Gas los --> blauwe pluim

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
taaffert
Geregistreerd lid

Gas los --> blauwe pluim

Bericht door taaffert » do 09 aug, 2007 10:45

Sinds kort (eigenlijk sinds gisterenavond) komt er zo nu en dan wat blauwe rook uit mijn uitlaat.

Er was mij al verteld dat er zo nu en dan wat blauwe rook uitkwam met vol accelereren en overschakelen. Daar maakte ik mij niet zo druk om, das gewoon wat via de turbo. Niet zo boeiend, zeker niet als je veel achter een andere turbo aanrijdt die dat nog veel erger heeft. :lol:

Echter, gisterenavond wees Bas mij erop dat er toch wel een pluimpje zo nu en dan uitkwam. Dus geparkeerd op parkeerplaats, ff gassen je kent het wel. Gas tot 4000rpm, gas los, en het moment dat ie net onder stationair duikt (terugval) tot normaal stationair komt er een blauwe pluim uit. Nog een voorbeeld, ff (warm) lekker doortrekken en moest helaas remmen voor het stoplicht (toch maar niet door oranje) resulteerde ook in een wolkje dat voorbijdreef.

Luidt dit het einde van mijn turbo in?

Ik hoop niet wat anders, kheb namelijk nog een z.g.a.n. turbo liggen, dan komt die erop.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » do 09 aug, 2007 11:06

Heb jij nu ook een dumpvalve Taaff, dan kan je het zelfde geintje nog een keer proberen met de valve afgedopt. Word het probleem erger dan is er een goede kans dat het speling op de turbine as is.
Maar het kan ook een te rijk mengsel zijn bij gas los dat moet je duidelijk kunnen ruiken. En betreft het eerder je ecu, lmm, fpr ontsteking of iets in die hoek.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 09 aug, 2007 11:20

93-SS-ARC schreef:Heb jij nu ook een dumpvalve Taaff, dan kan je het zelfde geintje nog een keer proberen met de valve afgedopt. Word het probleem erger dan is er een goede kans dat het speling op de turbine as is.
Maar het kan ook een te rijk mengsel zijn bij gas los dat moet je duidelijk kunnen ruiken. En betreft het eerder je ecu, lmm, fpr ontsteking of iets in die hoek.
Ik heb inderdaad een dumpvalve. Wat er gebeurt met gas los tot, dan onder stationair en dan gewoon stationair (vrij normaal) is ook dat dit ding iets open gaat. Hoe moet ik die afdoppen?

Maar echt vaag, onlangs mijn uitlaatspruitstuk pakking en bouten enzo laten vervangen, samen met Saab-monteur naar turbo gekeken, neej, ziet er perfect uit, asje beweegt beetje, maar dat is normaal. Kheb véul vrijer beweegbare asjes gevoeld.
Te rijk mengsel is zwarte rook toch?

Nah ja, torretje loopt nog steeds 0.9-1.0 bar.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » do 09 aug, 2007 12:24

taaffert schreef:
Ik heb inderdaad een dumpvalve. Wat er gebeurt met gas los tot, dan onder stationair en dan gewoon stationair (vrij normaal) is ook dat dit ding iets open gaat. Hoe moet ik die afdoppen?

Maar echt vaag, onlangs mijn uitlaatspruitstuk pakking en bouten enzo laten vervangen, samen met Saab-monteur naar turbo gekeken, neej, ziet er perfect uit, asje beweegt beetje, maar dat is normaal. Kheb véul vrijer beweegbare asjes gevoeld.
Te rijk mengsel is zwarte rook toch?

Nah ja, torretje loopt nog steeds 0.9-1.0 bar.

Met afdoppen bedoel ik eigenlijk valve verwijderen en gat dicht stoppen met het een of ander bijv. een kurk, dop enz.
Echt zwarte rook heb je bij een te rijk mengsel bij een rijk mengsel op het verkeerde moment kan dit als blauw overkomen. Zoals je al zegt is je turbo in aardig goede staat en mede hierdoor denk ik eerder aan een brandstof/valse lucht probleem e.d

Check ook even je carterventilatie terugslag klepje just to be sure :wink:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 09 aug, 2007 12:29

93-SS-ARC schreef:Met afdoppen bedoel ik eigenlijk valve verwijderen en gat dicht stoppen met het een of ander bijv. een kurk, dop enz.
Echt zwarte rook heb je bij een te rijk mengsel bij een rijk mengsel op het verkeerde moment kan dit als blauw overkomen. Zoals je al zegt is je turbo in aardig goede staat en mede hierdoor denk ik eerder aan een brandstof/valse lucht probleem e.d

Check ook even je carterventilatie terugslag klepje just to be sure :wink:
Okay, ga ik eens checken. Met vervangen van slangetjes is er wel een stukje afgebroken van dat klepje. Maarja, dat was maar het pepke dat aan het uiteinde zit, zit volgens mij nog steeds deugdelijk. Dit was al voordat ik er mee naar Zweden reed.

Maar nu ik erover nadenk (thanks Jelmer) torretje loopt de laatste tijd zéér beroerd stationair koud. Als ik `m start, spullen inladen, auto's van de oprit verzetten (anders kom ik er niet uit) moet ik `m gemiddeld drie keer opnieuw starten, valt elke keer uit. Hoogstwaarschijnlijk ergens een luchtproblematiekje, dunkt me.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 09 aug, 2007 14:15

Afbeelding

Hier nog net op camera kunnen pakken.
Je ziet een klein blauw wolkje.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » do 09 aug, 2007 14:51

:shock: caspar t witte(blauwe) spookje on camera :lol: als dat alles is zou ik het toch echt in de cartervent/vacuum hoek zoeken.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 09 aug, 2007 17:10

93-SS-ARC schreef::shock: caspar t witte(blauwe) spookje on camera :lol: als dat alles is zou ik het toch echt in de cartervent/vacuum hoek zoeken.
Wagentje staat van het weekend toch op de brug enzo, dan zal ik dat eens checken.
Maarreh, hoe werkt heel dat carterventilatiesysteem?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 12 aug, 2007 14:17

Jelmer had gelijk. Carterontluchting is wat vettig, oorzaak --> Er zit wat te veel olie in het blok. Nu had ik het plan om wat af te tappen, maar dat werd mij afgeraden door de monteur. Hij zegt dat ie het zelf wel regelt en het beter is het zo te laten.

Nou dan doen we dat maar. Er zit toch geen kat onder die dicht kan slibben ofzo, dus ik blijf de komende tijd nog met een klein pluimpje rijden met bovenstaande situaties. :O:

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » zo 12 aug, 2007 14:38

taaffert schreef:Jelmer had gelijk. Carterontluchting is wat vettig, oorzaak --> Er zit wat te veel olie in het blok. Nu had ik het plan om wat af te tappen, maar dat werd mij afgeraden door de monteur. Hij zegt dat ie het zelf wel regelt en het beter is het zo te laten.

Nou dan doen we dat maar. Er zit toch geen kat onder die dicht kan slibben ofzo, dus ik blijf de komende tijd nog met een klein pluimpje rijden met bovenstaande situaties. :O:
Ik zag idd een blauwe rookpluim uit je uitlaat komen gisteren en dacht dat het met je turbo te maken had...

ik dacht nog; dat moet ik straks even tegen hem zeggen, maar is me helemaal ontschoten..

blij te lezen dat het allemaal wel meevalt

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » di 04 sep, 2007 19:00

[quote="taaffert"]Jelmer had gelijk. Carterontluchting is wat vettig, oorzaak --> Er zit wat te veel olie in het blok.

Over carterventielatie gesproken: op de kleppendeksel zit een slangetje met een wit plastic huisje ertussen, is die ooit vervangen?

Volgens J&D vd Bosch moet die 1 keer per jaar worden vervangen, kost een paar euro.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 04 sep, 2007 19:08

Emile schreef:Over carterventielatie gesproken: op de kleppendeksel zit een slangetje met een wit plastic huisje ertussen, is die ooit vervangen?

Volgens J&D vd Bosch moet die 1 keer per jaar worden vervangen, kost een paar euro.
Nog nooit, kzal het eens doen, morgen meteen bestellen.
Heeft dat er ook mee te maken dan?
Overigens is het koolfilter ook nog nooit (sinds ik de auto in bezit heb) vervangen, kan dat kwaad?

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » di 04 sep, 2007 19:17

Koolstoffilter weet ik niet, maar als dat witte plastic huisje oud is, is hij zwart vanbinnen en dan is de doorgang nauwer, en dan bouw je meer carterdruk op.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 04 sep, 2007 19:22

Wel opletten dat je het klepje goed om monteert anders gaat-ie inhouden.

En het blauwe pluimpje heb ik zondag inderdaad ook gezien. Het viel wel op, maar de intensiteit viel inderdaad nog wel mee...

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 04 sep, 2007 19:38

brinky schreef:Wel opletten dat je het klepje goed om monteert anders gaat-ie inhouden.

En het blauwe pluimpje heb ik zondag inderdaad ook gezien. Het viel wel op, maar de intensiteit viel inderdaad nog wel mee...
Het is minder geworden, was eerder een blauwe plof ;)

Plaats reactie