de eerste Turbo

1967-1984
Plaats reactie
DaVinz
Geregistreerd lid

de eerste Turbo

Bericht door DaVinz » zo 16 apr, 2006 12:56

Toen ik mijn 99T kocht heb ik veel info er over gevonden. Tot een uur geleden dacht ik dat het de eerste auto met een turbo was voor straat gebruik. Echter kom ik dit tegen:
GTO Magazine schreef:Na veel testwerk in de Europese toerwagenkampioenschappen is de 1.990 cc motor nu rijp voor serieproductie en wordt deze geïmplanteerd in de 2002. Daarmee is het de eerste in serie gebouwde productiewagen met een turbo.
Afbeelding
Dus dan maar de kleine letters lezen en inderdaad...
saab.com schreef:Saab maakte in 1977 veel indruk op de autoshow IAA in Frankfurt. Het merk onthulde de eerste betrouwbare turbomotor voor gebruik in personenauto’s.
Afbeelding
let vooral op het woord "betrouwbare", maar goed. Ik dacht zet het er maar op 8)
Alle twee trouwens leuke auto's ... alleen is de saab betrouwbaarder :D

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 16 apr, 2006 13:09

porsche had ook al eerder een turbo in de 911 gezet.

zowel de 911 als de 2002 waren niet zo gericht op de "massa" als de 99. de 99 opende die deur. denk ik dan zo.

en ja, saab werd wel met turbo techniek geassocieerd en bmw veel minder. marketing? denk het wel.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 16 apr, 2006 18:01

Als je zo'n BMW had kon je de zuigers beter per dozijn bestellen. Zogauw je die dingen reed zoals 't bedoeld was, smolten de zuigerbodems sneller dan een ijsje op een zomerdag.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 16 apr, 2006 18:07

Maar die 2002 Turbo was in 1973 wel heel uniek met 170pk's uit een 2.0 motor..

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 16 apr, 2006 20:33

Ja, maar als 't niet heel blijft heb je d'r weinig aan. En dat is waarschijnlijk precies de reden dat die dingen maar heel kort geproduceerd zijn, en dat er nog maar een enkele van rondrijdt (heel voorzichtig).

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 17 apr, 2006 11:41

De Chevrolet Corvair Monza Spyder en de Oldsmobile Jetfire V8 waren de eerste productieauto's met een turbo in de lente van 1962. De BMW 2002 Turbo kwam in 1973 op de markt en de peperdure Porsche 911 Turbo in oktober 1974. De turbo bij deze auto's was echter zo ingesteld dat deze pas bij hoge toeren druk opbouwde. Saab ontwikkelde in samenwerking met Garrett een kleinere turbo zodat deze al bij net iets over de 3000 toeren al een vermogenstoename van 50% leverde. Saab heeft met 100 preproductiemodellen van de 99 Turbo eerst 4,8 miljoen km's afgelegd in een jaar tijd voordat in 1977 de eerste Saab 99 Turbo op de markt kwam...

bron: hier, hier en hier

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » ma 17 apr, 2006 15:50

ah kijk !dank je wel, alles netjes op 1 rij ... 8)

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » do 20 apr, 2006 13:17

Ook een reden voor de korte productieperiode van de 2002 Turbo was dat hij op het verkeerde moment, nl ten tijde van de eerste oliecrisis, op de markt kwam. Bij de klassieke turbo's nam, met de plaatsing van die turbo, het benzinverbruik behoorlijk toe, wat niet in het tijdsbeeld paste.

Ook Saab beweerde dat een turbo zuiniger was dan een, qua vermogen, vergelijkbare zescilinder. Eigenlijke reden voor Saab om een turbomotor te ontwikkelen was natuurlijk dat het geld ontbrak om die grotere motor te maken.

Saab heeft in mijn optiek de turbomotor wel groot gemaakt en het heeft het merk een eigen identiteit gegeven, vergelijkbaar met wat Quattro voor Audi heeft gedaan.

ppcs
Geregistreerd lid

Bericht door ppcs » do 20 apr, 2006 13:59

Bentley 1926 met de bentley blower. En mercedes mijn zijn compressor 1925. Dat waren pas de eerste turbo's. Van 130 naar 175 pk uit de 4,5liter 4 cylinder. Lekker op de lange slag. MAX RPM 2800.......
Stationair, 300RPM

Afbeelding

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » do 20 apr, 2006 15:00

Dat zijn allemaal mechanisch aangedreven compressoren, terwijl een turbo normaal gesproken aangedreven wordt door de uitlaatgassen.

Het is wel zo, dat de "nieuwigheden" van de laatste 25 jaar in een ver verleden allemaal wel een toegepast zijn, maar door de gebrekkige (vaak handmatige) produktie niet verder kwamen dan het teststadium.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 22 apr, 2006 22:05

Martien_96V4 schreef:Dat zijn allemaal mechanisch aangedreven compressoren, terwijl een turbo normaal gesproken aangedreven wordt door de uitlaatgassen.
Dat lijkt mij toch een redelijk fundamenteel verschil tussen een turbo en een compressor.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 23 apr, 2006 16:54

Robberts schreef:Dat lijkt mij toch een redelijk fundamenteel verschil tussen een turbo en een compressor.
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt; een turbo is een compressor. Het doel van een turbo is om meer vermogen uit dezelfde motor/cilinderinhoud te halen. Dat wordt gerealiseerd door de inlaatlucht (zuurstof) te comprimeren zodat je er meer brandstof (benzine) aan kan toevoegen zodat er dan dus meer vermogen wordt opgewekt. Hoé je die inlaatlucht comprimeert, met een door uitlaatgassen aangedreven compressor (turbocharger) of met een door de krukas aangedreven compressor (supercharger), maakt dan niet veel uit. De specifieke toepassing van de motor zal dan bepalen welk soort compressor je gebruikt.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 24 apr, 2006 21:40

72sonett-III schreef:
Robberts schreef:Dat lijkt mij toch een redelijk fundamenteel verschil tussen een turbo en een compressor.
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt; een turbo is een compressor. Het doel van een turbo is om meer vermogen uit dezelfde motor/cilinderinhoud te halen. Dat wordt gerealiseerd door de inlaatlucht (zuurstof) te comprimeren zodat je er meer brandstof (benzine) aan kan toevoegen zodat er dan dus meer vermogen wordt opgewekt. Hoé je die inlaatlucht comprimeert, met een door uitlaatgassen aangedreven compressor (turbocharger) of met een door de krukas aangedreven compressor (supercharger), maakt dan niet veel uit. De specifieke toepassing van de motor zal dan bepalen welk soort compressor je gebruikt.
Als je het zo bekijkt heb je gelijk. Ik bekeek het juist van de andere kant: de manier van aandrijving krukas of door de uitlaatgassen.

Plaats reactie