9000 stage 1

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
hurbie
Geregistreerd lid

9000 stage 1

Bericht door hurbie » zo 04 jun, 2017 18:43

Hallo allemaal,

Na een hele lange tijd 9000 LPT gereden te hebben , me nu ook maar eens overgegeven aan het echte turbo gevoel.
De auto is bij Dion getuned naar een bescheiden 220pk en 330 NM , het is een automaat en ik hoef nog niet het onderste uit de kan.
Tijdens de testrit merkte Dion op dat er onderin wat vermogen mist, zeer waarschijnlijk door een versleten waste gate actuator.

Nu is de vraag hier al eens meer gesteld zag ik in de zoekfunctie (en toen helaas met bescheiden reactie,s ) , welk merk waste gate actuator bied nu de meeste waar voor zijn geld, ik zie bv Forge (stevige prijs) , Mamba (iets voordeliger) of Kinugawa (zijn die via alixpress aangeboden worden wel echte ??)

Wie kan me in de juiste richting sturen , wie heeft ervaringen met de verschillende merken , kwaliteit, betrouwbaarheid etc ...

a3426rage
Geregistreerd lid

Re: 9000 stage 1

Bericht door a3426rage » zo 04 jun, 2017 19:09

Ik ben van mening dat je voor zulke onderdelen zo ver mogelijk van Alie moet wegblijve. Ik heb er zelf 1 van Mamba op mijn TD04-19T#6 doet volgens EVO/blacktop en vele fora prima zijn werk. Wellicht even contact opnemen met JenD of Peter Mink in Breda.

hurbie
Geregistreerd lid

Bericht door hurbie » wo 07 jun, 2017 19:30

Helaas nog weinig reactie's , voor eigenlijk het eerste onderdeel wat aandacht nodig heeft na een tuning !?

Gaat iedereen er maar voor het gemak vanuit dat het wel goed zit met de actuator ?

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 08 jun, 2017 0:26

J en D heeft wel goede liggen. Anders kom je aan Mamba of Kinugawa via ebay

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

hurbie
Geregistreerd lid

Bericht door hurbie » wo 21 jun, 2017 20:12

Na het lezen van alle reactie,s :wink: en wat internet zoekwerk, maar besloten om voor een forge te gaan.
Wel besteld in engeland, dat scheelde aardig met de prijs hier.

Nu nog wat tijd vinden om hem te monteren, hoeveel voorspanning moet het heveltje eigenlijk hebben ?

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 21 jun, 2017 23:39

Zorg dat je minstens 0,5 oogje voorspanning hebt. Zeker als je de 0,5 bar veer er in hebt zitten.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 23 jun, 2017 17:36

Beste is natuurlijk om even een geschaalde turbodrukmeter aan een vacuumslang erbij te hangen zodat je de basisdruk kunt zien.

Voor Trionic 5 zou ongeveer 1/3 van je maximale druk goed moeten zijn.

hurbie
Geregistreerd lid

Bericht door hurbie » za 24 jun, 2017 17:19

Zo, ondertussen is het gelukt om het ding te monteren, helaas was het oogje wat op de wastegate klep komt te klein, dus even opgeboord en na wat kleine vloekjes het geheel gemonteerd (je kunt er natuurlijk net niet lekker bij...), voorspanning op ongeveer 3 mm gezet.

Motortje lijkt nu inderdaad wat eerder op te pakken, zeg vanaf 2200 toeren.
Veertje van de oude unit was inderdaad een stuk slaper als de nieuwe forge.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » di 11 jul, 2017 22:10

hurbie schreef:Hallo allemaal,

.....

Wie kan me in de juiste richting sturen , wie heeft ervaringen met de verschillende merken , kwaliteit, betrouwbaarheid etc ...

Turbosmart....membraam actuator en prijs/kwaliteit.... is geweldig.

forge vanaf blijven...... vragen om problemen.
mamba en die andere rommel zijn piston wastegates... de o ringen kunnen smelten of zuiger kan vast komen te zitten,
dus ik zeg ga voor een membraam waste-gate zoals origineel gaat nooit kapot als de kwaliteit goed is.
ga aub effe googlen krijg je dezelfde uitleg.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 11 jul, 2017 22:39

Turbosmart is idd helemaal geweldig. I agree.

hurbie
Geregistreerd lid

Bericht door hurbie » wo 12 jul, 2017 22:06

jammer van deze nutteloze reactie's , als ik al een (verkeerde) aankoop gedaan heb ..... :cry:

nou ja , mischien heeft iemand anders er nog wat aan :wink:

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » wo 12 jul, 2017 22:08

Super upgrade. M'n oude 9000 is ook bij Dion langs geweest voor deze upgrade en dik 30.000km plezier van gehad. Verbruik omlaag en het werd eindelijk een vlotte auto. Standaard LPT automaat is niet vooruit te branden.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 12 jul, 2017 23:36

Ah Hurbie, die nieuwe voor jou is ook goed voor het gebruik zoals jij dat doet. Ik heb er zelf prima ervaringen mee. Bewijst zich ook al jaren in de praktijk.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 13 jul, 2017 0:33

Het is niet een heel erg geweldig plan om een 9000 automaat over de 200pk heen te trekken er was namelijk een reden dat Saab zelf de Aero 9000 automaat niet meer dan 200pk gaf.

a3426rage
Geregistreerd lid

Bericht door a3426rage » do 13 jul, 2017 8:58

tanisha schreef:Het is niet een heel erg geweldig plan om een 9000 automaat over de 200pk heen te trekken er was namelijk een reden dat Saab zelf de Aero 9000 automaat niet meer dan 200pk gaf.
Stierenpoep! Vermogen moet prima lukken, overigens is het koppel wat bakken sloopt en niet vermogen. Rijden zat voorbeelden rond met 9000's ver voorbij de 250 grens. Ik kan ook zat 9-3's en 9-5's met opamaat opnoemen met ruim meer vermogen op de weg zetten dan Saab ooit had durven dromen. Blijft nog eens heel ook.

Plaats reactie