewust dat je cilinderkop wat harder slijt. Dit betekent bij iedere beurt klepspeling controleren, vaak stellen en op termijn een aangepaste kop monteren. Deze aanpassingen bestaan uit het monteren van hardere klepzittingen en bronzen klepgeleiders. Optioneel wordt aanbevolen de natrium gevulde kleppen uit een Turbo of EMS te monteren.
Een originele elektronische ontsteking uit een 99 GLi inbouwen is ook een mogelijkheid, de onderdelen hier voor zijn wel vrij moeilijk te vinden.
Wees bij inbouw van LPG je er wel van bewust dat je cilinderkop wat harder slijt. Dit betekent bij iedere beurt klepspeling controleren, vaak stellen en op termijn een aangepaste kop monteren. Deze aanpassingen bestaan uit het monteren van hardere klepzittingen en bronzen klepgeleiders. Optioneel wordt aanbevolen de natrium gevulde kleppen uit een Turbo of EMS te monteren.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Zie ook viewtopic.php?t=3019Bart M schreef:...Ignitor elektronische ontsteking ingebouwd in mijn '79er GL...
In de Pertronix catalogus wordt maar een beperkt aantal 99 genoemd, n.l. 1974-70 99E, EA, EMS met verdeler 0-231-163-007 of 0-231-163-025. Welke pertronix kit heb jij gebruikt?
Dat kan, maar die zijn wel erg duur....natrium gevulde kleppen...
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Je moet zoeken op het nummer van de verdeler. Dit was vanaf 1977 de 0231 170 197. In de lijst van EDSclassic kom je dan op de 1843M.
Ik kreeg op de beurs in Essen de 1843 mee. Was een stuk goedkoper dan in Nederland. De 'M' zal wel slaan op 'Modify', vandaar de hogere prijs. Ik moest de grondplaat van de opnemer wat afvijlen zodat de grondplaat in de verdeler vrij kon bewegen voor het vervroegingsmechanisme.
Ik heb in totaal €136,50 betaald, dit was een beursaanbieding en inclusief de bijpassende hoogvermogen bobine (nr. 40511). De losse ontstekingsset was ongeveer € 95.
Ik kreeg op de beurs in Essen de 1843 mee. Was een stuk goedkoper dan in Nederland. De 'M' zal wel slaan op 'Modify', vandaar de hogere prijs. Ik moest de grondplaat van de opnemer wat afvijlen zodat de grondplaat in de verdeler vrij kon bewegen voor het vervroegingsmechanisme.
Ik heb in totaal €136,50 betaald, dit was een beursaanbieding en inclusief de bijpassende hoogvermogen bobine (nr. 40511). De losse ontstekingsset was ongeveer € 95.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Dat is nog steeds duur (sorry...). De Pertronix 1847 unit kost ca 60 euro, zie b.v. hier op Ebay .Bart M schreef:JDe losse ontstekingsset was ongeveer € 95.
Ik denk dat je de 1847V Pertronix unit ook wel kan gebruiken als je zelf een manier bedenkt om die op de onderbrekerplaat vast te zetten.