Heerlijk al dat xtra vermogen bij dat droge en koude weer
Laat de kou maar lekker door de intercoolers waaien, mensen
Ik kom doorgaans niet op 10.000 meter hoogtedoktorevil schreef:Qua hoogte, dan scheelt het toch als je een turbo hebt? Die zou dan toch voor voldoende laaddruk moeten zorgen?
Of is op 10k de lucht al substantieel minder qua dichtheid? Dan zou je dus ook minder luchtweerstand moeten ondervinden.....Of drijf ik nu door?

Klopt als een bus. Bij een hill climb als de pikes peak speelt dit. het is een hele toer om het door de moter en turbo geleverde vermogen niet als gevolg van de ijlere lucht te laten inzakken.Manic schreef:Volgens mij heb je op grotere hoogte te maken met ijlere lucht, dus relatief veel vocht en weinig zuurstof en volgens mij is juist zuurstof toch het allerbelangrijkste voor de verbranding in de cilinder... dus koud of niet... er zal toch een bepaald percentage aan zuurstof in de lucht moeten zitten. Correct me if I'm wrong! (of vul desgewenst aan)
Greetz,
Dennis
ben ik volledig met je eens er "kan" vermogen verlies optreden. misschien moet je je gaan verdiepen om extra peekaa eruit te peuteren in de motorfiets techniek en een zogenaamde airbox monteren. bij de high tech motoren scheelt dit toch een peekaatje 12....Maarten schreef:Als het luchtfilterhuis het meest restrictieve onderdeel in het inlaatsysteem is, kan de motor inderdaad meer lucht aanzuigen.
Maak je de gaten op een plaats waar er warme lucht vanuit het motorcompartiment aangezogen wordt, schiet je er niets mee op. In het slechtste geval verlies je vermogen.