Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
karachy
Geregistreerd lid

Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door karachy » vr 07 jan, 2011 16:58

Momenteel rijd ik tevreden rond met een Speektuning stage 1 in een vrijwel compleet gerestaureerde Caab 9-3 uit '99 (T5).
Het begint eigenlijk wel een klein beetje te knagen om er nog iets meer uit te halen. Vooral 'onderin' heb ik het idee dat ik nog veel kan winnen.
Nu lees ik dat je met een 3" downpipe al veel eerder het vermogen kunt aanspreken.
Is dit voldoende? Of heb ik dan ook aangepast software nodig? Wellicht dan ook een volledige 3" uitlaat? Ik zie dit nl nergens als een 'stage'...
Wie kan deze upgrade eventueel uitvoeren?

mechel
Geregistreerd lid

Re: Is een downpipe genoeg voor een volgende stage?

Bericht door mechel » vr 07 jan, 2011 22:45

Het beste is gelijk een volledig 3inch systeem te monteren (of 3inch DP met 2.5inch uitlaat).
De 3inch downpipe op je originele uitlaat aansluiten is een beetje zonde.

Met de montage van alleen een 2.5 of 3 inch uitlaat op de standaard downpipe kan je naar stage 2 (weinig tot geen winst daardoor).
Met een volledige 3inch kun je met aangepaste software naar stage 3.
Dat kun je heel goed merken en is in mijn mening 1 van de beste upgrades voor turbo saabs 8)

**voor software updates zijn er genoeg mogelijkheden zowel op dit forum als er buiten :wink:
De uitlaat monteren kan bijna iedereen wel denk ik zo.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 07 jan, 2011 22:51

Hmm, daar ben ik het niet mee eens.

Nut van een downpipe is om te zorgen dat uitlaatgassen na de turbo snel weg kunnen, hierdoor spoelt de turbo sneller op en word hij op hoge toeren iets minder snel te warm = meer vermogen.

Nét voor de turbo is uitlaatgas best warm (max 950 graden).
Bij je catalisator is het uitlaatgas al gedaald naar ongeveer 500 graden (via Saabs boordcomputer berekend).
Wanneer het uitlaatgas de catalisator verlaten heeft zal het dus nog koeler zijn = is minder volume.

Een downpipe met nette sportieve cat zal volgens mij dus volstaan voor een stage 3.

Gr Gijs

mechel
Geregistreerd lid

Bericht door mechel » vr 07 jan, 2011 23:29

Dan vraag ik mij af waarom zowel de pro's als de semi-pro's (suites) een compleet uitlaat systeem adviseren :wink:

Hoe makkelijker een turbo motor kan ademen hoe beter het is. Nu weet ik dat bv Dillema een enorm vermogen door de 3inch downpipe met 2,5 inch uitlaat pompt (3inch is dus waarschijnlijk overkill maar wel makkelijker te monteren en de JT uitlaat is goedkoper).
Maar de originele uitlaat heeft schotten dempers en dit is niet bevorderlijk voor de doorstroming en afvoer van de temperatuur.
De kwaliteit van de cat heeft inderdaad ook veel invloed op de doorstroming. Dus ben het met je eens dat een downpipe en goede cat een verbetering is tov origineel maar vind wel dat een volledig systeem beter is. Bovendien is de meerprijs van een complete uitlaat minder als de aankoop van een andere turbo ivm keeringen die gaan lekken omdat het allemaal veel te heet is geworden.

En de 3inch JT klinkt gewoon goed :lol:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 07 jan, 2011 23:32

mechel schreef:Dan vraag ik mij af waarom zowel de pro's als de semi-pro's (suites) een compleet uitlaat systeem adviseren :wink:
Geld...

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 08 jan, 2011 12:46

Het is niet enkel, geld waarom tuners adviseren om een complete uitlaat te monteren. Er zijn een aantal gevallen dat een complete uitlaat inderdaad nut heeft, denk aan vermogens boven de 450pk en denk aan kleinere motoren met standaard uitlaten die niet geschikt zijn voor de grotere flow die noodzakelijk is om vermogen te kunnen leveren. Kijk bijvoorbeeld ook naar 'n Westfield racer, andere uitlaat dan standaard en gewoon om nog sneller op toeren te komen.

Bij de 9-3 van Karachy zou een 3" downpipe het verschil maken en complete uitlaat is niet noodzakelijk. Echter als ik de upgrade zou doen, kijk dan meteen naar een 100cels racecat! De software aanpassen aan de nieuwe downpipe is slim en laat het geheel nog beter rijden. En natuurlijk wel weer afhankelijk van de staat van de auto en de turbo.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 08 jan, 2011 12:58

kawaman schreef:Het is niet enkel, geld waarom tuners adviseren om een complete uitlaat te monteren.
In dit geval dus wel, een stage 3 komt nét niet boven de 450 pk... en een westfield heb ik niet gezien op het saabforum :wink:
Een 200 cels cat zal net zo goed voldoen tot minimaal jouw 450 pk als een 100 cels cat volgens mij.
Voordeel is dat een 200 cels cat nét weer 100 cels beter filtert, eco eco!

Gr Gijs

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 08 jan, 2011 13:09

G-ice schreef:
kawaman schreef:Het is niet enkel, geld waarom tuners adviseren om een complete uitlaat te monteren.
In dit geval dus wel, een stage 3 komt nét niet boven de 450 pk... en een westfield heb ik niet gezien op het saabforum :wink:
Een 200 cels cat zal net zo goed voldoen tot minimaal jouw 450 pk als een 100 cels cat volgens mij.
Voordeel is dat een 200 cels cat nét weer 100 cels beter filtert, eco eco!

Gr Gijs
Volgens mij dus niet, de uitleg en de ervaring is simpel de 9-5 van Powertje zit alleen een 3" met 100cels, de 200cels is weggebrand in de bergen in Toscane, dit was met zo'n 300pk op Benzine!
Er zit simpel weg veel verschil in kwaliteit tussen de ene 200 en de andere 200, de 100's maakt simpel weg niet iedereen. Het ECO verhaal heb je gelijk in 200 cels metaalcat werkt beter, echter een Trionic motor zeker op stationair, ik denk even aan de APK in Nederland, dan heeft deze niet eens een cat nodig om de uitstoot te halen.

Wat wij simpel weg doen voor een klant die volgende week komt is een standaard 3" kopen zonder cat en hier zelf een 100 cels racecat tussen zetten. :O:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 08 jan, 2011 13:20

kawaman schreef: Volgens mij dus niet, de uitleg en de ervaring is simpel de 9-5 van Powertje zit alleen een 3" met 100cels, de 200cels is weggebrand in de bergen in Toscane, dit was met zo'n 300pk op Benzine!
Bij een (te) arm lopende motor wordt de cat te heet, misschien iets te veel op E85 verbruik getuned waardoor je op benzine te arm loopt = einde cat?

Mijn 200 cels is nog gewoon ok.

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » za 08 jan, 2011 14:24

G-ice schreef:
kawaman schreef: Volgens mij dus niet, de uitleg en de ervaring is simpel de 9-5 van Powertje zit alleen een 3" met 100cels, de 200cels is weggebrand in de bergen in Toscane, dit was met zo'n 300pk op Benzine!
Bij een (te) arm lopende motor wordt de cat te heet, misschien iets te veel op E85 verbruik getuned waardoor je op benzine te arm loopt = einde cat?

Mijn 200 cels is nog gewoon ok.
Gijs wat denk je zelf?

De hele testrun naar Toscane terug is gelogged, met een Innovate en een laptop voor Pieter zijn onderzoek naar Bio-Ethanol.
De auto heeft niet te arm gelopen, niet op Benzine en niet op Bio-Ethanol (E85).

Maar echt doorrijden is wat anders dan cruizen he! :wow:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 08 jan, 2011 17:49

Beetje klieren op zo'n forum, altijd leuk he!
Heb ik toch beide KCP's online gekregen, gelukkig waren de boterhammetjes met jam daarstraks bij jullie uit een 1 cels potje, daar kon weinig mee mis!

Bedankt voor het gebruiken van jullie brug om mijn uitlaat weer even in het gareel te krijgen!
Blijft een mooie zaak dat KCP, ondanks dat jullie maar 100 cels cats hebben :mrgreen:

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » za 08 jan, 2011 18:51

G-ice schreef:Beetje klieren op zo'n forum, altijd leuk he!
Heb ik toch beide KCP's online gekregen, gelukkig waren de boterhammetjes met jam daarstraks bij jullie uit een 1 cels potje, daar kon weinig mee mis!

Bedankt voor het gebruiken van jullie brug om mijn uitlaat weer even in het gareel te krijgen!
Blijft een mooie zaak dat KCP, ondanks dat jullie maar 100 cels cats hebben :mrgreen:
Blij jou ook weer eens te mogen begroeten! :wow: Ben benieuwd naar de komende onderstel updates ;)

karachy
Geregistreerd lid

Bericht door karachy » za 08 jan, 2011 20:38

Als ik het goed begrijp:
een 3" downpipe zoals http://speektuning.nl/shop/product_info ... 49874fd802" onclick="window.open(this.href);return false; in combinatie met nieuwe ECU software is voldoende om eerder meer vermogen te krijgen en om in het algemeen naar 250pk te gaan? Natuurlijk in het achterhoofd dat meer vermogen dan niet kan zonder meer hardware aanpassingen.

G-ice kun jij de software leveren voor de ECU?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 08 jan, 2011 21:40

Natuurlijk kan dat.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 08 jan, 2011 22:43

karachy schreef:Als ik het goed begrijp:
een 3" downpipe zoals http://speektuning.nl/shop/product_info ... 49874fd802" onclick="window.open(this.href);return false; in combinatie met nieuwe ECU software is voldoende om eerder meer vermogen te krijgen en om in het algemeen naar 250pk te gaan? Natuurlijk in het achterhoofd dat meer vermogen dan niet kan zonder meer hardware aanpassingen.

G-ice kun jij de software leveren voor de ECU?
Je hebt dan ook nog wel een catalisator (gewoon of sportcat) nodig en niet alleen die downpipe. Toch!?

PS: een werkende link van jouw bericht: LINK

Plaats reactie