Vragen over upgrades voor mijn Saab 9-3
-
ceke1985
- Geregistreerd lid
Vragen over upgrades voor mijn Saab 9-3
Hallo iedereen
Ik ben zeer tevreden over mijn Saab 9-3 van 2001. Hij heeft al diverse upgrades zoals stage 1, TD04, Ferrita uitlaat, Bilstein B8 onderstel enz...
Nu heb ik volgende upgrades in gedachten en zou graag jullie mening weten:
Koeling:
Intercooler: Ik zie een intercooler staan op de site van speektuning en saabtuners voor de deftige prijs van 275 euro. Goede kwaliteit? plug en play? Ik ga deze zomer met de vriendin een rondrit doen met de Saab in Frankrijk. Mss geen slecht idee om dit te plaatsen om de boel wat koeler te houden?
Remmerij:
Mijn achterste remmen zijn versleten. Ik zou deze graag vervangen door viggen exemplaren... Naar mijn mening dezelfde diameter, enkel zijn de viggenexemplaren gegroefd voor betere koeling. Goede upgrade?
Remvloeistof:
Dien ik te vervangen... Goed alternatief met hoger kookpunt voor een deftige prijs?
Oliedrukmeter en olietemperatuurmeter
Omdat ik heel bang ben voor de blacksludge en de gevolgen ervan werd er MOD 6 geinstalleerd bij aankoop, carterpan gelicht en olie ververst... Ben van plan oliedrukmeter en olietemperatuurmeter te steken. Op speektuning zag ik verschillende alternatieven van speedarts... Goede kwaliteit en makkelijk te installeren?
Alvast bedankt voor de reacties.
MVG
Céke
Ik ben zeer tevreden over mijn Saab 9-3 van 2001. Hij heeft al diverse upgrades zoals stage 1, TD04, Ferrita uitlaat, Bilstein B8 onderstel enz...
Nu heb ik volgende upgrades in gedachten en zou graag jullie mening weten:
Koeling:
Intercooler: Ik zie een intercooler staan op de site van speektuning en saabtuners voor de deftige prijs van 275 euro. Goede kwaliteit? plug en play? Ik ga deze zomer met de vriendin een rondrit doen met de Saab in Frankrijk. Mss geen slecht idee om dit te plaatsen om de boel wat koeler te houden?
Remmerij:
Mijn achterste remmen zijn versleten. Ik zou deze graag vervangen door viggen exemplaren... Naar mijn mening dezelfde diameter, enkel zijn de viggenexemplaren gegroefd voor betere koeling. Goede upgrade?
Remvloeistof:
Dien ik te vervangen... Goed alternatief met hoger kookpunt voor een deftige prijs?
Oliedrukmeter en olietemperatuurmeter
Omdat ik heel bang ben voor de blacksludge en de gevolgen ervan werd er MOD 6 geinstalleerd bij aankoop, carterpan gelicht en olie ververst... Ben van plan oliedrukmeter en olietemperatuurmeter te steken. Op speektuning zag ik verschillende alternatieven van speedarts... Goede kwaliteit en makkelijk te installeren?
Alvast bedankt voor de reacties.
MVG
Céke
-
Edwin mtb
- Geregistreerd lid
Re: Vragen over upgrades voor mijn Saab 9-3
Een intercooler is zeker een goede upgrade. En voor zover ik gehoord heb zijn zowel de intercoolers van Speek als die van Saab-tuners van goede kwaliteit.
Wat ook een goede upgrade is voor de achterremmen is upgraden naar 9-5 Aero remmen deze zijn geventileerd ipv massief.
Remvloeistof zou ik de Motul RBF600 aanbevelen, dit is een remvloeistof met een hoog kookpunt. Voor ervaringen moet je bij Millerman of Coenwagner zijn, beide hebben deze in de 9-5 zitten.
Oliedruk en temp meters zijn zeker nuttige upgrades. Hiervoor zijn diverse leveranciers te vinden.
Wat ook een goede upgrade is voor de achterremmen is upgraden naar 9-5 Aero remmen deze zijn geventileerd ipv massief.
Remvloeistof zou ik de Motul RBF600 aanbevelen, dit is een remvloeistof met een hoog kookpunt. Voor ervaringen moet je bij Millerman of Coenwagner zijn, beide hebben deze in de 9-5 zitten.
Oliedruk en temp meters zijn zeker nuttige upgrades. Hiervoor zijn diverse leveranciers te vinden.
-
ceke1985
- Geregistreerd lid
Bedankt voor reactie Edwin...
Zijn de remmen die je voorstelt plug and play? Ik wil namelijk niet heel de remklauwenzooi ook moeten mee vervangen, is grote kost die ik liever aan andere zaken spendeer...
Betreffende de intercooler, ik vroeg me af of de intercooler van Saabtuners (Gijs) en Speek identiek zijn? Het lijkt alleszinds zo?
Mvg
Cé
Zijn de remmen die je voorstelt plug and play? Ik wil namelijk niet heel de remklauwenzooi ook moeten mee vervangen, is grote kost die ik liever aan andere zaken spendeer...
Betreffende de intercooler, ik vroeg me af of de intercooler van Saabtuners (Gijs) en Speek identiek zijn? Het lijkt alleszinds zo?
Mvg
Cé
-
millerman
- Donateur (3x)

De Motul remvloeistof doet zijn werk prima! Ik heb een hard pedaal. Vorige week heb ik de achterremmen compleet vernieuwd, de schijven waren al wat dunner en de blokken waren ook bijna door. Sindsdien is het rempedaal echt een stuk harder geworden, dikke tip dus! Coen zal dit ook beamen, weet ik uit ervaring 
-
carlsson
- Geregistreerd lid
De achter en voorremmen moeten wel wat bij elkaar passen voor een goede rembalans, de voorremmen nemen circa 70% van het remwerk voor hun rekening. Als er voor geen upgrade remmen zitten zou ik het achter gewoon origineel laten. Een goede chauffeur hoeft toch niet veel te remmen want de kan goed anticiperen
Een Viggen model intercooler is een leuke upgrade, zeker als je wat betere koeling wilt bereiken, vaak kunnen die ook een wat hogere turbodruk aan, maar dat is een bijzaak als hij niet verder getund is dan stage 1.
Ik rij zelf met ATE Racing Blue het voordeel is dat je makkelijker kunt zien dat alle remvloeistof is vervangen, want de kleur is blauw
Feitelijk moet je toch om de 2 a 3 jaar die remvloeistof vervangen, je zou dan ook staalomwonden remslangeinden kunnen monteren in een gang. Remt heel wat strakker dan die standaard rubberen slangen die ook meer slijten en poreus worden.
De genoemde extra meters zijn ook zinvol, als de set compleet is met bijpassende gevers zal het monteren niet al te ingewikkeld zijn.
Ga je op vakantie, dan is het wel verstandig de turboslangen eens te controleren, vooral de slangen die dicht bij de turbo komen hebben door de hitte een korter leven. Vaak zijn dat soort onderdelen slecht te krijgen als je ergens ztrand. Een reserve aandrijfriem voor de airco/dynamo/waterpomp kan ook geen kwaad.
Een Viggen model intercooler is een leuke upgrade, zeker als je wat betere koeling wilt bereiken, vaak kunnen die ook een wat hogere turbodruk aan, maar dat is een bijzaak als hij niet verder getund is dan stage 1.
Ik rij zelf met ATE Racing Blue het voordeel is dat je makkelijker kunt zien dat alle remvloeistof is vervangen, want de kleur is blauw
Feitelijk moet je toch om de 2 a 3 jaar die remvloeistof vervangen, je zou dan ook staalomwonden remslangeinden kunnen monteren in een gang. Remt heel wat strakker dan die standaard rubberen slangen die ook meer slijten en poreus worden.
De genoemde extra meters zijn ook zinvol, als de set compleet is met bijpassende gevers zal het monteren niet al te ingewikkeld zijn.
Ga je op vakantie, dan is het wel verstandig de turboslangen eens te controleren, vooral de slangen die dicht bij de turbo komen hebben door de hitte een korter leven. Vaak zijn dat soort onderdelen slecht te krijgen als je ergens ztrand. Een reserve aandrijfriem voor de airco/dynamo/waterpomp kan ook geen kwaad.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Hooguit optisch een goede upgrade. De groeven zitten er niet voor de koeling.ceke1985 schreef:... enkel zijn de viggenexemplaren gegroefd voor betere koeling. Goede upgrade?
Vaak is een remvloeistof met hoger kookpunt meer hygroscopisch. Een hoger kookpunt is positief bij zware belasting van de remmen, maar zulke remvloeistof veroudert sneller.ceke1985 schreef: Goed alternatief met hoger kookpunt voor een deftige prijs?
Niet voor de topicstarter, zijn 9-3 uit 2001 is namelijk al voorzien van een crossflow/viggen/dieselintercooler.carlsson schreef:Een Viggen model intercooler is een leuke upgrade.
-
ceke1985
- Geregistreerd lid
Hallo iedereen
Bedankt voor de vele reacties.
Intercooler: standaard idd al viggen intercooler. Upgrade met die van speek de moeite?
Remolie wordt die van EBC, via speek makkelijk te bestellen.
Remmen, dan achteraan toch maar standaard laten...
Céke
Bedankt voor de vele reacties.
Intercooler: standaard idd al viggen intercooler. Upgrade met die van speek de moeite?
Remolie wordt die van EBC, via speek makkelijk te bestellen.
Remmen, dan achteraan toch maar standaard laten...
Céke
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Speedparts heeft ook die staalomwonden remslangeinden van Goodridge dat remt een stuk beter want ze kunnen ook niet zo sterk uitzetten dan die premitieve rubberen slangen van Saab 
-
Atom
- Geregistreerd lid
Vandaag aan het vechten geweest met een setje Goodridge... voor achter.
Ik ben niet verder gekomen dan één slangetje plaatsen, en dan nog "provisorisch".
Dat spul past echt voor geen meter. Ik moest aan chassis-zijde zelf een ring op maat maken omdat de koppeling anders door het gat van de oorspronkelijke steun viel.

Ik moest de originele clip uitfresen om hem passend te maken..
Aan draagarmzijde ongeveer hetzelfde drama, (de koppeling past voor geen meter in het originele gat!) alleen het werd nog verergerd doordat bij het pas maken de originele clip brak.

Nu maar even vast gezet met een slangklem `for the time being`..
Ik realiseerde me te laat na aanschaf dat ik deze problemen ook herken uit mijn gesleutel aan de Triumphs..
Dat Goodridge-spul is ineens opgekomen en biedt goedkope "motorfietsslangetjes" aan voor weinig. Maar echt goed is het niet.
De aangeperste koppelingen zijn NIET RVS enzo..
Ik zag (te laat) dat ze bij Abbott racing wél goede slangen aanbieden... Ook een ander prijskaartje natuurlijk..
Ik ben niet verder gekomen dan één slangetje plaatsen, en dan nog "provisorisch".
Dat spul past echt voor geen meter. Ik moest aan chassis-zijde zelf een ring op maat maken omdat de koppeling anders door het gat van de oorspronkelijke steun viel.

Ik moest de originele clip uitfresen om hem passend te maken..
Aan draagarmzijde ongeveer hetzelfde drama, (de koppeling past voor geen meter in het originele gat!) alleen het werd nog verergerd doordat bij het pas maken de originele clip brak.

Nu maar even vast gezet met een slangklem `for the time being`..
Ik realiseerde me te laat na aanschaf dat ik deze problemen ook herken uit mijn gesleutel aan de Triumphs..
Dat Goodridge-spul is ineens opgekomen en biedt goedkope "motorfietsslangetjes" aan voor weinig. Maar echt goed is het niet.
De aangeperste koppelingen zijn NIET RVS enzo..
Ik zag (te laat) dat ze bij Abbott racing wél goede slangen aanbieden... Ook een ander prijskaartje natuurlijk..
-
millerman
- Donateur (3x)

Weet je zeker dat je wel het goede setje hebt gekocht? Bij mij leverde de montage geen problemen op, ook bij eigenlijk alle andere forummers waarvan ik weet dat ze Goodridge hebben.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
ik heb er ook al 2 soorten in gezien 1 pas perfect met een grote moer en ringen die er netjes bij zitten de ander lijkt als origineel maar blijft niet hangen op de saab clipjes en daar moet je mee gaan klooien
-
AR
- Donateur (2x)

Ik heb de intercooler van Saab-Tuners geplaatst. En heb er positieve resultaten mee. De Inlaat temperatuur blijft tijdens lange runs met de huidige buitentemperatuur (van 25 graden) onder de 40 graden. Dit waarbij hij met de oude intercooler afgelopen december rond het vriespunt al snel richting de 50 graden liep. Ondanks dat veel tuners dit pas in een later stadium toepassen lijkt het mij, gezien de prijs en de paar uurtjes werk en hele goede toevoeging.
zie hier:
viewtopic.php?f=22&t=95176&p=1083222&hi ... r#p1083222
Ik heb aan mijn achterremmen niets gedaan, originele schijven, bosch remblokken.
Voor heb ik Bosch Schijven en EBC Redstuff blokken. (andere remvloeistof en goodrich slangen staan nog op de planning)
Gr Arco
zie hier:
viewtopic.php?f=22&t=95176&p=1083222&hi ... r#p1083222
Ik heb aan mijn achterremmen niets gedaan, originele schijven, bosch remblokken.
Voor heb ik Bosch Schijven en EBC Redstuff blokken. (andere remvloeistof en goodrich slangen staan nog op de planning)
Gr Arco
-
Atom
- Geregistreerd lid
Mijn setje Goodridge komt bij PFS vandaan. Het juiste Saab-bouwjaar staat netjes op het doosje. Er zaten wel 8 koperen ringetjes bij (zal voor de voorzijde zijn) maar géén moeren voor de achterslangen. Die moet ik nu "ergens" gaan zoeken; grote diameter met heel fijne draad. Pffff
Overigens vind ik de achterslangetjes ook nog eens aan de korte kant.
Ik twijfel of ik dit zo wel wil laten zitten eigenlijk.
Overigens vind ik de achterslangetjes ook nog eens aan de korte kant.
Ik twijfel of ik dit zo wel wil laten zitten eigenlijk.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
die slangen moeten wel de originele lengte hebben 1 ietsjes korter dan de andere als dit zo is gewoon laten zitten
-
evo
- Donateur (2x)

Ik heb GoodRidge rondom... geen idee waar jullie 't over hebben... Setje was compleet en alles paste gewoon... 9-3 MY01
Moet wel zeggen dat ik blij was dat alles erin zat wat d'r had zomaar iets uit 't doosje kunnen vallen, zat er namelijk allemaal los in...
Enne wat betreft die oliedrukmeter, is natuurlijk wel "cool" maar je kun ook een sensor plaatsen die al bij wat meer druk af gaat. Dus als 't nog niet "te laat" is... Heb je weer plek over voor een zinnigere meter
Moet wel zeggen dat ik blij was dat alles erin zat wat d'r had zomaar iets uit 't doosje kunnen vallen, zat er namelijk allemaal los in...
Enne wat betreft die oliedrukmeter, is natuurlijk wel "cool" maar je kun ook een sensor plaatsen die al bij wat meer druk af gaat. Dus als 't nog niet "te laat" is... Heb je weer plek over voor een zinnigere meter