Gesmede zuigers en drijfstang
-
Niels83
- Donateur (3x)

Gesmede zuigers en drijfstang
Goed, ik moet binnenkort echt mijn motorblok aanpakken. Ik heb nu nog een standaard, zwak B205R blok. Ik wil er een B204 onderblok op zetten en kom nu bij de zuigers en drijfstangen aan.
Nu zijn er twee bekende producten, de drijfstangen van Auto Verdi en dan heb je de zuigers van Wössner.
Maar goed, een setje drijfstangen kost dan gelijk € 1215(!) en de zuigers € 550(!). Het is onmogelijk om een alternatief te vinden lijkt wel. Voor de zuigers vind je nog wel JE, maar die missen een coating en zijn daarom in Europa moeilijk te vinden.
Is iemand bekend met alternatieve merken voor Auto Verdi en/of Wössner. Ik overweeg namelijk ook om mijn 159mm B205R drijfstangen in het B204 onderblok te plaatsen en de B204 zuigers erop te zetten. Ik heb een automaat, dus boven de 400pk/450Nm zal ik denk ik toch niet gaan komen.
Nu zijn er twee bekende producten, de drijfstangen van Auto Verdi en dan heb je de zuigers van Wössner.
Maar goed, een setje drijfstangen kost dan gelijk € 1215(!) en de zuigers € 550(!). Het is onmogelijk om een alternatief te vinden lijkt wel. Voor de zuigers vind je nog wel JE, maar die missen een coating en zijn daarom in Europa moeilijk te vinden.
Is iemand bekend met alternatieve merken voor Auto Verdi en/of Wössner. Ik overweeg namelijk ook om mijn 159mm B205R drijfstangen in het B204 onderblok te plaatsen en de B204 zuigers erop te zetten. Ik heb een automaat, dus boven de 400pk/450Nm zal ik denk ik toch niet gaan komen.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Re: Gesmede zuigers en drijfstang
Wat is er eigenlijk sterker aan het motorblok zelf? Ik dacht altijd dat die krek hetzelfde waren. Oliepomp reken ik even niet tot het blok.
-
evo
- Donateur (2x)

Je kunt ook b204 draaiwerk in je b205 hangen... of gewoon een b204 shortblok in zijn geheel gebruiken. Die exclusieve delen heb je pas vanaf 500+ pk nodig... niet dus...
-
Niels83
- Donateur (3x)

Onderblok is veel sterker van de B204 en de zuigers zijn veel sterker van de B204. Van de B205 willen die nogal eens scheuren (zowel onderblok als zuigers) bij veel vermogen. Mijn vader met zijn 2003 Hirsch 9-5 is daar een voorbeeld van.Thieuke schreef:Wat is er eigenlijk sterker aan het motorblok zelf? Ik dacht altijd dat die krek hetzelfde waren. Oliepomp reken ik even niet tot het blok.
Daarintegen is de geometrie van de B205 beter (langere drijfstangen) en een kop met betere flow. De kleppen van de B204 zijn weer wat steviger van de B204 (7mm) dan van de B205 (5mm), waardoor er sterkere veren op kunnen die >7000tpm toestaan. Maar daardoor heb je wel weer minder goede fow. Dus alleen handig als je inderdaad >7000tpm wilt draaien (wil ik niet).
Dan heb ik nog de mazzel met een B205R kop, want die hebben andere/betere uitlaat kleppen (OEM Ref: 9179219) dan een B205E/L (OEM Ref: 9399965)
Dus standaard SAAB zou de ideale combie zijn: B204 onderblok + zuigers met B205 draaiwerk en kop. Maar ja, dat bestaat niet standaard (kop 205 past ook niet zomaar op een 204). En als je dan toch alles open maakt, kan je overwegen dan maar gelijk de boel te vervangen voor het beste (Auto Verdi en Wössner). Maar dat kost dus een Godsvermogen en de vraag is of het noodzakelijk is.
Ja, dat dacht ik dus ook. Het enige wat ik niet weet is hoeveel Nm die drijfstangen van de B205 aankunnen? Die van de B204 kunnen naar zeggen 700Nm aan (en zijn dus sterk genoeg), maar het liefst gebruik ik die 159mm B205 drijfstangen, maar als die maar 400Nm aankunnen bijvoorbeeld is dat een erg slechte keuze...evo schreef:Die exclusieve delen heb je pas vanaf 500+ pk nodig... niet dus...
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Nou aangezien jij met andere zuigers en drijfstangen bezig was ging mijn vraag eigenlijk echt alleen om het blok. Dus het stuk ijzer met 4 gaten (en nog wat voor randapparatuur) voor de zuigers. Gewoon kaal.
Dat B2x4 internals beter zijn en de kop van b2x5 beter flowd (inlaatpoorten (aansluiting spruitstuk) van een b2x5 zijn al een stuk groter dan van een b2x4 bijvoorbeeld, leg ze maar eens naast elkaar) is natuurlijk bekend gegeven
Ik doelde dan ook een beetje op hetzelfde als Evo aangeeft. Je hoeft geen b2x4 blok te scoren. Als je betere internals wil kan je die gerust in je b2x5 blok stoppen, want daartussen zit geen verschil.
Dat B2x4 internals beter zijn en de kop van b2x5 beter flowd (inlaatpoorten (aansluiting spruitstuk) van een b2x5 zijn al een stuk groter dan van een b2x4 bijvoorbeeld, leg ze maar eens naast elkaar) is natuurlijk bekend gegeven
Ik doelde dan ook een beetje op hetzelfde als Evo aangeeft. Je hoeft geen b2x4 blok te scoren. Als je betere internals wil kan je die gerust in je b2x5 blok stoppen, want daartussen zit geen verschil.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Neen, dat zegt evo nietThieuke schreef:Ik doelde dan ook een beetje op hetzelfde als Evo aangeeft. Je hoeft geen b2x4 blok te scoren. Als je betere internals wil kan je die gerust in je b2x5 blok stoppen, want daartussen zit geen verschil.
Maar goed, ik weet nog steeds niet of er een alternatief is voor Auto Verdi drijfstangen of Wössner zuigers
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Als dat zo is, zijn die dan dikker of waar zit m dat in dan?
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Wiseco levert ook zuigers voor een B2*4 & B2*5, maar daar ga je niet goedkoper mee uit zijn. In vergelijking met andere merken zijn die Wössners eigenlijk helemaal niet zo duur.
PEC (?) is kennelijk ook een merk voor drijfstangen, maar ik heb niet kunnen achterhalen waar deze gemaakt worden en hoe goed/slecht ze zijn (?). Die zijn wel een heel stuk goedkoper dan de Verdi's, maar ja.....dat zijn Chinese turbo's ook.
Mijn redenatie was: of je neemt compleet een standaard onderblok van een B204 (en dat heb ik en bevalt goed) en als je nog een stapje verder wilt (en toeren wilt blijven draaien) dan kom je toch uit bij Verdi's met Wössners en kun je de gunstigere geometrie van een B2*5 toepassen.
PEC (?) is kennelijk ook een merk voor drijfstangen, maar ik heb niet kunnen achterhalen waar deze gemaakt worden en hoe goed/slecht ze zijn (?). Die zijn wel een heel stuk goedkoper dan de Verdi's, maar ja.....dat zijn Chinese turbo's ook.
Mijn redenatie was: of je neemt compleet een standaard onderblok van een B204 (en dat heb ik en bevalt goed) en als je nog een stapje verder wilt (en toeren wilt blijven draaien) dan kom je toch uit bij Verdi's met Wössners en kun je de gunstigere geometrie van een B2*5 toepassen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

volgens mij van KCP, een oud draadje in elk geval. Kosten, geen idee.
Passing after-market zuigers en (iets minder) gewicht dan de “Wossener” zuigers
De zuigers worden van het zelfde basismateriaal gemaakt: 2618. Echter gaat het hier (net zoals bij remschijven) om de bewerking van het materiaal. Dat indiceert het nummer achter de “2618”: T6/T61/T651. De passing van onze zuigers is door de materiaalkeuze standaard al beter en deze zetten dan ook minder uit bij warmtetoename. Ook is de kans op scheuren bij meer vermogen lager, en áls de zuiger scheurt dan is de kans groter dat deze één geheel blijft.
Als je het alleen al het gewicht vergelijkt met de zuigers voor de 9-5, dan zie je dat een Wossner zuiger circa 370 gram weegt en onze zuiger circa 360 gram. Als je daarbij de grotere lengte in ogenschouw neemt en de vergelijking met de 9000 B234 zuigers van Wossner zou maken dan zie je dat een vergelijkbare zuiger voor de 9-5 van Wossner circa 430 gram zou wegen.
ACL Lagers:
De lagering van de krukas en drijfstang gebeurt inderdaad normaal door de olie film die opgebouwd wordt door olie druk. Een van de belangrijkste problemen die er met gewone lagers zijn, is het slecht tegen Bio-Ethanol en veel vermogen kunnen. Vooral als er dan ook nog te weinig olie vervangen wordt. Voor lager schalen is de stabiliteit (slingering) van de krukas bij hoge toerentallen een serieus probleem, hoe sterker (en meer hightech) de lagerschaal des te stabililer blijft de krukas gecentreerd. Een draaiende motor heeft normaal olie druk wat er alleen vaak vergeten wordt is dat een motorblok ook gestart moet worden.
Specifiek bij deze Saab motoren is de oliedruk dip bij zeer snel genomen bochten met hellingshoek een probleem (de opzuigbare olie hoeveelheid is dan te laag). Op het circuit zie je dit vaker terug komen met bijvoorbeeld curbstones die hard genomen worden. De krukas beweegt dan eigenlijk ook iets in het blok. Om deze beweging op te vangen kun je betere lagers gebruiken en daarnaast het carter iets verder vullen dan normaal.
ACL past beter dan standaard, is ronder en is tot zo’n 200% sterker. Ook heeft de coating geen last van Bio-Ethanol waar dit bij diverse types NPRE of Glyco lagers wel het geval is. Kiezen voor betere lagers was voor ons dan ook logisch.
@Max: hopelijk beantwoordt dit je vragen, wij verversen overigens veel eerder de olie en gebruiken een high performance olie. Wij gebruiken hierbij een high-end treatment om te zorgen dat de smerende werking van de olie langer aanwezig blijft om kapot lopen te voorkomen!
Degene die de zuigers nu voor ons maakt heeft zichzelf al bewezen. Voor wat betreft de duurzaamheid, wij hoeven daar niet bang voor te zijn. We hebben hiervoor al eerder een eigen zuiger ontwikkeld, deze nieuwe zuiger is daar een door ontwikkeling van. We werken met deze fabrikant omdat deze uitgebreide ervaring heeft in de drag wereld en weet hoe je moet werken met olieschraapveren over de zuigerpen heen.
-
millerman
- Donateur (3x)

Meen me te herinneren dat die fabrikant in kwestie Ross is.
-
ReinO
- Donateur (2x)

ze verkopen ze in elk geval wel, moet je wel de correcte maten hebben/weten.
-
Tubefreak
- Donateur

Zie hier het verschil tussen de zuigers.

-
joachiem
- Geregistreerd lid
Kun je niet gewoon de b205 motor sterker maken met andere zuigers/lagers etc.. als je toch wil gaan reviseren/vernieuwen?
4 worsner zuigers,dubbel gesputerde race schaallager op je krukas/drijstangen,alles netjes laten uitwegen en natuurlijk cilinders zuigers overmaats cq honen dus als nieuw met nieuwe olieschraap en compresie veren.
Weet zeker dat zoiets dan heel strak gaat draaien en heel veel vermogen/koppel kan hebben.
Drijfstangen zelf laten shotpeenen dan.
Volgens mij heeft mijn broertje dit zo gedaan en koste niet eens zo heel veel voor een blok dat dik 500pk kan hebben(1600Euro ofzo dacht ik uit mijn hoofd bij een bedrijf in Hellendoorn dat ook in de tracktorpuling doet dus die weten wel van wanten).
4 worsner zuigers,dubbel gesputerde race schaallager op je krukas/drijstangen,alles netjes laten uitwegen en natuurlijk cilinders zuigers overmaats cq honen dus als nieuw met nieuwe olieschraap en compresie veren.
Weet zeker dat zoiets dan heel strak gaat draaien en heel veel vermogen/koppel kan hebben.
Drijfstangen zelf laten shotpeenen dan.
Volgens mij heeft mijn broertje dit zo gedaan en koste niet eens zo heel veel voor een blok dat dik 500pk kan hebben(1600Euro ofzo dacht ik uit mijn hoofd bij een bedrijf in Hellendoorn dat ook in de tracktorpuling doet dus die weten wel van wanten).
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Een b202 overleeft de planeet vergeleken een b204/205, is niet echt te vergelijken. 
Welke zuigers/drijfstangen heeft Bennie eigenlijk erin zitten?
Welke zuigers/drijfstangen heeft Bennie eigenlijk erin zitten?
-
Niels83
- Donateur (3x)

Nee, daar wordt het onderblok niet sterker van. Die blijven een scheurgevaar houden. Helaas. B205 onderblokken en zuigers zijn een treurige aangelegenheid.joachiem schreef:Kun je niet gewoon de b205 motor sterker maken met andere zuigers/lagers etc.. als je toch wil gaan reviseren/vernieuwen?
Alles wat je erboven schreef en dit klinkt wel heel gaaf. En als een heel tof blok. Maar een B204 blok kan standaard 550pk hebben. Dus 1600 uitgeven voor iets dat een standaard tweedehands blok van 100 ~ 350 kan is een beetje zonde imhojoachiem schreef:Volgens mij heeft mijn broertje dit zo gedaan en koste niet eens zo heel veel voor een blok dat dik 500pk kan hebben(1600Euro ofzo dacht ik uit mijn hoofd bij een bedrijf in Hellendoorn dat ook in de tracktorpuling doet dus die weten wel van wanten).
Inderdaad, na de atoomoorlog zijn er nog twee dingen op aarde: Kakkerlakken en Saab blokken van voor de B205Krizzie schreef:Een b202 overleeft de planeet vergeleken een b204/205, is niet echt te vergelijken.
In ieder geval ben ik er voor mijzelf uit. Het wordt een B204 onderblok, met B205 drijfstangen Wössner zuigers, B204 nokkenassen in een gereviseerde B205R kop. Dus heb je het beste van twee werelden. De perfecte cheometrie en flow (kleppen) van de B205, met de kwaliteit en flow (nokkenassen) van de B204