Beveiligingen turbodruk bij niet-APC (Saab) motoren?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
technix
Geregistreerd lid

Beveiligingen turbodruk bij niet-APC (Saab) motoren?

Bericht door technix » za 16 apr, 2005 11:58

Wie weet op welke manier andere merken hun benzine turbo-motoren beveiligen tegen pingelen? Alleen via turbo-druk of ook via vergelijkbaar APC systeem?

marq101
Geregistreerd lid

Re: Beveiligingen turbodruk bij niet-APC (Saab) motoren?

Bericht door marq101 » za 16 apr, 2005 14:45

Volgens mij hebben die ook klopsensoren. Zou kunnen dat ze iets doen met het ontstekingstijdstip. Ben eigenlijk ook wel benieuwd.
Toevallig is de ex-hoofdtechneut van Subaru nl weer in het land. Zal 't 'm es vragen. Toevallig weten ze bij Subaru ook wel iets van turbo's dacht ik :wink:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » za 16 apr, 2005 14:48

Idd met klopsensoren oid.

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » zo 17 apr, 2005 11:45

Wat ik te weten kom op internet is dat elke turbo+ rijder als de dood is voor voor pingelen bij verhoogde druk.
Over een echt actief systeem heb ik nog niet kunnen lezen.
Wel extra brandstof, waterinjectie, grotere intercooler etc. maar dat is passief.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » zo 17 apr, 2005 13:56

Ik weet dat bij de T-5 van V.... er een klopsensor is.
Meer benzine inspuiten, grotere ic e.d. helpen niet tegen pingelen wanneer ik een slechte kwaliteit brandstof tank en is derhalve ook niet bedoeld als veiligheid maar om prestaties te optimaliseren.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 17 apr, 2005 19:02

Red Arrow schreef:Ik weet dat bij de T-5 van V.... er een klopsensor is.
Meer benzine inspuiten, grotere ic e.d. helpen niet tegen pingelen wanneer ik een slechte kwaliteit brandstof tank en is derhalve ook niet bedoeld als veiligheid maar om prestaties te optimaliseren.

Als je een grotere IC monteerd zal de motor minder snel gaan pingel!
Dus een groter IC monteren helpt wel degelijk tegen het pingelen.

Gr, Bennie

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » zo 17 apr, 2005 19:55

bennie schreef:
Red Arrow schreef:Ik weet dat bij de T-5 van V.... er een klopsensor is.

Als je een grotere IC monteerd zal de motor minder snel gaan pingel!
Dus een groter IC monteren helpt wel degelijk tegen het pingelen.

Gr, Bennie
Bennie, ik ken niemand die een grotere ic plaatst tegen het pingelen.
Dat een grotere ic dat als bijeffect heeft is mooi meegenomen, maar niet het hoofddoel.
En dan staat nog steeds het probleem, wat als er geen goede kwaliteit brandstof voorhanden is?

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » zo 17 apr, 2005 23:16

Hieronder een theoretisch /praktische uiteenzetting:

Indien je een grotere (lees meer koelvermogen) ic plaatst wordt je inlaatlucht koeler. Hoe koeler de lucht des te minder snel zit je tegen de zelfontbrandingstemperatuur (= pingelen).
Maar indien je je turbodruk verhoogt krijg je meer maar ook hetere gecomprimeerde lucht.
Hoe heter de lucht (hoe eerder pingelen optreedt), des te groter het volume ervan (= minder mengsel in cilinder). Dus net twee zaken die je niet wil hebben. Vandaar dat bij verhoogde druk een beter lucht-koelende ic voorhanden moet zijn.
In dezelfde richting (koelen van lucht) moet je denken met waterinjectie, alleen is het effect hiervan groter. Extra benzine-inspuiting wordt ook gedaan om het mengsel trachten te koelen, maar dan wordt het weer te rijk en verlies je weer vermogen.

Buiten dat neemt de thermische belasting van je motor ook behoorlijk toe. Dit wordt vaak vergeten en onderschat. Een grotere oliekoeler helpt al veel, tevens een "koudere" koelwaterthermostaat maakt dat je motor ook wat koeler wordt.

Er zijn nog wat meer zaken, maar dit zijn de belangrijkste.
Al met al conventionele middelen, welke pingelen NIET tegenhouden, wel de grens iets kunnen verleggen.
Maar zoals RA al zei; een keer wat minder octaanhoudende benzine en je zit zo op of over de pingelgrens. En dan is er geen enkel systeem dat kan ingrijpen om ernstige motorschade te voorkomen. Of je moet Saab APC rijden! :lol:

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 18 apr, 2005 0:21

Alleen de klassieke 900 met APC (dus met klopsensor) beschermt volledig tegen pingelen. Bij de niet-APC versies is de druk standaard zo afgesteld dat je onder de pingelgrens blijft. Ik probeer bij mijn 99T de druk zo hoog in te stellen dat hij daar net onder blijft. Kwestie van de veer bij de wastegate wat strakker aandraaien. Met Intercooler kun je de grens aardig verleggen (3/4 in het rood). Mijn gekietelde 16s legt het dan zelfs af.

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » ma 18 apr, 2005 1:40

Thom:
3/4 in rood?!? Hoeveel druk heb je dan, bij welke ic?
En hoe weet je of je onder de pingelgrens blijft?
Als 3/4 rood de gevarenzone is kan ik nog wel ff 8)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 18 apr, 2005 12:08

Mijn 900 pingelt pas bij 1.3 bar in de 4de versnelling een keer, in de 3 pingelt hij helemaal niet omdat de druk in de 3 minder hoog komt, ongeveer 1.1 bar.
3/4de in het rode zal ongeveer1.1/ 1.2bar zijn.
Wat ik gemerk heb bij de orginale turbo meter is dat deze een vertraging hebben en dus niet het fluctueren van de druk weergeeft wanneer de druk op het hoogst is. Het is dus aanteraden om een losse turbodrukmeter te gebruiken wanneer je gaat tweeken met de APC.

Gr, Bennie

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 18 apr, 2005 12:49

Geen idee hoe hoog de turbodruk dan is, er staan geen cijfers bij. Het pingelen merk je aan het heftig trillen/schokken van de motor; ik ga hier wel af op verhalen van andere 99 turborijders want ik heb het nog nooit gehad. NB het gaat hier om een 8-klepper B-motor, die ongetwijfeld andere karakteristieken heeft dan een H-motor of 16-klepper. Het verschil in trekkracht tussen “tegen het rood”en “3/4” is trouwens enorm. Bij koud weer wil de meter nog verder, dan durf ik geen volgas te geven (misschien komt dat na montage van waterinjectie)

technix
Geregistreerd lid

Bericht door technix » ma 18 apr, 2005 18:50

APC is fijn, maar ik vind dat de max. druk van dag tot dag erg veel verschilt. Zelfs momenten in dezelfde rit. Als je een tijd voor het stoplicht staat merk je bij optrekken dat je APC al snel tussenbeide komt (hoge inlaat temperatuur)

Daarom ben ik na het gaan om bij mijn nieuwe lpt zonder APC naar FPT te gaan zonder motorschade. Als je niet te ver met je druk gaat ben ik ervan overtuigt dat het best goed kan. (Ben ik gelijk van de APC fluctuaties af :) )

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 24 apr, 2005 15:11

Nog even terugkomende op auto's die geen apc hebben. Bij detoneren/pingelen wordt het tijdstip van de ontsteking veranderd. In de regel voorkomt echter de lagere compressie het gevaar

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 25 apr, 2005 8:43

technix schreef:APC is fijn, maar ik vind dat de max. druk van dag tot dag erg veel verschilt. Zelfs momenten in dezelfde rit. Als je een tijd voor het stoplicht staat merk je bij optrekken dat je APC al snel tussenbeide komt (hoge inlaat temperatuur)

Daarom ben ik na het gaan om bij mijn nieuwe lpt zonder APC naar FPT te gaan zonder motorschade. Als je niet te ver met je druk gaat ben ik ervan overtuigt dat het best goed kan. (Ben ik gelijk van de APC fluctuaties af :) )
De fluctuaties hebben een reden, zoals je zelf al aangeeft.
Door zonder Apc te gaan rijden zal je idd zonder fluctuaties maar op een duidelijk lagere druk moeten gaan rijden.
Dan ga je namelijk de basisdruk verhogen.

Plaats reactie