Tuning 9-3 SE

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Fox SE
Geregistreerd lid

Tuning 9-3 SE

Bericht door Fox SE » wo 04 mei, 2005 21:44

Hallo allemaal,

Heb net een 9-3 SE gekocht en wil deze tunen. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Overigens gekocht bij autobedrijf Tholen. Dus meer specifiek. Heeft iemand eravring met het tunen dmv Maptun? :?:

Marc
Lid van verdienste

Re: Tuning 9-3 SE

Bericht door Marc » wo 04 mei, 2005 21:58

gebruik de zoekfunctie even, het forum staat er vol van.

Fox SE
Geregistreerd lid

Bericht door Fox SE » wo 04 mei, 2005 22:47

Ok thanks! Toch niet echt gevonden wat ik zocht op een probleem met een 9-3 na. Dus nogmaals wie heeft dit al gedaan en maakt dit een groot verschil? :?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 05 mei, 2005 0:25

SE typering zegt niet zoveel. Turbo (2.0t of 2.0T) kun je leuke dingen doen, Injectie (2.0 i) daarentegen is wat minder te tunen.

Fox SE
Geregistreerd lid

Bericht door Fox SE » do 05 mei, 2005 9:04

Hoi Marky, Dank voor de aanbieding. Echter is het mischien niet handiger om dit door erkende dealer/garage te laten doen? :wink: Bij Maptun komt er ook meer vermogen vrij... :twisted:

Overigens dank voor de link's!

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 05 mei, 2005 9:06

Maptun is hier zo'n beetje de meest voorkomende tuning. De eerste stage van maptun bestaat uit een nieuwe ecu die de turbo druk verhoogd van 0,4 bar voor de lpt en 0,7/0,8 bar voor de fpt naar 1,1/1,2 bar.

Als je nu een trionic 5 lpt hebt, komt daar naast de ecu nog een magneetklep voor de turbodruk bij. Het vermogen stijgt volgens de tuner naar een 225 pk en het koppel naar 340 nm.

De werkzaamheden hiervoor stellen niets voor, de ecu wordt verwisseld en aangemeld via de tech 2, en de magneet klep met 3 slangen wordt geplaatst en aangesloten op de stekker die al jaren nutteloos in de motorruimte ligt te wachten.

De praktische ervaringen:
Als je gewoon normaal met de auto rijdt, merk je niets van het feit dat je in een een getunede auto rijdt, pas op het moment dat je het gas open trekt merk je het verschil. Het is een absolute aanrader.

Mooie vervolg stappen op deze tuning zijn een 3" downpipe en een andere intercooler als je nu een T5 hebt.

MAAR.... voordat je aan de tuning begint zou je eerst wat geld uit moeten geven om het onderstel aan te passen, deze is eigenlijk niet geschikt voor al dat geweld. Denk hierbij aan veren, dempers, bussen, stabilisatorstang en aanpassingen aan het stuurhuis.

Lees het forum even goed door, in tegenstelling tot wat jij zegt krijg je door middel van de zoekfunctie meer dan genoeg ervaringen mbt onderstel en tuning.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 05 mei, 2005 9:08

Hoi Marky, Dank voor de aanbieding. Echter is het mischien niet handiger om dit door erkende dealer/garage te laten doen? Bij Maptun komt er ook meer vermogen vrij...

Ben je jouw hirsch computer aan het verkopen Marc?? :D

Het plaatsen is kinderspel, de ecu wordt erin geplugd en aangemeld, dat is alles. Er is dus aboluut geen voordeel om dit door een garage te laten doen of je moet graag meer willen betalen.

Dat extra vermogen van Maptun (3pk t.o.v. Hirsch) zal je niet of nauwelijks merken. De Hirsch computer werkt volgens mij op een lagere turbodruk, hierdoor blijven de temperaturen ook iets lager, dit kan voor de motor ook weer een voordeel zijn. Kwa prestaties ontlopen ze elkaar niet zoveel.

Fox SE
Geregistreerd lid

Bericht door Fox SE » do 05 mei, 2005 9:11

Is het een aanrader het onderstel aan te passen zelfs bij een stage1 :?:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 05 mei, 2005 9:16

Fox SE schreef:Is het een aanrader het onderstel aan te passen zelfs bij een stage1 :?:
Vind ik wel, ik doe het andersom, ik heb eerst mijn gehele onderstel aangepast, daarna koop ik pas een stage 1 (als ik weer geld heb).

De auto is in de standaard uitvoering beroerd geveerd en heeft een beroerde wegligging. de rechtuit stabiliteit is matig, zeker bij hoge snelheden en de werking van het stuurhuis, zeker bij hoge vermogens kan behoorlijk verrassend en zelf gevaarlijk zijn.

Mijn aanpassingen:
Koni dempers, eibach veren, powerflex bussen en een dikkere stabilisatorstang achter (volgens mij van MP). Daar komt binnen kort de MP stuurhuisklem en brace bij.

Als je een keer interesse hebt, ik woon in de buurt (scheveningen) kom langs zou ik zeggen.

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » do 05 mei, 2005 9:33

Ik ben zelf ook druk bezig om de auto aan te passen richting een upgrade van mijn ECU (welke stage dat wordt zien we dan wel). De stangen zitten er al onder en de powerflex bussen zullen de volgende stap gaan worden. Daarna eerst een ander intercooler en 3"downpipe.

Ik zit alleen een beetje met het verlagen van mijn cabrio dit werd door de officiele saab dealers afgeraden in combinatie met 17"velgen, terwijl ik hier toch hele goede reacties op het forum zie over de koni en eibach combinaties. Iemand hier ervaring mee?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 05 mei, 2005 10:03

Ik ken niemand die er problemen mee heeft, volgens mij maakt hierbij het hebben van een cabrio of niet niets uit.

onno2
Geregistreerd lid

Bericht door onno2 » do 05 mei, 2005 12:09

Ha MXL,

Als je je auto verlaagd, dat is dan geloof ik met 3,5 tot 4 cm. Kan je dan nog normaal over drempels heen ?? Ik woon ook in den haag aan de valkenboskade en daar zitten een aantal vervelende jongens qua drempels dan. Gaat dat problemen geven ??

Onno

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 05 mei, 2005 14:21

MXL schreef:
Ben je jouw hirsch computer aan het verkopen Marc?? :D

:P Busted :oops:

Het plaatsen is spielerei, zoals MXL al zei. Het enige wat je nodig hebt is een Tech2.

Voor de t7 varianten loopt de turbodruk bij maptun trouwens ook niet zo hoog op, deze zit rond de 0.9-1.0 bar. Dit komt door de nauwkeurigere werking van de driewegsklep. Bij de T5 varianten kan je turbodruk met dezelfde software tot 0,4 bar schelen, enkel door verschillende (nieuwe) driewegskleppen te monteren. De mijne piekt nu 1.4 en blijft staan op 1.3 8) Helaas blijft het nog een vogel voor de kat als je hem naast een standaard 9k aero zet. Misschien toch maar eens overwegen om die 2.3 erin te leggen...

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » do 05 mei, 2005 16:04

Hallo Rooie Cabrio,

D'r zit wel degelijk een verschil in het tunen van de wegligging tussen een cabrio en een coupé. Hoewel een 9-3 cabrio al stijver is dan mijn 900NG is ie nog lang niet zo stijf als een coupé.

Daarom moet je oppassen met je achterwiel ophanging. Als je de voorwiel ophanging maar zo stijf mogelijk maakt met powerflex bussen, subframe brace en stuurhuis brace gecombineerd met gele koni's bijvoorbeeld verbeterd het gedrag van de auto al enorm. Maar als je nu de achterwiel ophanging ook gaat verstijven met een andere stabilisator stang en dergelijke gaat de cabrio gewoon meer torderen in de carroserie. Je merkt dat wel degelijk en het geeft meer "slijtage" aan de carroserie.

Ik rij met 17" velgen en 215/40/17 banden. Deze geven de oneffenheden in de weg veel meer door, zelf met standaard veren, dan mijn 15" winterbanden op de standaard velgen. Ook hier is de carbrio gevoeliger dan een coupé.

Als laatste punt, ik vindt het voordeel van een subframe brace veel groter dan de voordelen van een verlaagde vering. De kombinatie is niet aan te raden omdat je dan niet meer heel over wegdrempels komt.

Ik ben zeer tevreden met mijn set up, maar ik vindt de cabrio dan ook eerder een boulevard cruiser dan een scheurijzer. Toch rij ook ik regelmatig lange stukken boven de 200 op de autobahn met m'n V6 ('s avonds laat is de A31 van Botrop naar het noorden heerlijk rustig :lol: :wink: ) zonder dat ik met witte knokkels achter het stuur zit (zelfs al eens de cruisecontrol boven de 200 hebben staan).

Success met je tuning.

Paul

Plaats reactie