Electronische ontsteking
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Electronische ontsteking
Gisteren een electronische ontsteking gemonteerd van het fabrikaat Pertronix. Via Ebay in de US besteld voor maar $ 60,= ( E 50,=). Anderhalf uur sleutelen en het spul loopt weer, afgesteld en wel. Nu maar eens kijken of er verschillen zijn t.o.v. de contactpunten. In ieder geval nooit meer contacthoek conroleren c.q. afstellen.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Re: Electronische ontsteking
Pertronix is ook in Engeland te koop. Maar ik ben ze nog nergens tegengekomen voor $60,=
-
rjanssen
- Geregistreerd lid
Merk je een duidelijk verschil?
Heeft dit je warme startprobleem opgelost?
$60 is niet teveel.
Roel
Heeft dit je warme startprobleem opgelost?
$60 is niet teveel.
Roel
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
De verschillen in starten en rjiden zijn marginaal. Voor wat het brandstofverbruik betreft moet ik er nog een paar weken mee rijden.
Het slechte starten bij warme motor bleek van een slechte hoogspanningskabel te komen tussen bobine en verdeler, en een verkeerde contactpuntafstand.
Het slechte starten bij warme motor bleek van een slechte hoogspanningskabel te komen tussen bobine en verdeler, en een verkeerde contactpuntafstand.
-
sabo
- Geregistreerd lid
Een aardige prijs $60,--. Om welk type ontsteking van Pertronix gaat het hier?
Zou een andere bobine die een sterkere vonk levert niet beter zijn in combinatie met een electronische ontsteking? Welke bobine zou je dan hiervoor moeten hebben?
Mijn 96 heeft een electronische ontsteking van luminition en een weber. Dit levert duidelijk vermogenswinst. Nu wil ik mijn 95 op gas ook graag wat meer vermogen geven. Misschien dat zo'n Pertronix alvast een beetje kan helpen.
Zou een andere bobine die een sterkere vonk levert niet beter zijn in combinatie met een electronische ontsteking? Welke bobine zou je dan hiervoor moeten hebben?
Mijn 96 heeft een electronische ontsteking van luminition en een weber. Dit levert duidelijk vermogenswinst. Nu wil ik mijn 95 op gas ook graag wat meer vermogen geven. Misschien dat zo'n Pertronix alvast een beetje kan helpen.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Ik gebruik (nog) mijn standaard bobine. De Pertronix ontsteking moet een bobine met een primaire weerstand van minimaal 3 ohm hebben, mijn bobine heeft 3,2 ohm. Maar ik ga toch eens kijken of een blauwe Bosch bobine effect heeft.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Op ebay wordt deze pertonix bobine aangeboden. Ik weet niet of het type is waar jullie het over hebben. Is wel 3 Ohm. Prijs 32 dollar + verzendkosten vanuit de USA. Veiling loopt af woensdagavond 23.15uur.
Misschien iets voor sabo?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33689
Misschien iets voor sabo?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33689
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
De Pertronix Ignitor, type 1847Vsabo schreef:Een aardige prijs $60,--. Om welk type ontsteking van Pertronix gaat het hier?
Ja, gewoon een blauwe Bosch bobine, of die speciale "Ignitor Flamethrower".sabo schreef:Zou een andere bobine die een sterkere vonk levert niet beter zijn in combinatie met een electronische ontsteking? Welke bobine zou je dan hiervoor moeten hebben?
Ik denk dat die vermogenswinst hoofdzakelijk uit die Weber komt en niet uit de ontsteking. Alleen een andere ontsteking op je 95 zal niet meer vermogen geven. Het grote voordeel van een el. ontsteking is dat je van de contactpuntjes en condensator af bent, dus geen gedoe meer met vervangen en afstellen van afstand en contacthoek.sabo schreef:Mijn 96 heeft een electronische ontsteking van luminition en een weber. Dit levert duidelijk vermogenswinst. Nu wil ik mijn 95 op gas ook graag wat meer vermogen geven. Misschien dat zo'n Pertronix alvast een beetje kan helpen.
Méér vermogen komt hoofdzakelijk uit méér brandstof verbranden in dezelfde tijd: een andere carburateur dus, groter en/of met grotere sproeiers. Secundaire zaken die bijdragen aan meer vermogen zijn: grotere uitlaatopening (tot 44 mm ipv 32 mm), grotere diameter uitlaatsysteem, grotere kleppen, groter inlaatkanaal (in spruitstuk en koppen) en een andere nokkenas.
Overigens is de Lumenition véél duurder dan de Pertronix, zeker als je die Lumenitiion koopt hier in NL, bij BCCP of zo, tegen een Pertonix rechtstreeks in de VS, zeker nu, met de hoge euro/lage dollar.
-
sabo
- Geregistreerd lid
Klopt allemaal, met Weber loopt ie 1 op 10,5, mijn vorige 96 liep 1 op 12. Ik heb alleen geen hogere top, alleen een snellere acceleratie.
Luminition was inderdaad schreeuwend duur (6 jaar geleden gekocht). En waar ik elke 5000 km puntjes aan 't vervangen was............ heerlijk nu, nooit meer naar de onsteking hoeven te kijken, en start altijd.
Trouwens bedankt voor de info 72sonett.
Luminition was inderdaad schreeuwend duur (6 jaar geleden gekocht). En waar ik elke 5000 km puntjes aan 't vervangen was............ heerlijk nu, nooit meer naar de onsteking hoeven te kijken, en start altijd.
Trouwens bedankt voor de info 72sonett.
-
Discus
- Geregistreerd lid
Ik heb ook de Pertronix geinstalleerd, maar geen vonk..
Voor installatie met contactpunten altijd een goede vonk.
Ik heb een blauwe Bosch bobine. Alle draden zijn nagekeken en ook de tips van Pertronix uitgevoerd.
Misschien iemand een idee?
Groet Harm
Voor installatie met contactpunten altijd een goede vonk.
Ik heb een blauwe Bosch bobine. Alle draden zijn nagekeken en ook de tips van Pertronix uitgevoerd.
Misschien iemand een idee?
Groet Harm
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Je kunt het haast niet fout aansluiten;Discus schreef: geen vonk..
- heb je de goede Pertronix unit (1847)
- de rode draad van de pertronix op de '15' (+) van de bobine, samen met de al aanwezige witte draad
- de zwarte draad op de '1' van de bobine (waar de groene draad naar de onderbreker op zat)
- zit de ring met de magneetjes helemaal naar beneden op de as van de verdeler gedrukt
- zit er +/- 1 mm ruimte tussen de pertronix unit en de magneetring
- zit de rotor er weer op
- kun je er een foto van maken en hier laten zien
(het is vast een kleinigheidje)
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Heb je de Pertronix unit wel op de goede hoogte staan t.o.v. de magneetring. Het aandrukken van de ring op de verdeleras kan even wat moeilijk gaan. Je moet de lengte van het stukje as waar de rotor op zit meten zonder magneetring en met magneetring. Dan weet je tenminste of de ring ver genoeg naar beneden gedrukt is. Ik hoefde het aluminium vulplaatje onder de unit niet te gebruiken. Verder moet je het plastic voelermaatje gebruiken om de afstand tussen ring en unit af te stellen.
Bij mij functioneert alles met de standaard bobine. Als de primaire weerstand hiervan groter is dan 3 Ohm, maakt de soort bobine niet veel uit.
Succes,
Martien
Bij mij functioneert alles met de standaard bobine. Als de primaire weerstand hiervan groter is dan 3 Ohm, maakt de soort bobine niet veel uit.
Succes,
Martien
-
Discus
- Geregistreerd lid
Dank voor jullie reacties. Ik ga hier vanavond even mee aan de gang.
groet Harm
groet Harm
-
Discus
- Geregistreerd lid
Het werkt! Ik heb jullie aanwijzingen opgevolgd. Vanmiddag weer een rondje gereden.

Hartelijk dank,
groet Harm

Hartelijk dank,
groet Harm