Update: mijn 9-3 is eindelijk naar 225pk en morgen 240!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
delano.888
Geregistreerd lid

Update: mijn 9-3 is eindelijk naar 225pk en morgen 240!

Bericht door delano.888 » za 22 aug, 2015 12:14

Update!

Misschien leuk om te weten. Eindelijk, na bijna 3 jaar de auto in bezit te hebben, rij ik nu een weekje met stage1. Momenteel met 225pk/340nm, op een T5 motor dus maar met de T7 klep. Gedaan door DionHPT.

En na wat overleg gaan we hem morgen nog even opschroeven naar 240pk/365nm, want dat lijkt ook nog wel te kunnen zonder verdere hardware wisselingen. Natuurlijk wel leuk, net ietsje meer dan stage1 :P

Niet dat hij niet al super gaaf reed nu overigens, 225pk is al een hele andere gave ervaring. Maarja, als je dan toch vrij simpel kan tweaken naar 240pk/365nm, dan waarom niet hè?

Ik heb overigens ook een BSR open luchtfilter, en moet zeggen dat dat icm de tuning het allemaal nog een heel stuk leuker maakt, het klinkt onderhand het zelfde als een dikke blow-off valve volgens mij, echt heel tof effect.

Ik ben helemaal blij. Had ik allemaal veel eerder moeten doen (mja, niet alles zat mee in de tuner wereld toen ik het wou regelen).

Oude OP:

Ok ik heb al heel vaak gelezen dat ik wat moet doen, maar wat is het nou precies?

Ik heb een 154pk 9-3 T5 (bj2000) en wil graag naar stage1. Dat is het probleem niet zo.

Maar ik had nog geen apc klep, dus heb een T7 klep gekocht. Maar nu nog aansluiten.
Ik vind nergens heel duidelijk wat ik nou PRECIES moet doen?

Ik moet nog aanschaffen:
-Vacuum slangen
-Bekabeling apc klep -> ecu
-Verder niks toch?

Maar dan is mijn vraag, welke vacuum slangen, hoe dik, hoe lang? Dat staat nergens. En waar koop je die?
En waar vind je die T7 aansturings kabel?

En dan, als ik dat dan heb. Dan moet er iets aan die kabels veranderd worden, en op de ecu gesoldeerd worden toch? Daar ga ik liever zelf niet aan beginnen want heb geen reserve ecu en ik verkloot het liever niet. Dus weet iemand of er iemand is in Gelderland die dat kan doen toevallig? Evo is een beetje ver weg..

Ik wil echt graag naar stage1 maar ik zie gewoon nergens echt duidelijkheid hoe..

9000-95
Donateur
Donateur

Re: 9-3 T5->T7 modificatie wat nu precies?

Bericht door 9000-95 » za 22 aug, 2015 19:47

- stekker regelen voor op je t7 klep. Simpelste is er eentje van een sloper afknippen, met een stukje kabel eraan. Ze zijn ook nieuw te bestellen.
- deze aansluiten op de kabelboom van de bestaande T5 apc klep stekker in je auto. Bij een 9-3 ligt die dacht ik ergens rechts voorin in de buurt van de koplamp. Je kan er voor kiezen de T5 stekker er helemaal af te knippen, of de T7 stekker er parallel aan te zetten, of je regelt ook een T5 contrastekker en maakt een verloopje. Welke 2 draadjes vd 3 je moet hebben staat in de T5suite manual.
- Je T5 ecu moet je eerst hardwarematig ombouwen naar T7 klep, ic pootje losmaken en een draadbrugje solderen. Staat ook in de manual.
- ecu softwarematig aanpassen, dus voor T7 apc aangepaste stage 1 software erin schieten
- klep aansluiten, slangetjes erop, ecu aansluiten en testen maar

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 22 aug, 2015 20:00

Dat ic pootje losmaken en een brug solderen kostte mij mijn ecu, dus zorg dat je een reserve hebt,
Eigenlijk vind ik die ecu de 1e stap, omdat die het lastigst is.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 23 aug, 2015 7:12

Je hebt niet per se een T7 APC klep nodig om naar stage 1 te gaan.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 23 aug, 2015 8:11

maar de ts zal wel ook gewoon wat lol in het puzzelen hebben. ik herken dat wel: dan is de saab helemaal goed en in orde en dan zit ik weer
iets te verzinnen wat meestal amper iets toevoegt maar wel leuk is om te doen of uit te proberen.
Allemaal :offtopic:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 23 aug, 2015 8:57

odin1899 schreef:Je hebt niet per se een T7 APC klep nodig om naar stage 1 te gaan.
Maar wel handig om meteen mee te nemen als je toch met de software aan de gang gaat.

De T7 ombouw is vooral prijs gerelateerd aangezien een T5 klep 4x zo duur is als een T7 klep en nog sneller stuk gaat ook.

elwinvdwal
Geregistreerd lid

Bericht door elwinvdwal » zo 23 aug, 2015 9:25

Ik had een t7 apc op mijn 900 van 96. Heb nog wel het verloopkabeltje en de ECU waaraan dus gesoldeerd is. Misschien kan ik je wat moeite besparen dus?

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 23 aug, 2015 13:47

elwinvdwal schreef:Ik had een t7 apc op mijn 900 van 96. Heb nog wel het verloopkabeltje en de ECU waaraan dus gesoldeerd is. Misschien kan ik je wat moeite besparen dus?

Dat zou heel mooi zijn, maar is de ECU niet een hele andere in een 9-3?

BlackBeast
Geregistreerd lid

Bericht door BlackBeast » zo 23 aug, 2015 14:53

delano.888 schreef:
elwinvdwal schreef:Ik had een t7 apc op mijn 900 van 96. Heb nog wel het verloopkabeltje en de ECU waaraan dus gesoldeerd is. Misschien kan ik je wat moeite besparen dus?

Dat zou heel mooi zijn, maar is de ECU niet een hele andere in een 9-3?
Afbeelding

Saab B204L engine in a 1995 Saab 900 (NG) SE convertible. Note the red Saab Direct Ignition module, which was common to B204 and B234 engines with Trionic 5 engine management system.

Gaat helemaal werken :)

Wat installatie info :

Afbeelding

Afbeelding

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 23 aug, 2015 15:00

Dat meen je! Helemaal super. Dus ik kan gewoon jouw kabel en ecu meenemen, en de t7 apc apc die ik al heb, en dat inbouwen en stage1 software er op zetten en klaar? Dat zou ff handig zijn. Ik stuur je zo even een berichtje. Edit, email gedaan.

Ik moet nog wel vacuüm slangen kopen toch?

BlackBeast
Geregistreerd lid

Bericht door BlackBeast » zo 23 aug, 2015 15:10

delano.888 schreef:Dat meen je! Helemaal super. Dus ik kan gewoon jouw kabel en ecu meenemen, en de t7 apc apc die ik al heb, en dat inbouwen en stage1 software er op zetten en klaar? Dat zou ff handig zijn. Ik stuur je zo even een berichtje. Edit, email gedaan.

Ik moet nog wel vacuüm slangen kopen toch?

Nog even wat ombouw info.

In dit topic staat stap-voor-stap wat je moet doen voor de conversie.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=201283" onclick="window.open(this.href);return false;

elwinvdwal
Geregistreerd lid

Bericht door elwinvdwal » zo 23 aug, 2015 17:09

Wat voor turbo heb je dan Delano? Er staat stage zo uit mijn hoofd stage 2 op, maar gaat alleen goed met een Aero-turbo(TD04-15T) en dikke downpipe. Stuur maar even een PM als je het spul wilt hebben. Die vaccumslangetjes van de APC naar de turbo en inlaatbuis heb ik ook wel trouwens.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 23 aug, 2015 17:11

elwinvdwal schreef:Wat voor turbo heb je dan Delano? Er staat stage zo uit mijn hoofd stage 2 op, maar gaat alleen goed met een Aero-turbo(TD04-15T) en dikke downpipe. Stuur maar even een PM als je het spul wilt hebben. Die vaccumslangetjes van de APC naar de turbo en inlaatbuis heb ik ook wel trouwens.
T5 met gewoon standaard turbo, garret toch? Ik ga voor stage1 en heb je al gemaild trouwens.

elwinvdwal
Geregistreerd lid

Bericht door elwinvdwal » zo 23 aug, 2015 17:18

Mail gezien. Ja dat is een garret, dus er moet wel andere software op.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 23 aug, 2015 17:22

elwinvdwal schreef:Mail gezien. Ja dat is een garret, dus er moet wel andere software op.
Gaan we regelen. Volgens mij kan de software zelfs gratis tegenwoordig maar Dion is dichtbij dus ik kijk even wat handig is. Misschien is er wel iemand die inbouwen en software allebei kan uiteraard tegen betaling, ik ga even het forum afspeuren.

Plaats reactie