9-3 2.0 turbo
-
jodimari
- Geregistreerd lid
9-3 2.0 turbo
Geachte leden,
In het bezit van een Saab 9-3 2.0 turbo 205l bj 2002. We gebruiken de saab voor op het circuit en onlangs heeft de motor het begeven. De motor is reeds uit de auto en word komende tijd gedemonteerd om te kijken of er schade is ontstaan. We denken erover om het motorblok te upgraden naar 2.3 en een grotere turbo. Nu is mijn vraag; wat is er allemaal mogelijk om überhaupt de motor te upgraden naar 2.3 en meer vermogen (pk/koppel) wat zal ik allemaal tegenkomen om dit mogelijk te maken.
groeten Jopie
In het bezit van een Saab 9-3 2.0 turbo 205l bj 2002. We gebruiken de saab voor op het circuit en onlangs heeft de motor het begeven. De motor is reeds uit de auto en word komende tijd gedemonteerd om te kijken of er schade is ontstaan. We denken erover om het motorblok te upgraden naar 2.3 en een grotere turbo. Nu is mijn vraag; wat is er allemaal mogelijk om überhaupt de motor te upgraden naar 2.3 en meer vermogen (pk/koppel) wat zal ik allemaal tegenkomen om dit mogelijk te maken.
groeten Jopie
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: 9-3 2.0 turbo
2.3 heeft niet veel voordelen t.o.v. een 2.0. Iets meer koppel onderin maar ze lopen ook wat rauwer. Als je veel vermogen wilt draaien kun je beter kiezen voor een B204 of anders B234 onderblok, blok en zuigers zijn sterker, kunnen ongeveer 350 pk aan. Er past ook een B205 kop op die iets meer flow heeft, al zijn de B2x4 kleppen ook sterker.
-
ReinO
- Donateur (2x)

T5 blokken kunnen zelfs tot 500 pk getuned worden, al zal dat weinig voorkomen. de 300 pk is zonder grote ingrepen
al mogelijk en dan is die 2.0 versie geschikter ivm duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Maar toch een leuk klusje:
alu ic
pu slangen
grotere turbo -ik zou de 18t kiezen: spoelt sneller op tbv circuit gebruik
map sensor op 3 bar
injectoren
enz enz.
En dan zijn remmen en onderstel al klaar natuurlijk:)
al mogelijk en dan is die 2.0 versie geschikter ivm duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Maar toch een leuk klusje:
alu ic
pu slangen
grotere turbo -ik zou de 18t kiezen: spoelt sneller op tbv circuit gebruik
map sensor op 3 bar
injectoren
enz enz.
En dan zijn remmen en onderstel al klaar natuurlijk:)
-
werli
- Donateur (2x)

heey
en als toch dingen gedemonteerd zijn dan ging de versnellingsbak opzij voor een bak van een diesel
mvg werner
en als toch dingen gedemonteerd zijn dan ging de versnellingsbak opzij voor een bak van een diesel
mvg werner
-
werli
- Donateur (2x)

is dat dan mogelijk in een diesel en of 9.3 benzine bak ?
mvg werner
mvg werner
-
a3426rage
- Geregistreerd lid
Ja sper is mogelijk.
Ik zou persoonlijk dezelfde route aanhouden als die ik bewandel;
- B205 kop
- B205 onderblok
- Gesmede zuigers (Wossners)
- ARP kopbouten
- Viggen koppeling (zou voorlopig goed moeten gaan)
- Diff in je benzine bak, gaat tot 450PK wel goed
- GT2820 erop of als je wilt kleiner 19T of iets dergelijks
- 3inch downpipe
- minimaal 2,5inch uitlaat
- Hele dikke Intercooler, Mishamoto heeft wel leuk spul, zeker als je durft te verzagen in je trackday.
Vergeet je onderstel niet
- Bilstein b12
- veerpootbrug
- Achterasbrace
- Subframe 6 points brace
- Dikke remmen. Ik weet wel een leuk adresje!
- Semi slicks
Inspiratie genoeg lijkt me, meer nodig? lees mijn topic anders even viewtopic.php?f=23&t=149003" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou persoonlijk dezelfde route aanhouden als die ik bewandel;
- B205 kop
- B205 onderblok
- Gesmede zuigers (Wossners)
- ARP kopbouten
- Viggen koppeling (zou voorlopig goed moeten gaan)
- Diff in je benzine bak, gaat tot 450PK wel goed
- GT2820 erop of als je wilt kleiner 19T of iets dergelijks
- 3inch downpipe
- minimaal 2,5inch uitlaat
- Hele dikke Intercooler, Mishamoto heeft wel leuk spul, zeker als je durft te verzagen in je trackday.
Vergeet je onderstel niet
- Bilstein b12
- veerpootbrug
- Achterasbrace
- Subframe 6 points brace
- Dikke remmen. Ik weet wel een leuk adresje!
- Semi slicks
Inspiratie genoeg lijkt me, meer nodig? lees mijn topic anders even viewtopic.php?f=23&t=149003" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ReinO
- Donateur (2x)

maar die zuigers en diff zijn erg aan de prijs en niet meteen nodig nog. Kan altijd nog.
Die dieselbak is natuurlijk wel goed te krijgen voor weinig.
Die dieselbak is natuurlijk wel goed te krijgen voor weinig.
-
jodimari
- Geregistreerd lid
allereerst bedankt voor de reacties en bruikbare tips. Ik heb begrepen dat de 2.0 de voorkeur heeft omtrent het verhaal betrouwbaarheid en makkelijk het vermogen te verhogen. Ik heb er wel iets verstand van maar details niet. Zo heeft de mijne b205l standaard 185pk en een turbo gt1752 bruine/oranje injectors. Volgens de ecu die in de auto zit naar 210 pk getuned. In 1 van de reacties moet het mogelijk zijn de motor te tunen naar +/- 300 pk en ?nm. versnellingsbak FM 55 507. Wat zal ik hier voor nodig zijn om dit te behalen. Ik heb op voorraad blok b204 en FM 51 501 versnellingsbak. Voor eventuele aanbiedingen houd ik me aanbevolen.
groeten Joop
autosloper uit Friesland
groeten Joop
autosloper uit Friesland
-
werli
- Donateur (2x)

heey
je hebt een b204 , maar welke ? turbo ? of gewoon i
als je alu kan lassen dan ging er geen 205 kop bij mij
mvg werner
je hebt een b204 , maar welke ? turbo ? of gewoon i
als je alu kan lassen dan ging er geen 205 kop bij mij
mvg werner
-
werli
- Donateur (2x)

non turbo is niet echt een goede basis
turbo 204 is veel beter (heb ik nog )
mvg werner
turbo 204 is veel beter (heb ik nog )
mvg werner
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Waarom niet? Hoge compressie zorgt voor meer vermogen voor je turbodruk hebt. Is best leuk om daar een turbo op te schroeven, alleen moet je kunnen leven met het risico dat het misschien iets eerder ploft dan een turbo t5 onderblok. Volgens mij kan een 2x4i onderblok nog best wat hebben, zeker meer dan een b2x5 aan zal kunnen.