NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door U-Poll » di 28 sep, 2010 19:25

Vandaag zijn er 'koudere bougies' in mijn 9-5 2.0t (benzine) gezet, namelijk: NGK BCPR7ES-11. Dit mede dankzij de informatie hierover op dit forum. Mijn motor is een krap jaar geleden naar 185pk/280Nm getuned (vanaf de standaard 150pk); geen aanpassingen aan de hardware. Er zaten dus de standaard NGK BCPR6ES bougies in.

Ik heb er een zo goed mogelijke foto van genomen (ze zijn allemaal trouwens precies hetzelfde):
Afbeelding

Wat kunnen jullie -experts- hier nou aan zien? Ik vind ze een pietsje bruinig/zwartig/roetig ... moeten ze niet wat grijzer/witter zijn? Of valt het allemaal wel mee? Is er aan de kleur van bougies sowieso iets op te maken over de 'toestand' van de motor?

Anyways - graag commentaar!

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door evo » di 28 sep, 2010 21:48

Beetje donkere foto... extra lampje erop? Of misschien overdag buiten een kliekje maken?

Verder, lijkt wat rijk gelopen te hebben. Draait ie veel stationair? Maar verder wel OK. Lijkt me overigens niet dat je een koudere bougie nodig hebt....

Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Kijk anders bijvoorbeeld hier even:
http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html" onclick="window.open(this.href);return false;

inactief
Geregistreerd lid

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door inactief » di 28 sep, 2010 21:54

Boven de 1 bar turbodruk is mijn ervaring dat 6 (zeker als ze wat ouder zijn) niet meer voldoet en 7 lekker rijd.
Foto is wat donker, je bougies zouden koffie met wat melk bruin moeten zijn.

Dit lijkt idd wat donker maar kan aan de foto liggen...

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door U-Poll » wo 29 sep, 2010 13:52

Tja, die foto was het niet helemaal geloof ik... Hier een betere (in het zonnetje genomen):
Afbeelding

Als ik het ding vergelijk met afbeeldingen van die site die EVO noemde, dan is het idd nog zo slecht niet. Mee eens?
Misschien een ietsjes te rijk mengsel, maar dat is echt mieren over niets.

Hier alle plaatjes op één JPG, dat is wat handiger
(klik voor groter, dan rechtermuis en 'open image in a new tab' - dan kan je inzoomen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
mark123
Geregistreerd lid

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door mark123 » wo 29 sep, 2010 13:54

Valt idd onder het kopje 'Good'

Gebruikersavatar
Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door Sabriolet » wo 29 sep, 2010 20:28

Vast een stapje op weg naar STAGE I (225pk), hoef je de bougies al niet meer te doen :D

grt
Sabriolet 8)

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door U-Poll » wo 29 sep, 2010 22:04

Yeps!!! Ik heb al een afspraak staan met G-ice ... en verheug me er enorm op.

Het wordt een volledige T7 Suite Stage 1, 225pk/340Nm
Thuis heb ik natuurlijk gezegd dat de auto straks NOG zuiniger gaat worden.

:O:

Gebruikersavatar
EdjeK
Geregistreerd lid

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door EdjeK » do 30 sep, 2010 19:09

En over dat laatste heb je niet eens gelogen.
Zie nu geregeld 8,7 liter op 100 km ,en gas toch geregeld lekker door .
Hoogst haalbare binen het redelijke was 9,4 l op 100 km.

Was voorheen geregeld 10,5 tot 11,0 liter op 100km.

Helpt denk ook dat ik BP ultimate ben gaan tanken.
Rij nu ook meer op koppel ipv toeren.

Veel plezier ermee en doe Gijs de groeten

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door U-Poll » do 30 sep, 2010 19:54

Met mijn huidige 'halve' tune (naar 185pk) merk ik dat de auto ook al zuiniger is geworden in vergelijking met de standaard 150pk setup (voor mijn 2.0t op benzine).

MAAR... één keertje wiebelen met de rechtervoet en het gaat niet meer op. :mrgreen:

Tja, met het argument 'zuiniger' verkoop je het tunen natuurlijk erg goed thuis!!

Gebruikersavatar
berhav
Geregistreerd lid

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door berhav » za 09 okt, 2010 8:27

Heb in mijn stage1 ook de standaard 6 zitten. Gaat op zich prima. Wat ga ik merken als ik BCPR7ES-11 zou monteren?

edit: net even nagegeken en het blijkt dat ik de standaard 7es in heb zitten. Waren die 6es van de poster dan wel de juiste?

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door U-Poll » za 09 okt, 2010 12:30

@Berhav. Mijn 9-5 is een jaartje geleden van 150pk naar 185pk gezet en heb toen niet mijn bougies vervangen. Maw ik ben gewoon doorgereden met 4x NGK BCPR6ES. De tunert (G-ice) zei me dat dit prima zou gaan maar ALS ik in de toekomst naar een volle Stage1 (225pk) zou willen gaan, het toch beter zou zijn om naar NGK BCPR7ES over te stappen.

De foto van het 6je laat de conditie zien na 1jaar op 185pk: prima dus. Maar (na de herfstvakantie) gaat de motor wél op een Stage1 gezet worden, vandaar dat ik er alvast wat 'koudere' NGK BCPR7ES bougies in heb laten zetten.

Groetjes,
Theo

Gebruikersavatar
GUUSarrow
Geregistreerd lid

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door GUUSarrow » za 09 okt, 2010 14:26

bij mijn 9000 staat in het boekje dat voor de 4 cylinder injection engine NGK BCPR 6ES gebruikt moet worden en voor de Turbo NGK BCPR 7ES

Gebruikersavatar
berhav
Geregistreerd lid

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door berhav » za 09 okt, 2010 16:40

Dat bedoelde ik eigenlijk. Volgens mij is voor een 2.0t blok standaard de 7es en niet de 6es. Ik mijn t5 zat standaard ook 7es en dat is volgens de saab specs.
Zat er in die 95 van jou mischien de verkeerde bougies?

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door millerman » za 09 okt, 2010 18:12

Die 6-serie zit in de 9-5 Aero. Dit zijn niet de standaard 6-serie bougies, maar hebben een platina of iridium tip (weet ik even niet). Officieel zou dit ook de 7-serie moeten zijn met aangepaste punt, maar die had NGK uit het assortiment gehaald. Saab heeft toen gekozen de 6-serie te gebruiken en niet de 8-serie.

Staat al veel geschreven over bougies hier trouwens, gewoon even in dit subforum zoeken!

Gebruikersavatar
CoolBlue
Geregistreerd lid

Re: NGK BCPR6ES in een getunede 9-5 2.0t motor

Bericht door CoolBlue » do 14 okt, 2010 12:55

Bij G-Ice heb ik mijn Saab 9-3 van de standaard 185pk naar 225pk laten tunen.
Deze maand koop ik ergens 4x NGK BCPR7ES-11 en dan ben ik benieuwd naar het resultaat!

Met vriendelijke groeten,
CoolBlue

Plaats reactie