koelvin op de intercooler wel of niet.
-
900 T 16
- Geregistreerd lid
koelvin op de intercooler wel of niet.
Heeft iemad hier een vin op zijn intercooler en zo ja haal je hier een voordeel uit?
Ik heb een vin liggen die op mijn ic past maar voor ik hier aan begin zou ik de voor/na delen willen weten.
Ik heb een vin liggen die op mijn ic past maar voor ik hier aan begin zou ik de voor/na delen willen weten.
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Op zoek naar een tornado onder de kap???
Koelvin of geen koelvin erop maakt volgens mij echt geen verschil voor de koeling in de intercooler zelf. Daarvoor is de snelheid van de lucht in het inlaatsysteem gewoon te hoog. Maw, het extra werk levert je dus geen 1 pk op (eerder meer gewicht, dus dat kost pk's)
Tenzij je heel erg veel op voll kracht achteruit rijdt, kun je beter voor een andere dikkere intercooler gaan, bv voor je radiator (ook wel fmic genoemd) of voor een betere manier om de lucht en intercooler te verkoelen (waterinjectie, stikstof?)
Leuk als je al een retesnelle saab hebt en op zoek bent naar de laatste pk's, anders een hele dure gadget.... Er zijn makkelijkere manieren om wat meer veilige power te krijgen hoor!
Koelvin of geen koelvin erop maakt volgens mij echt geen verschil voor de koeling in de intercooler zelf. Daarvoor is de snelheid van de lucht in het inlaatsysteem gewoon te hoog. Maw, het extra werk levert je dus geen 1 pk op (eerder meer gewicht, dus dat kost pk's)
Tenzij je heel erg veel op voll kracht achteruit rijdt, kun je beter voor een andere dikkere intercooler gaan, bv voor je radiator (ook wel fmic genoemd) of voor een betere manier om de lucht en intercooler te verkoelen (waterinjectie, stikstof?)
Leuk als je al een retesnelle saab hebt en op zoek bent naar de laatste pk's, anders een hele dure gadget.... Er zijn makkelijkere manieren om wat meer veilige power te krijgen hoor!
-
jochem
- Geregistreerd lid
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Theoretisch zou het iets winst moeten opleveren bij optrekken vanuit stilstand en lage snelheden, ware het niet dat je turbo dan nog moet opspoelen. Op het moment dat je turbo druk levert, rij je meestal al met een bepaalde snelheid waarmee de snelheid van de passerende lucht vaak al weer groter is dan de koelvin kan leveren. Dan wordt het apparaat juist een belemmering voor goede koeling.
Kortom: bespaar jezelf de moeite en monteer een chargecooler of FMIC als je echte winst wil. (wel even je brandstofsysteem aanpassen dan)
Kortom: bespaar jezelf de moeite en monteer een chargecooler of FMIC als je echte winst wil. (wel even je brandstofsysteem aanpassen dan)
-
Daantje
- Geregistreerd lid
toegegeven.....erg duur, maar leuk gadget, een dikkere intercooler is duurder...het gesis is een goede manier om je auto te doen opvallen, ook zeer geschikt om fietsers te laten schrikkendasdaas schreef:.........
of voor een betere manier om de lucht en intercooler te verkoelen (waterinjectie, stikstof?)
Leuk als je al een retesnelle saab hebt en op zoek bent naar de laatste pk's, anders een hele dure gadget....

http://www.carstylingoss.nl/NOS.htm zie onderaan de pagina
-
joachiem
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
72sonett-III schreef:Stikstofinjectie, of beter gezegd distikstofoxide (lachgas)-injectie heeft toch niets te maken met het koelen van de inlaatlucht...?dasdaas schreef:...of voor een betere manier om de lucht en intercooler te verkoelen (waterinjectie, stikstof?)
Als lachgas wordt verhit dan ontleed het in stikstof en zuurstof. Doordat er dus meer zuurstof in de motor komt kan je ook meer brandstof erin pompen tadaaa...vermogenswinst. Ander voordeel, de stikstof koelt de inlaatlucht. Tadaaa nog meer brandstof, nog meer vermogenswinst.
Het vervelende van lachgas vind ik dat die extra tank zo leeg is.
-
Daantje
- Geregistreerd lid
http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning/nx/sets.htmmarq101 schreef:Ligt eraan hoeveel je het gebruikt, maar is inderdaat sneller leeg als je denkt.....Vullen kost je weer 50 euro, goedkoop is het zeker niet....72sonett-III schreef:..........Het vervelende van lachgas vind ik dat die extra tank zo leeg is.
Geweldige vermogenswinst merk ik ook niet, maar ik trap ook nooit te hard op het gaspedaal.....
Ik wil hem in de toekomst misschien nog eens in het rood trappen op een testbank, om te kijken wat op deze site beweert wordt waar is..Bij het toepassen van dit systeem op een Honda turbo werd een vermogensstijging van 52pk verkregen.
onzin?, of zou het op een honda zoveel beter werken als op een saab?
Maar als je een manier zoekt om de intercooler te koelen moet dit de beste manier zijn....het gas is bij uitspuiten -250C heb ik me laten vertellen....das koud hoorrrrr, daar kan je met een koelvin niet tegenop..
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
Daantje
- Geregistreerd lid
Dit Systeem koelt enkel de intercooler extreem af...Het wordt niet in de motor gespoten maar op de intercooler...er zijn dus geen nozzles nodig, enkel een spraybar.....marq101 schreef:Vermogenswinst kan nog veel hoger. Het ligt aan de nozzles die je toepast.
Een vriendje van me had destijds lachgas op zijn motor met 4 nozzles en 15pk per nozzle en hij was terughoudend geweest
-
marq101
- Geregistreerd lid
Misschien begrijp ik je verkeerd maar lachgas spuit je in de motor (samen met een hoop brandstof anders zegt ie kabooom)Daantje schreef:Dit Systeem koelt enkel de intercooler extreem af...Het wordt niet in de motor gespoten maar op de intercooler...er zijn dus geen nozzles nodig, enkel een spraybar.....marq101 schreef:Vermogenswinst kan nog veel hoger. Het ligt aan de nozzles die je toepast.
Een vriendje van me had destijds lachgas op zijn motor met 4 nozzles en 15pk per nozzle en hij was terughoudend geweest
-
Daantje
- Geregistreerd lid
Je begrijpt het verkeerd.....bij dit systeem wordt er geen gas in de motor gespoten, maar op de intercooler...marq101 schreef:Misschien begrijp ik je verkeerd maar lachgas spuit je in de motor (samen met een hoop brandstof anders zegt ie kabooom)
Het gas is bij uitspuiten extreem koud, zo wordt de intercooler, en dus ook de inlaat lucht extreem afgekoeld.....de "kaboom" eigenschappen van het gas doen er in dit geval niet toe, het gaat om de kou die het gas geeft.
-
marq101
- Geregistreerd lid