Turbo 99

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Mark14
Geregistreerd lid

Turbo 99

Bericht door Mark14 » wo 23 feb, 2011 22:13

Ik weet er niet zoveel vanaf maar ik wil een turbo plaatsen in mijn Saab 99 GL '84.

Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Turbo 99

Bericht door Sapphire » wo 23 feb, 2011 22:20

Ander onderblok ivm compressie , aanpassen lpg installatie, andere uitlaat (waarvan downpipe zelf op maat maken of kopen bij jend auto's voor 365 ex btw ) , accu naar achteren plaatsen, als je ook op benzine wilt rijden aanleggen injectiesysteem incl pomp in de tank. Dan heb je de belangrijkste zaken wel gehad.
Als je enkel op lpg rijdt kan het met dit relatief hoge compressie onderblok icm niet teveel turbodruk nog wel.
Succes!

Mark14
Geregistreerd lid

Bericht door Mark14 » do 24 feb, 2011 11:56

En wat gebeurt er met de levensduur van mijn auto? Kan ik dan een universele turbo erop zetten?

Waar vind ik een ander onderblok?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 24 feb, 2011 13:25

Ik zou zowieso voor een turbo gaan die op de 900 classic of 99 turbo is gebruikt (die laatste is origineler voor jouw auto, maar ook problematischer), omdat die makkelijk te vinden zijn in dit circuit. Universele turbo kan ook maar kost je waarschijnlijk meer pegels. Een ander onderblok (let wel, de hele motor moet er dus uit voor deze operatie) vind je bij diverse forummers, op marktplaats, of gereviseerd bij Elferink bijvoorbeeld.

De levensduur van je auto gaat opzich niet achteruit van een turbo, wel zullen bepaalde delen zoals de versnellingsbak harder slijten (en het motorblok als je de huidige gebruikt ipv een turbo-onderblok + turbo cilinderkop*, onderstel/ophanging als je sportiever gaat rijden). Je (voor)banden zullen ook harder slijten door het grotere aantal newtonmeters.

* daarover gesproken , ik vergat nog dat je een andere nokkenas dient te monteren, maar beter een cilinderkop van een turbo ivm koeling van de kleppen en die 8v kopjes zijn al niet zo geweldig qua warmte huishouding.

Mark14
Geregistreerd lid

Bericht door Mark14 » vr 25 feb, 2011 11:20

Maar is een motorblok 16v dan niet handiger om dat er in te zetten? Of rijzen de kosten dan de pan uit?

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » vr 25 feb, 2011 20:03

Qua kosten is het allemaal best goed te doen.. Je moet alleen verrekte handig zijn en toch wel iets van ervaring met autotechniek hebben :wink:
Ben zelf ook aan zo'n zelfde project begonnen, maar heb er veelste weinig tijd in gestoken, dus hij staat nu nog stil.

Er zijn ook mensen die dit in een weekendje doen..

Mark14
Geregistreerd lid

Bericht door Mark14 » do 21 apr, 2011 20:02

Nu doe ik dit inbouwen het liefst in stappen zodat ik niet in een keer een grote kostenpost heb en evengoed de auto kan gebruiken. Uiteindelijk wil ik een 16V met turbo alleen dit gaat tijd en geld kosten.
Moet ik dit project dan in deze volgorde doen?

1) Uitlaat
2) Onderblok
3) Nokkenas + Cilinderkop
4) Turbo

Nu ken ik iemand die uitlaten maakt voor onder andere boten. Zou zo'n iemand ook een downpipe kunnen maken voor een auto of is het toch wel een pré dat deze bij J&D vandaan komt?

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » vr 22 apr, 2011 9:25

Denk dat je hem toch echt stil moet zetten want je kan er niet mee rijden tussen de "stappen" door..

Mijn advies, koop een sloop 900 en haal daar alles uit incl kabelboom, verkoop de rest en dan hou je het nog betaalbaar.

De downpipe hoeft natuurlijk niet bij R&D vandaan te komen, kan je ook zelf maken als je handig bent.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 22 apr, 2011 10:20

Een kant en klaar turbo 16v blok kopen, de bijbehorende kabelboom regelen... je schutbord aanpassen, en dan nog de downpipe regelen.
Wil je dit zonder meer dan een weekend stilstand doen, moet je toch wel van enig ervaren huizen komen - en je zal toch echt wat van te voren moeten investeren voordat je de ratel en sleutel in de auto zet.

Mark14
Geregistreerd lid

Bericht door Mark14 » vr 22 apr, 2011 15:29

Een grote operatie wordt het dus. Welke type 900 kan ik hier dan het beste voor uitkiezen?

Zoiets? http://link.marktplaats.nl/442680331" onclick="window.open(this.href);return false;

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 22 apr, 2011 15:33

Een 900 Turbo 16 kleppert he. Of een 900S (lage druk turbo, ook wel LPT genoemd)
Wat je nu gelinkt hebt is een injectie motor, zonder turbo en die heeft niet de juiste compressie.

Mark14
Geregistreerd lid

Bericht door Mark14 » vr 22 apr, 2011 16:22

jelger schreef:Een 900 Turbo 16 kleppert he. Of een 900S (lage druk turbo, ook wel LPT genoemd)
Wat je nu gelinkt hebt is een injectie motor, zonder turbo en die heeft niet de juiste compressie.
En 900S FPT is geen optie?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 22 apr, 2011 16:25

Een 900 S is altijd een LPT in Europa. (in de VS betekende S wat anders, maar laten we het niet te complex maken)
S staat hier voor Soft. Refererend aan LPT. Tenzij een zelfklusser er een FPT van heeft gemaakt... dat is vrij simpel vanuit een LPT basis.
Een 900 Turbo 16, of T16S, is een FPT.

anyhow, weet je zeker dat je hier aan wil beginnen?

Mark14
Geregistreerd lid

Bericht door Mark14 » vr 22 apr, 2011 17:27

jelger schreef:anyhow, weet je zeker dat je hier aan wil beginnen?
Nee, dat weet ik nog steeds niet. Ik zou gewoon graag wat extra vermogen uit mijn auto willen halen alleen doordat ik niet de juiste kennis in huis heb weet ik niet echt waar ik aan begin.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 22 apr, 2011 20:06

Je kunt het natuurlijk laten doen, maar dan loopt het wel een stuk sneller in de papieren, ook als je het bij een hobbyist doet.

Plaats reactie