hirschtuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
depeet
Geregistreerd lid

hirschtuning

Bericht door depeet » di 10 nov, 2009 11:58

welke benzine dient er getankt te worden, na een tuning van 150 -> 210 pk?

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » di 10 nov, 2009 12:01

De benzine die jij wilt. Heb zelf ook Hirsch tuning en hij kan zelfs nog op RON92(alleen in Duitsland verkrijgbaar) als het moet. Ik kwak er altijd gewoon euro95 in en op lange reizen 98 of 100.

depeet
Geregistreerd lid

Bericht door depeet » di 10 nov, 2009 12:05

dus van pingelen op 95 is geen sprake?

bent u tevreden van de hirschtuning? is het een merkelijk verschil?
vooral bij het optrekken?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 10 nov, 2009 12:11

Als je je even inleest in de werking van het motormanagement van je auto dan wordt daar uitgelegd hoe de motor zich aanpast aan de getankte brandstof.

van 150pk naar 210 is een werelds verschil.

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » di 10 nov, 2009 12:17

Ik merk van pingelen niets, vermogen kan op 95 wel iets minder zijn dan op 98, maar dat past het motormanagement goed aan.

Ik ben van 154 naar 222pk gegaan en het is een enorme stap die je maakt. Je merkt het bij het optrekken vanaf zo'n 2.800 toeren, dan gaat ie er als een speer vandoor.

Ik zeg doen die tuning.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 10 nov, 2009 12:26

60pk en 75Nm Ga je wel voelen hoor maak je geen zorgen.

Je kan op eur95 rijden maar zoals hier boven gezegt past de ecu zicht aan en zal je minder vermogen hebben als op 98 of meer octaan. Als je eerst op 98 gereden hebt zal je na het tanken van 95 een paar keer pingel hebben waarna de ecu zich bij regelt.

Incidenteel kan je best eens 95 tanken maar op 98 is je verbruik veel beter waardoor je aan het eind van de streep goedkoper uit bent. Bijv. BP ultimate is 10% zuiniger bij normaal rijgedrag maar niet 10% duurder.

Cosmic
Geregistreerd lid

Bericht door Cosmic » di 10 nov, 2009 13:42

Ik voer de saab altijd 98 ultimate, vind ze lekker :lol:

Zonder gein, je merkt wel degelijk verschil tussen 95 en 98, en bij een hpt of aero
kun je het ook zien aan je turbo-meter.

Daarnaast het tunen: niet twijfelen maar gewoon doen, je zult er geen spijt van krijgen :wink: .... Het is een flinke vermogenstoename!

IAA
Geregistreerd lid

Bericht door IAA » di 10 nov, 2009 15:06

BP Ultimate kan ik ook zeker aanraden!

Op Euro95 sputterde mijn Saabje erg tegen bij 50 in 4, nu pakt hij al zonder horten en stoten (wel lekker diepe brom) op vanaf 45 in 4. Daarbij is ook het verbruik enorm gedaald. Ik heb niet de boardcomputer aangehouden, maar gewoon handmatig gemeten. Hij trekt ook merkbaar lekkerder door.

Euro95 (BP): 8.5 l / 100 km (over 12000 km)
BP Ultimate: 7.7 l / 100 km (over 16000 km)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 10 nov, 2009 18:45

Even een vraag, bij welk type Saab gaat het vermogen bij Hirsch van 150 pk naar 210 pk?
Uiteraard is een Trionic 8 motormanagement weer iets geavanceerder dan een Trionic 7 laat staan een Trionic 5.
Dat wilt ook wat schelen bij een tuning, daarnaast is het type Turbo van belang ie standaard op de wagen zit.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 10 nov, 2009 19:19

Een 9-3 LPT

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » di 10 nov, 2009 20:14

carlsson schreef:Uiteraard is een Trionic motormanagement weer iets geavanceerder dan een Trionic 7 laat staan een Trionic 5.
Uhm...uhm...is het niet zo dat Trionic de naam is van het motormanagement? En dat Trionic motormanagement dus niet geavanceerder is dan Trionic 7 of 5, omdat je daar nieteens van kan spreken? Of zit ik er nu naast te l*llen?

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » di 10 nov, 2009 20:25

De Flok schreef:
carlsson schreef:Uiteraard is een Trionic motormanagement weer iets geavanceerder dan een Trionic 7 laat staan een Trionic 5.
Uhm...uhm...is het niet zo dat Trionic de naam is van het motormanagement? En dat Trionic motormanagement dus niet geavanceerder is dan Trionic 7 of 5, omdat je daar nieteens van kan spreken? Of zit ik er nu naast te l*llen?
trionic is de naam. Cijfers geven de historische evolutie aan.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 10 nov, 2009 20:45

Krizzie schreef:Een 9-3 LPT
depeet (ander topic) schreef:heb een 93 ss van 2003 gekocht
wat is de ervaring met het navigatiesysteem
Ik denk dus dat depeet een SS T8je heeft...

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » di 10 nov, 2009 20:48

dan gaat ie naar 195pk, niet 210 :)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 10 nov, 2009 22:26

Ik heb de tekst even aangepast, maar een Trionic 8 is geavanceerder, althans het houdt zich met wat meer management zaken bezig, vanaf de Trionic 7 zijn er al twee microprocessors om snelle berekeningen te maken.

Idd Caracalla, dat geldt in ieder geval voor de gewone 9.3 Sport types met een 150 pk of 175 pk benzinemotor.

Eigenlijk kun je er alles in kiepen, als het maar loodvrije benzine is,
hoe hoger het octaangetal, hoe hoger het maximale vermogen zal zijn.
Dat komt omdat via de bougies voortdurende metingen plaats vinden van het verbrandingsproces in elke cylinder, wijken waarden af van de ideale situatie dan wordt het ontstekingstijdstip eventueel de inspuiting en de activiteiten van de turbo bijgestuurd.

Plaats reactie