Belgische autokeuring

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Henri
Geregistreerd lid

Belgische autokeuring

Bericht door Henri » vr 12 dec, 2003 0:05

Ik dacht net een sportonderstel te installeren op mijn 9-5 :lol: . Hoor ik van een kennis dat de autokeuring moeilijk kan doen :? . Weet iemand toevallig hoe dat zit: mag dat (niet)? en zoja, naar 't schijnt heb je een soort attest nodig ofzo?

B235R
Lid van verdienste

Re: Belgische autokeuring

Bericht door B235R » vr 12 dec, 2003 1:08

Henri schreef:Ik dacht net een sportonderstel te installeren op mijn 9-5 :lol: . Hoor ik van een kennis dat de autokeuring moeilijk kan doen :? . Weet iemand toevallig hoe dat zit: mag dat (niet)? en zoja, naar 't schijnt heb je een soort attest nodig ofzo?

jullie RDW (rijks dienst wegverkeer, in nederland heet het zo..) kan nogal zeuren over dat soort dingen heb ik begrepen. in nederland doen ze niet zo moeilijk...gelukkig :twisted:

maar misschien dat Marc of Griffin iets meer kunnen vertellen..?!? :wink:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 12 dec, 2003 2:40

Tja de keuring... Dat is altijd gokken.

Vooral omdat je in het ene keuringsstation afgekeurd kan worden hiervoor, terwijl ze in een ander niets zeggen. Typisch Belgisch :roll:

Zo word ik op 17" afgekeurd en met 16" 9-5 wielen (215/55/16) die vooraan raken goedgekeurd :roll: Veiligheid primeert dus niet ;-|+

Ik geloof dat de reglementering hieromtrent gewijzigd is en dat ze binnenkort veel strenger gaan zijn. TUV goedkeuringsattesten zijn waardeloos, enkel het gelijkvormigsheidsattest telt. Die regel volgende kunnen ze je altijd afkeuren :(

Marc

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » vr 12 dec, 2003 3:11

Ach ja het is zoals met alles hier in dit *penland.
We zitten hier gelijk in een gevangenis.
Dit mag niet, dat mag niet ;-|+

Wat keuring/RDW betreft:

- auto verlagen (lees betere wegligging): mag niet
- auto bredere banden (lees betere wegligging) monteren: mag niet
- ECU-Upgrade (lees veiliger inhalen): mag niet
- enz enz...

@Henri,

Een SAAB 9-5 met sportonderstel (dat een beetje deftig is, en niet met afgezaagde veren natuurlijk) zullen ze er normaal gezien wel nog doorlaten.
Ga je met bv een gele Ibiza, zou je wel eens minder geluk kunnen hebben.
Veel hangt dus ook van het keuringstation af en de examinator zelf :?

Voorlopig is er nog een zekere tolerantie, maar daar zou volgens de laatste berichte verandering in komen.
Al wat niet af fabriek (originele stukken dus) komt zal verboden worden... dus ook sportonderstellen

eli
Geregistreerd lid

Bericht door eli » vr 12 dec, 2003 12:38

Als dat zo is ga ik maar weer terug in nederland wonen :(
Net nu ik na 7 jaar wat gewend ben hier. :D en nu een sportonderstel onder de cabrio heb....

HELP !!!!! :lol:

GRIFFIN schreef:Ach ja het is zoals met alles hier in dit *penland.
We zitten hier gelijk in een gevangenis.
Dit mag niet, dat mag niet ;-|+

Wat keuring/RDW betreft:

- auto verlagen (lees betere wegligging): mag niet
- auto bredere banden (lees betere wegligging) monteren: mag niet
- ECU-Upgrade (lees veiliger inhalen): mag niet
- enz enz...

@Henri,

Een SAAB 9-5 met sportonderstel (dat een beetje deftig is, en niet met afgezaagde veren natuurlijk) zullen ze er normaal gezien wel nog doorlaten.
Ga je met bv een gele Ibiza, zou je wel eens minder geluk kunnen hebben.
Veel hangt dus ook van het keuringstation af en de examinator zelf :?

Voorlopig is er nog een zekere tolerantie, maar daar zou volgens de laatste berichte verandering in komen.
Al wat niet af fabriek (originele stukken dus) komt zal verboden worden... dus ook sportonderstellen

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 12 dec, 2003 22:21

Nederlandse RDW toppppppppppppppers :twisted:

jullie treffen het niet in belgie ;-(+

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 19 dec, 2003 4:28

B235R schreef:

jullie treffen het niet in belgie ;-(+
Ja en nee... Wij moeten tenminste geen bpm betalen :-P+ :-P+ Langs de andere kant mogen we dan wel weer BIV ophoesten, iets wat je als vermogensbelasting kan zien ;-(+

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » ma 22 dec, 2003 23:43

Ach, als het er allemaal goed uitziet doen ze meestal niet moeilijk.
Zoals bekend heb ik de stage 1 kit van TrentSaab op mijn classic. Onderdeel hiervan is het RVS uitlaatsysteem. Voor de keuring laat ik dat altijd even omwisselen met het origineel, naar de keuring, de rest zien/snappen ze toch niet..;) ..en klaar, meteen terug naar werkplaats, RVS systeem weer eronder (maakt beetje meer herrie dus) en blazen maar...

ze letten met name op CO uitstoot, werking remmen, stand lichten en werking van alle lichten, en meer van soort APK-achtige dingetjes...

grtz,
f

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » ma 22 dec, 2003 23:57

Euh Flix waar ga jij zo naar keuring :?:
Kleine dingetjes ja, maar daar doen ze je wel soms 2 keer voor terugkeren :evil:

Verder hoef ik ook altijd de helft van mijn auto te ontmantelen (velgen, uitlaat...) alvorens naar de APK te gaan.

Van CO-meting heb ik niet zoveel last, want die meten ze toch niet lang bij mij (lpg), want anders worden ze vergast :twisted:

Plaats reactie