T5 vragen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 180
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

T5 vragen

Bericht door K0ENIE » za 19 mar, 2016 11:09

Ben van plan om Trionic T5 (van een 9-3) in te bouwen in een 1972 daf 55. In eerste instantie zonder turbo.
Nu heb ik nog wel wat vragen die niet te vinden zijn op het web;
1 Ecu is 20 mhz met obd2 support, als ik die flash met een 16 mhz bin (van een nat. aspired 9000) werkt de obd2 dan ook niet meer?
2 Snelheidssignaal; is niet perse nodig om T5 te laten werken maar ik wil ook het klokjeshuis vd saab inbouwen. Kan dit dan problemen opleveren omdat de transmissie geen vaste overbrenging heeft, deze is immers continue variabel.
3 Is er een schema van de Di-cassette (ion-sensing) plan is nl. om 4 penbobines te gebruiken.
4 Is er ervaring met het (fine)-tunen van een nat. aspirated motor? Het tunen lijkt immers vooral pas te beginnen als de map boven atmosferische druk komt.
5 Kan de purge-poort of egr poort zo geprogrammeerd worden dat deze een solenoid kan bekrachtigen boven een bepaalt toerental (1800) en weer verbreken bij WOT? Dit om de elecromagnetische vacuumklep van het overdrive-effect van de variomatic te regelen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Koen
Laatst gewijzigd door K0ENIE op za 19 mar, 2016 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: T5 vragen

Bericht door AlexJ » za 19 mar, 2016 13:09

1. 16mhz en obd2 gaan prima samen. 20mhz kwamen pas na 1998 (volgens mij) en ergens in 1996 was ob2 standaard bij Saab. Verder is 16mhz bin op 20mhz ecu ook prima.
2. geen idee
3. Waarom geen di? Knock detectie via DI.
4. geen idee


vet project, maak vooral een eigen topic aan tzt, ik wil het graag volgen
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2985
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47

Re: T5 vragen

Bericht door 9000-95 » zo 20 mar, 2016 0:21

Met penbobines gaat lastig worden. T5 heeft geen nokkenassensor want de DI kan via ion sensing meten wanneer een cilinder ontbrandt. Zonder DI kan de T5 ecu de synchronisatie tussen krukas en nokkenas niet bepalen.
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 180
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » ma 21 mar, 2016 8:30

...Dus de bin moet van na 1996 zijn?
En is er werkelijk niemand die ooit de epoxy uit de DIC gepeutert heeft om de electronica in kaart te brengen?
Dank voor de reacties.
Koen

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: T5 vragen

Bericht door AlexJ » ma 21 mar, 2016 9:52

Wat wil je gaan doen met de bin? Zelf beginnen van een standaard Saab variant? Want er is genoeg keuze aan stock bin's.
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13884
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: T5 vragen

Bericht door ReinO » ma 21 mar, 2016 10:06

ik heb geprobeerd om een DI uit elkaar te halen om te zien hoe het van binnen gebouwd is.
Het was een rotklus waarbij de DI gesloopt is ipv gedemonteerd / ontleed.
En ook geen stap wijzer geworden.
Laatst gewijzigd door ReinO op za 24 sep, 2016 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5717
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: T5 vragen

Bericht door reiernumans » ma 21 mar, 2016 10:48

Is voor jouw doeleinde een vrij programmeerbaar (denk aan megasquirt, haltech, AEM Infinity, etc) ECU niet meer geschikt?
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7685
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: T5 vragen

Bericht door Thieuke » ma 21 mar, 2016 10:53

reiernumans schreef:Is voor jouw doeleinde een vrij programmeerbaar (denk aan megasquirt, haltech, AEM Infinity, etc) ECU niet meer geschikt?
Zat ik ook aan te denken. Dat lijkt me in dit geval denk ik veel handiger.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 180
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » za 24 sep, 2016 11:33

Eigenwijs als ik ben ;-) heb ik het zaakje toch ingebouwd, nu is het zaak om VSS (startblokkering) uit te schakelen, maar ik krijg met geen mogelijkheid iets gedaan met de ECU. Heb een combi-adapter van Janis Silins en die wordt ook gezien door t5suite... Geen idee waar het fout loopt. De man die het kan bij saabworld Voorst is met vakantie en verder is mijn tootootje startklaar dus mijn vraag is, kan iemand mij helpen? Liefst in omgeving Emmen-Voorst of ergens daar tussen in...
M vr gr Koen

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13884
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: T5 vragen

Bericht door ReinO » za 24 sep, 2016 12:06

heb je een aparte startblokkering? met tech 2 kun je aftermarketdingen uitschakelen.
Dice en twice ook mee verhuisd?

Ik benieuwd naar je project: 30 okt in Eemnes?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 180
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » za 24 sep, 2016 12:17

Nee, dice en twice niet meeverhuisd... Gaat puur om de VSS. 30 oktober Eemnes lijkt mij een leuke deadline!

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 180
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » za 24 sep, 2016 17:31

Geen idee waarom T5suite en T5CanFlash het niet deden maar BDMTool deed het! Helaas ben ik maandag pas weer in Voorst waar ik het project uitvoer.

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: T5 vragen

Bericht door Ruud 9.3 » za 24 sep, 2016 20:48

T5 heeft volgens mij wel een nokkenas sensor nodig. Daar is die 60 -2 schijf toch ook voor?

VSS code kun je gewoon aan/uit zetten in T5Suite.

Volgens een topic op Trionictuning.com kun je de DI cassette uitwisselen voor losse pen bobines. De bedrading is 1-op-1 vergelijkbaar. Zij stellen daar de vraag: Waarom zouden ze de programmatuur aanpassen wanneer ze alleen overstappen van een DI naar losse bobines die hetzelfde werk doen.
Losse pen bobines zouden dan ook op een B201-blok met T5 moeten werken! maar ik heb dat nog nooit voorbij zien komen.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 180
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » zo 25 sep, 2016 7:32

Zou mooi zijn, dat rooie 'ding' is echt enorm onder mijn motorkapje. Maar is vrees dat dan het ionisatiegedeelte niet werkt.
Maandag eerst maar es kijken of ie lopen wil
Koen

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13884
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: T5 vragen

Bericht door ReinO » zo 25 sep, 2016 8:11

hoe bedoel je enorm? hij valt mooi in het deksel toch en wat een gedoe anders.
Foto's vinden we ook erg leuk hier zeker van dit project!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie