Olie analyse?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Olie analyse?

Bericht door evo » vr 25 mar, 2011 20:16

Vandaag mijn 9-5 weggebracht voor een grote beurt. Hij(?) was er ook erg aan toe, >20k, veelal op E85 & STG3+... tja, ik weet 't.. foei... Maar door al 't geneuzel met mijn andere wagens was ik deze een beetje vergeten :oops:

Anyway, mijn garagist merkte op dat de motorolie toch wel wat vreemd aan deed... verbaast me ook weer niet... maar leuk...neu...? Iets om me zorgen over te maken? Weet ik (nog) niet... Hoe dan ook, naast 'em voortaan op tijd weg te brengen wil ik me beter gaan informeren over oliën, en welke wellicht beter geschikt zijn voor E85, en de bijbehorende interval.

Vond daarbij ik oa een leuke thread over olien en E85 in evo's... (nee, daar komt mijn naam niet vandaan)
http://www.socalevo.net/index.php?optio ... ic=64878.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat over het analyseren van je olie... Ik denk dat ik dit ook maar eens ga doen. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Weten er mensen waar je dit kunt laten doen?

EDIT: nog een leuke link/weet voor E85 rijders... http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _Fuel.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Olie analyse?

Bericht door carlsson » vr 25 mar, 2011 23:15

Mooi verhaal van Mobil Oil, je olie moet een Acid beschermer hebben, je kunt ook beter om de 10.000 km vervangen als je veel op E85 rijdt. Saab hanteert dan ook halve oliewissel termijnen op nieuwere types, dat is dan om de 15.000 i.p.v. 30.000. Die nieuwere B207 motoren hebben echter geen last van BS.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 26 mar, 2011 1:57

Ja, blijkt dus dat er in (sommige?) olien voor diesels (meer?) additiven daarvoor aanwezig zijn (eigenlijk daartegen...).

Als ik nu eens leuk adresje kan vinden om mijn olie na 5 of 10k te laten analyseren, en dan de volgende keer dat met een andere olie probeer... Weet ik hoe mijn blokje zich houd en ook meteen wat voor olie ik in de kuip heb :-P+

Maar eens wat rond vragen hier en daar... lijkt me wel wat als 't betaalbaar is.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » za 26 mar, 2011 2:33

Op het werk hebben wij dit wel eens voor klanten laten doen. Niet specifiek motorolie maar smeerolie oid.

De naam die mij in het geheugen staat is Oliecentrale Nederland en die stuurde het volgens mij naar Shell toe.

Was tientjeswerk in ieder geval. :wink:

Plaats reactie