Opleuken Saab 9-5 Aero estate 2.3T aut 2000 met 200.000

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Hypocrates
Geregistreerd lid

Opleuken Saab 9-5 Aero estate 2.3T aut 2000 met 200.000

Bericht door Hypocrates » di 15 dec, 2009 20:40

ik heb em nog geen week en wil eens kijken wat ik verder met de auto kan doen. Ik heb even rondgekeken op het forum en zie hier ene hoop mensen met een hoop ervaring dus men kan mij vast van goede adviezen voorzien.

Binnenkort hoop ik een mailtje te krijgen van Gijs, dat ie klaar is met programmeren en dan scheur ik ff bij hem langs voor de eerste pk winst. (en neem even een DI van hem over :-) )

Verder vraag ik me af of mensen ervaring hebben met speektuning en R&D parts. zijn deze twee aanbieders van onderdelen met elkaar te vergelijken?

Volgende vraag. Wanneer je parkassist wil installeren achteraf, kan ik dan beter rondkijken voor een bumperstrip van een slopert oid?

MIMOS9-5
Geregistreerd lid

Bericht door MIMOS9-5 » wo 16 dec, 2009 21:27

Welkom. idd zijn er veel mensen bezig met optimaliseren van de soft en hardware. Ik heb zelf nog geen aanpassingen gedaan aan de hardware en kan dus niet oordelen over de twee bedrijven die je noemt, maar het zijn zover ik hoor/lees beide goede aanbieders.
Parkassist zou ik van een sloper halen, stuk goedkoper. Velen zetten dat ding echter uit omdat je gek wordt van dat gepiep, maar dat is aan jou. Ik mis het zelf in ieder geval niet.

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 16 dec, 2009 21:39

Bedankt voor je reactie!

via R&D kost het 150 euries als ik het goed heb en dan moet je het zelf nog inbouwen maar dat krijg je nooit netjes denk ik. Eigenlijk wil ik dit ook erop hebben om hem verder compleet te maken omdat hij al zon eind compleet is en dat er eigenlijk nog aan mist.

In ieder geval nog weer een vorm van goedkoop kan duurkoop zijn aan den lijve meegemaakt. Heb eerst een spoiler besteld en daarna pas een spuiter bezocht. Deze gaf aan dat de originele idd een stuk duurder zijn maar dan zo gespoten kunen worden na licht schuren. mijn spoiler is een nepperd, wat betekend, minder goede pasvorm, eerste primeren en het schijnt nooit zo lakvast te zijn als een originale. Na ja, toch maar laten spuiten heb em nou toch :-)

Is zon ding makkelijk te monteren trouwens? iemand ervaring mee? Ik zie me nog niet snel zelf vrolijk in mn dak gaan boren ofzo :roll:

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » wo 16 dec, 2009 22:17

Kom maar een keer naar Eerbeek dan kunnen we samen je 9-5je opleuken :wink:
Afbeelding

Gr EJ

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 16 dec, 2009 22:24

tnx voor je aanbod. die 9-5 van joe sieht gut aus!

persoonlijk veel mooiere velgen als die van mij. die origine aeo dingen vindt ik niet ceht wat, maar anderen vinden et juist mooi. Overigens heb ik me laten vertellend dat je beter de originele erop kan laten zitten omdat die het best rijden icm de auto.

volgens mij is mijn spoiler trouwens lager als die van jou.

je hebt je klouwe roodgespote?

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » wo 16 dec, 2009 22:34

Klauwe geschilderd met 2k lak dat werkt het beste en blijft het langste mooi, mijn 9-5 heeft rondom H&R coilovers en zijn instelbaar hij staat nu voor 30mm en achter 20mm lager dan orgineel dus moet ie lager zijn dan die van jouw?

Afbeelding

EJ

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 16 dec, 2009 22:46

nou de spoiler die ik nu heb op de achterkant ziet er volgens mij lager uit dan die van jou, maar de mijne is dus een neppert. na ja ff kijken als ie gespoten is, misschien ist optisch bedrog.

is die van jou nou niet superstug?

echt mooie bak zo trouwens, mooie velgen

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » wo 16 dec, 2009 23:14

Nee niet super stug...... comfortabel zelfs en super strak sturen, ik ben denk ik de enige hier die ze heeft en ben er super dik tevreden mee zelf mijn gezin...
Ik durf te beweren dat alle koni's eibach etc... setups het niet halen bij deze "bilstein"-H&R coilover setup.........

Mijn spoiler is ook een nepper maar ik denk dat het optisch bedrog is dat die van jou dan lager zou zijn, of je moet hem lager monteren maar dan zou die naar beneden moeten gaan "hangen" wat de luchtstroom niet ten goede zou komen :wink:

Bedankt dat je hem mooi vindt dat streelt zijn (mijn) ego, hij wordt echter nog strakker omdat ik vorige week een ongeluk heb gehad en de voor en achter kant in elkaar had zitten, ik ga morgen kijken hoe die er nu bij staat met zijn verse nieuwe bumpers en gespoten motorkap, nieuwe koplampen en grill :D

Gr EJ

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 16 dec, 2009 23:19

oei, kop staart gevalletje?

wat heeft dat grapje van verlagen dmv die bilsteins jou gekost? is dat trouwens allemaal hetzelfde als bij de aero? die heeft misschien al een ander onderstel dan jouw 2.0T?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 16 dec, 2009 23:21

Hypocrates schreef:Bedankt voor je reactie!

via R&D kost het 150 euries als ik het goed heb en dan moet je het zelf nog inbouwen maar dat krijg je nooit netjes denk ik. Eigenlijk wil ik dit ook erop hebben om hem verder compleet te maken omdat hij al zon eind compleet is en dat er eigenlijk nog aan mist.

In ieder geval nog weer een vorm van goedkoop kan duurkoop zijn aan den lijve meegemaakt. Heb eerst een spoiler besteld en daarna pas een spuiter bezocht. Deze gaf aan dat de originele idd een stuk duurder zijn maar dan zo gespoten kunen worden na licht schuren. mijn spoiler is een nepperd, wat betekend, minder goede pasvorm, eerste primeren en het schijnt nooit zo lakvast te zijn als een originale. Na ja, toch maar laten spuiten heb em nou toch :-)

Is zon ding makkelijk te monteren trouwens? iemand ervaring mee? Ik zie me nog niet snel zelf vrolijk in mn dak gaan boren ofzo :roll:
De originele Park assist heb ik een paar keer over achteraf gemonteerd. Dit is goed te doen.

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 16 dec, 2009 23:35

[]ah ok. mar het wordt niet lelijk? want je moet toch zelf gaan boren? is die ook makkelijk aan te sluiten op je boordcomputer?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 17 dec, 2009 2:34

Goede Duitse Coil-overs zitten iets rond de € 1.000, voordeel als je op vakantie gaat kun je ze wat hoger zetten met die schroefbare veerschotels. Daarnaast kun je de demping meestal regelen zowel ingaand als uitgaand.
Bij Neobrothers in GB verkopen ze een goedkoper coilover-systeem dat samen met Maptun is ontwikkeld door Nex dat kost iets rond de € 600.
Nex is wel een bekend merk dat veel bij Japanse auto's wordt gebruikt.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 17 dec, 2009 6:52

[]ah ok. mar het wordt niet lelijk? want je moet toch zelf gaan boren? is die ook makkelijk aan te sluiten op je boordcomputer?
Volgens mij zit er bij de set van de estate een nieuwe zwarte rand waarin de gaten zitten voorbereid. Hierdoor lijkt het net origineel.

En het andere mooie is dat de originele bekabeling is voorbereid en je deze set er dus zo tussen prikt. Als je eeen wisselaar hebt moet je wel even wat stekkers loshalen en de kabels erbij tussen prikken.

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » do 17 dec, 2009 10:09

ah dus dat zou eigenlijk zelfs ik nog moeten kunnen :-)

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » do 17 dec, 2009 10:11

ligt eraan wat voor een bouwjaar je 9-5 is, als die van 97-01 is dan kun je een orgineel systeem werkend op de sid vergeten, dan wordt het aftermarkt.........

Ik heb H&R coilovers rond de 1100 euro zijn perfect!
Is alles bij elkaar net zo veel als een set veren en schokdempers bij elkaar..........alleen veel beter geldt alleen echter voor het eerste type 9-5 97-01

EJ

Plaats reactie