T7 Suite problemen na Trionic CANflasher-fix

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

T7 Suite problemen na Trionic CANflasher-fix

Bericht door Steve-O » wo 31 mei, 2023 15:33

Ik heb onlangs T5suite geïnstalleerd. Dat werkte. Daarvoor succesvol patches in T7Suite gerund en T7-ecu beschreven.

Nu ik in T7Suite iets wil doen lijkt een deel functionaliteit verdwenen en ik zie geen progress-bar meer onderin het scherm, waardoor ik niet niet weet wanneer er van een ECU gelezen of naar geschreven wordt.

Kunnen deze suites niet naast elkaar leven? Of zou het kunnen zijn dat ik iets verkeerd doe?

Loopt op WinXP met CANUSB, andere windowsversie is geen optie. Computer hangt niet aan internet. Er zijn geen andere dingen gebeurd dan T5Suite installeren sinds de laatst T7-suite-sessie.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: T5 en T7 niet samen op 1 computer?

Bericht door evo » wo 31 mei, 2023 15:39

ECU's flashen kun je beter buitenom de suites doen, met de aparte flashers.zoals de aparte T5 flashers en de meer algemene, nieuwere Trionic CAN flasher

T5, T7 en T8 softwares kunnen prima naast elkaar draaien. Zelfs verschillende versies ervan.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 31 mei, 2023 22:14

Ok, maar ik wil een ECU uitlezen om de immocode over te nemen, of een patch draaien om de immo te verwijderen of een ander soort patch. Die functionaliteit van patches draaien kan ik ook niet meer terugvinden.

Zou het nog kunnen zijn dat de ECU die ik eraan heb hangen gebrickt is? Hij laadt alleen de laatst bekeken BIN. Kan de firmware bekijken, valideren en dat is het zo'n beetje. Oh, connect en disconnect lukken wel.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 9:02

Als ik een functie uit het menu kies, gebeurt er soms niks, of soms zie je HD-activiteit, zonder dat je weet of (en welk?) proces gaande is en hoe lang dat duurt. En omdat je je ECU niet wil bricken, laat je dat dan maar een tijd lopen. Maar soms lijkt er geen einde aan te komen, terwijl een progressiebar nergens is te zien of de T7Suite vastloopt, wat op zich ook weer het bricken van je ECU zou kunnen veroorzaken.

Ik ga zo maar eens een verse T7-Suite installeren en kijken of dat helpt.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: T7 Suite progressie?

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 17:07

Nou, vandaag opnieuw de setup opgestart en fris eringedoken. Vooralsnog geen nieuwe installatie uitgevoerd. Het lukte me om een bin-file te laden en met aangepaste VIN en OpenSID aan op te slaan.

Immo-off patch ook succesvol gerund. Tot zover alles goed.

Kon echter nergens in de menu's de "tune me up" functie vinden. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. Maar kan iemand mij vertellen hoe je dat in T7Suite vind? In T5Suite is dat zo gevonden. HIer lijkt het verstop te zitten.
De handleiding ook hierop nageplozen. Staat wel een foto van hoe het eruit ziet als je het geselecteerd heb, maar nergens een beschrijving hoe je daar komt. Kan ook geen youtubefilmpje vinden.

Op youtube wel filmpjes hoe je het met een BDM-kabel aan de OBD-gekoppeld flashed, bijvoorbeeld. Maar ook niks over live-tune-functies die alleen langs die weg kunnen. Wel in dat menu de extra-optie ondekt om zonder Tech2 de gordel-ping uit te schakelen ennog wat opties. Da's dan weer leuk
Uiteindelijk T7-Suite toch opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Ik bleek daarmee te upgraden van versie 1.55 naar versie 1.59 . Dus vol goede moed opnieuw opgestart. Maar de mysteries blijven:

Wat wel lukt:
- Menu "realtime" functieknop "connect ECU" na intialiseren staat midden-onder "Connected" en "No new version(s) found."
- De "connect ECU"-knop verandert ook keurig in een "Disconnect ECU'-knop

Wat niet werkt:
- Met de ECU "Connected" klik ik op Menu "Programmer" en de functie "Flash current file to ECU". De harddisk wordt actief, alles info in de balk onderaan blijft gelijk. Er verschijnt geen "progressiebar" of mededeling waar de computer mee bezig is. Geen pop-upscherm.
De lampjes op de Lawiecel vertonen ook geen activiteit, terwijl er tijdens het "connecten" een rode stabiele LED brandde en een groene wat knipperde. Terwijl ik dit typ, gaat de HD-activiteit vrolijk verder (inmiddels al 3 minuten) ... (onderin staat nog steeds "Connected" ) ... 4 minuten ("Connected", HD nog actief) ... 6 minuten (status gelijk) ....

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: T7 Suite gekøt - Rarara?

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 17:21

Inmiddel zijn we weer een paar minuten verder en het gaat door als voorheen.

Ondertussen op een andere computer CAN-flasher opgezocht. Maar daar kun je alleen maar een file mee flashen. Niets aanpassen. Dus T7 Suite zal toch moeten gaan werken.

Inmiddels zitten we op meer dan 10 minuten en het rode lampje is gaan knipperen. De geluiden van de harddisk zijn even anders geweest, toen weer actief en toen weer gestopt. Het rode lampje knippert nog door.

Zonder progressiebar of andere informatie-actie is me dit toch veel te spannend. De HD blijft nu stil. En het lampje knippert er maar op los terwijl er verder niks lijkt te gebeuren. De menu's zijn weer navigeerbaar. De verbinding met de Lawicel is nog steeds "Connected" volgens de infobalk onderaan het scherm, maar in het "Realtime-menu" is de status toch echt op "Disconnected" gegaan, want daar kan ik nu weer kiezen om opnieuw te "connecten".

Lekker waardeloos dit. Windows spookt na al die jaren nog steeds. Het wordt hoog tijd voor een MacOS-versie van de T-Suites. :wink:

Maar goed. We gaan om te testen nu maar een Bin laden (Pun intended :mrgreen: ) Om te kijken of ik als ik de gekoppelde ECU uitlees, de poging tot flashen is geslaagd.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 17:27

Andere bin-file geladen - Firmwareinfo vertoond lichte afwijkingen. Dus nu opnieuw Lawicel op "Connected" zetten en dan menu "Programmer" optie ... (nou die kan ik niet naslaan, want HD actief - mededeling onderin op "Failed to start KWP session" en programma lijkt vast te zitten ...

Computer eerst maar herstarten ... zucht dit zou toch allemaal soepeler moeten gaan, zou je zeggen. Voorheen niet meegemaakt.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 17:37

Ok herstart - Connect ECU gekozen en toen menu "progammer" optie "read ECU". Even knipperde het groene ledje op de Lawicel.
Dus [groen knipperen] is lezen en [rood knipperen] is schrijven.

Het opnieuw bekijken van de Firmware toon geen verschillen met de laatst geladen bin van de HD. Even opnieuw proberen met een geheel andere bin-file. Maar dat lukt niet, want de menu's zijn niet meer selecteerbaar ... programma lijkt vastgelopen.

zucht ... powerknop maar weer ingedrukt houden tot het scherm zwart wordt en we starten weer op ...

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 17:38

Ga serieus maar even een kop koffie zetten ..

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: T7 Suite gekøt - What the F???

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 17:51

Alle bins die ik nu wil laden, worden niet meer geladen.

"File is not a Trionic 7 binary file". Nou wel dus! every single one of them!

Afbeelding

[Rammstein-modus]= aan, ik overweeg de hamer ... oh, niet de vaag getoonde files klikken, alleen die met hoog contrast.
Dat Windows nog steeds bestaat is een mirakel en waarom de vraag.

[Rammstein-modus]=terug naar "medium"

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 18:08

Ok, in het wilde weg een bin geladen (Firmware-info compleet anders) en nu opnieuw - Connect ECU + Programmer-[read from ECU]

...

Firmware-info blijft gelijk - dus ook maar "Get S-RAM data" geselecteerd ...

Programma zit ondertussen weer vast ...

[Rammstein-modus}=re-engaged

Ik voel een Poll opkomen ... (met de opties: HAMER / BIJL / SAAB over laptop met snelheid "xx" / wacht op hulp ? )

Ondertussen zal ik de CAN-flasher installeren en kijken wat dat voor opties biedt. En vraag nogmaals: "Waar zit de Tune Me Up optie verstopt? (mag ook per PB uiteraard)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: T7 Suite problemen veroorzaakt door WinhoOS ?

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 18:32

Trionic CANflasher laat zien dat er niks naar de ECU is geschreven. In plaats van mijn info, zie ik de info van een 9-5 uit 2000 die naar de eeuwige jachtvelden is gereden.

We gaan maar eens proberen de door mij met T7Suite gemaakte BIN in deze ECU te schrijven en dan opnieuw uit te lezen. Dan ben ik er nog niet, maar we zijn een stap verder. Nog steeds maar 150PK, maar wel OpenSID en immo-off. T7-suite heeft het ooit gedaan, dus misschien die maar eens compleet verwijderen en een clean install uitvoeren.

Maar nieuw obstakel. Klikken op Flash ECU geeft de volgende melding: "Attach a charger. Turn key to ON, wait for a few seconds, turn to LOCK. Wait 15 to 20 seconds then initiate the flash operation in the car."
Het canniet de bedoeling zijn dat ik met mijn XP-laptop naar de auto verhuis, als ik mijn LawicelUSB gekozen heb als interface om rechtreeks de ECU in te gaan zonder SAAB aangesloten. We gaan dus maar door, lijkt me. Ik verwacht de vraag een binfile aan te oeten wijzen die geschreven moet gaan worden ...

Dat lijkt te kloppen ... En ... hier zien we een werkende Progress Bar 8)

Maar laten we niet te vroeg juichen ...

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: T7 Suite problemen en Trionic CANflasher problemen er nog bij...

Bericht door Steve-O » do 01 jun, 2023 18:48

Inderdaad ... niet te vroeg juichen. Volgens de live te volgen log (pluim daarvoor) is mijn BIN geschreven. Maar ...
VIN-nummer en IMMOcode staan nog steeds op die van de gesloopte 9-5 uit 2000 ingesteld. Fok dit!

De functie "Edit Parameters" staat geen wijziging van het VIN-nummer toe. Zonder matchend VIN-nummer geen werkende radio.
Het VIN-nummer tijdens het opslaan en schrijven van de bin-file in T7-Suite was 100% zeker ingesteld op dat van de ontvangende 9-5.

Goed, we weten nu dat de ECU niet gebrickt is. Maar hoe nu verder???

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: T7 Suite problemen veroorzaakt door WinhoOS ?

Bericht door evo » do 01 jun, 2023 18:51

Haha... wat kan jij veel typen!

T7 ecu lezen en opslaan met de flasher.

Opgeslagen T7 bin met T7suite openen. En aanpassen naar wens. De tune-me-kapot finctie is er gelukkig al lang niet meer. Daarvoor kun je nu tuning packs toepassen. Vergeet niet de checksum te updaten.

Aangepaste T7 bin met de flasher naar de ecu schrijven.

Das alles... :-P+

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: T7 Suite problemen en Trionic CANflasher problemen er nog bij...

Bericht door evo » do 01 jun, 2023 18:53

Ik draai overigens alleen Linux op bare metal. XP voor de suites, TIS, WIS, etc. draai ik virtueel.

Plaats reactie