Standaard of custom koppakking

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Standaard of custom koppakking

Bericht door evo » za 29 jan, 2011 0:49

Wat is wijsheid...

Ik ben bezig met een B204/B205 hybride. Zeg maar een B204 onderblok met een B205 kop erop.
Deze zal naar alle waarschijnlijkheid op E85 en lpg gaan lopen. Vrij klopvaste brandstoffen dus.
Doel is om op E85 ergens in de buurt van de 400pk uit te komen. Vermogen op lpg is niet zo van belang...
Koppel zal rustig opbouwen, dus onder de 4000tpm 400nm of minder en pas daarna doorbouwen, blijft 't allemaal net wat langer heel...

Vanwege de B204 zuigers moet ik een B204 koppakking plaatsen (deze is hoger dan de B205 koppaking) anders spelen de zuiger en de kleppen tikkie...

Denken jullie dat een standaard koppakking dit aan kan of moet ik toch naar versterkte pakkingen gaan rond kijken.

Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft en er iets zinnigs over kan zeggen.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Standaard of custom koppakking

Bericht door werli » za 29 jan, 2011 11:02

heey
ik denk dat de kop pakking niet het probleem zal zijn bij die 400 pk's
het zwakke punt zit in de aandrijflijn
mvg werner

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 30 jan, 2011 21:43

Bedankt voor je commentaar Werli,

Ik heb uiteindelijk besloten om voor de standaard B204 koppakking te gaan. Ik ben toch niet van plan bergen met torque te draaien...
460nm is meer dan genoeg... 8)

Heb wel besloten geharde zittingen te laten plaatsen. Mede omdat ik de kop toch nog wilde laten slijpen... Gaat ie hopelijk wat langer mee op lpg en E85...

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 31 jan, 2011 10:29

heey

2x een "gewone " revisie doen is goedkoper dan een kop van een t7 te laten aanpassen voor lpg
kop wissellen is een klus "je" indien voorbereid van een grote dag
mvg werner

9900
Donateur
Donateur

Bericht door 9900 » ma 31 jan, 2011 11:57

[]Ik moet dat komend jaar denk ik ook laten doen saabje rijdt nu 1 jaar op lpg, wat zijn ongeveer de kosten van het laten aanpassen naar lpg?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 31 jan, 2011 16:11

werli schreef:heey

2x een "gewone " revisie doen is goedkoper dan een kop van een t7 te laten aanpassen voor lpg
kop wissellen is een klus "je" indien voorbereid van een grote dag
mvg werner
Heeey Werli,

Ligt er een beetje aan wie 't aanpassen doet en wie het wisselen (moet...) doen :wink:

@9000:
Ik zou die kop lekker oprijden en dan weer eens verder kijken. Kan zomaar zijn dat ie 't 1.5 ton op lpg uithoud.

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » ma 31 jan, 2011 23:25

hey,
als ik jou was zou ik erg oppassen met vlakken van de kop voor een hoog getunde motor
(ik neem aan dat je met slijpen van de kop vlakken bedoelt)
een klein beetje, enkele tiende millimeters kan nog net, maar is in principe een slecht plan
twee keer vlakken is al helemaal uit den boze :roll:
denk er maar eens over na: als je kop krom is, en je vlakt dit af, dan worden de verbrandingsruimtes ongelijk (kan leiden tot detonatie) en komen de nokkenassen onder spanning van de lagerkapjes klem te staan met extra slijtage tot gevolg.
succes en groet

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 01 feb, 2011 14:08

Slijpen ≠ Vlakken

Ik had 't over de klepzittingen slijpen en niet over de cilinderkop vlakken :mrgreen:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 01 feb, 2011 14:22

aha! schreef:hey,
als ik jou was zou ik erg oppassen met vlakken van de kop voor een hoog getunde motor
(ik neem aan dat je met slijpen van de kop vlakken bedoelt)
een klein beetje, enkele tiende millimeters kan nog net, maar is in principe een slecht plan
twee keer vlakken is al helemaal uit den boze :roll:
denk er maar eens over na: als je kop krom is, en je vlakt dit af, dan worden de verbrandingsruimtes ongelijk (kan leiden tot detonatie) en komen de nokkenassen onder spanning van de lagerkapjes klem te staan met extra slijtage tot gevolg.
succes en groet
Vlakken... de grap is juist dat je daarmee het vlak weer recht maakt. Als je die juist doet zijn alle verbrandingskamers weer even groot.

De detonatie die optreedt kan komen door een verhoogde compressie. Voor sommigen is een hoge compressie een voordeel, voor anderen een nadeel. Hangt van de toepassing af.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 01 feb, 2011 17:03

Jep,

Voor mijn (turbo) applicatie heb ik liever een relatief lage compressie icm een hoge vulling (lees ook wel turbo druk)... Het gemis aan vermogen onderin en slechter starten zou ik dan wel voor lief nemen. Echter ga ik er niet iets aan doen om de compressie omlaag te halen... dat gaat me te ver (denk aan zuigers afdraaien).

Bij atmosferische motoren zie je vaak dat ze de compressie verhogen. Icm pingelvaste brandstoffen kun je zo meer vermogen uit je blokje halen...

Anyway, beetje besides the point...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 01 feb, 2011 17:06

Een dikkere koppakking zal ook je compressie doen verlagen... overigens. Dan zitten we weer on-topic. ;)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 01 feb, 2011 17:16

Je kan het vlak wel vlakken, maar als de kop een banaan is krijg je ongelijke inhoud van de verbrandingskamers. Bij een normale motor zullen die paar cc's niet uitmaken, maar bij een hoog-getjoende misschien wel

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 01 feb, 2011 18:02

brinky schreef:Een dikkere koppakking zal ook je compressie doen verlagen... overigens. Dan zitten we weer on-topic. ;)
Ik ging toch al voor een dikke B2x4 pakking, alleen welke... en als we dan toch weer on topic zitten kan ik er ook weer vanaf...

Als ik 1.1mm van mijn zuigers af draai zou ik ook weer een (sterkere) B2x5 koppakking kunnen zetten 8) Maar aangezien ik toch niet voor monsterkoppels ga... (automaat bak...)

En weer on topic... Zoals ik al had aangegeven denk ik eerst maar eens de standaard B204 koppakking probeer...
Paul99 schreef:Je kan het vlak wel vlakken, maar als de kop een banaan is krijg je ongelijke inhoud van de verbrandingskamers. Bij een normale motor zullen die paar cc's niet uitmaken, maar bij een hoog-getjoende misschien wel
Tja, banaan kop... Is er een betrouwbare manier om dat te meten... dus de inhoud van de ruimte in de kop? Kan wel wat bedenken, maar ben benieuwd (niet dat ik hier bang voor ben overigens, puur uit nieuwsgierigheid).

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » vr 04 feb, 2011 13:36

muggenzifters

koop dan allemaal nieuw spul als je zeker zeker wilt zijn over de grote en de gelijke grote van de verbrandingskamers

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 05 feb, 2011 11:59

heey
hierse de kalsoi ,gelijk heeft tem
hij destemeer weet ondertussen wat kan en niet kan , je zal het daadwerkelijk dienen te ondervinden en daaruit leering te trekken
de verbrandings kamer kan men heel simpel nameten met wat vet een glas plaat met een gaatje in geboord en een dokters spuit ;en dan maar druppels tellen en cc vergelijken pff
ik persoonlijk ging voor die 205 stalen pakking
waarom je hiervoor een 205 kop kiest die de nodige aanpassing nodig heeft is me onduidelijk
er zijn denk ik wel aternatieven om de kop (die sterker is ) van de 204 te behouden en dan met zijn eigen pakking

wat betreft het vlakken of terug recht maken van de kop ; op elke kop zijn indicators aangebracht die de max aangeven
een 4tal x vlakken en het is einde kop (ja naargelang hoeveel ze er afhalen ,logisch )

zuigers van een i-tje (deze zijn van een goed merk ) en laten aanpassen voor je projectje lijkt me eerder verstandig

nog eens ; het probleem zal in je aandrijflijn te zoeken zijn

mvg werner

Plaats reactie