Hallo Rooie Cabrio,
D'r zit wel degelijk een verschil in het tunen van de wegligging tussen een cabrio en een coupé. Hoewel een 9-3 cabrio al stijver is dan mijn 900NG is ie nog lang niet zo stijf als een coupé.
Daarom moet je oppassen met je achterwiel ophanging. Als je de voorwiel ophanging maar zo stijf mogelijk maakt met powerflex bussen, subframe brace en stuurhuis brace gecombineerd met gele koni's bijvoorbeeld verbeterd het gedrag van de auto al enorm. Maar als je nu de achterwiel ophanging ook gaat verstijven met een andere stabilisator stang en dergelijke gaat de cabrio gewoon meer torderen in de carroserie. Je merkt dat wel degelijk en het geeft meer "slijtage" aan de carroserie.
Ik rij met 17" velgen en 215/40/17 banden. Deze geven de oneffenheden in de weg veel meer door, zelf met standaard veren, dan mijn 15" winterbanden op de standaard velgen. Ook hier is de carbrio gevoeliger dan een coupé.
Als laatste punt, ik vindt het voordeel van een subframe brace veel groter dan de voordelen van een verlaagde vering. De kombinatie is niet aan te raden omdat je dan niet meer heel over wegdrempels komt.
Ik ben zeer tevreden met mijn set up, maar ik vindt de cabrio dan ook eerder een boulevard cruiser dan een scheurijzer. Toch rij ook ik regelmatig lange stukken boven de 200 op de autobahn met m'n V6 ('s avonds laat is de A31 van Botrop naar het noorden heerlijk rustig

) zonder dat ik met witte knokkels achter het stuur zit (zelfs al eens de cruisecontrol boven de 200 hebben staan).
Success met je tuning.
Paul