9-3 1.8T SE Stage 1 naar ?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sjoerd1974
Donateur (2x)
Donateur (2x)

9-3 1.8T SE Stage 1 naar ?

Bericht door Sjoerd1974 » za 25 okt, 2014 11:54

Goedendag!

Ik ben de trotse bezitter van een wondermooie en heerlijk rijdende 1.8 9-3 sport estate.
Toen ik hem kocht bij Saab Tholen in bergen op zoom was hij al stage 1 getuned (map-tun) van 150 naar 210 pk..
Rijd als een zonnetje, heerlijk dat in je stoel gedrukt worden als je je pedaal lekker diep indrukt! En heerlijk zat je zelfs de snelle duitsers er op de autobahn, nu al, zonder moeite mee bijhoud! :D

Heb ze net gebeld met de vraag wat voor moois ze ervan kunnen maken als ik er rond de 1000Euro tegenaan gooi. Ben benieuwd! Iemand enig idee wat voor moois je daarvoor kunt krijgen en of het dat waard is?

stefanR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-3 1.8T SE Stage 1 naar ?

Bericht door stefanR » za 25 okt, 2014 12:52

Kijk eens op de site van maptun zou ik zeggen staan alle verschillende stage's met de benodigdheden en prijzen.

Sjoerd1974
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sjoerd1974 » za 25 okt, 2014 16:49

stefanR schreef:Kijk eens op de site van maptun zou ik zeggen staan alle verschillende stage's met de benodigdheden en prijzen.
Dat heb ik ook gedaan StefanR, maar is we prijstechnisch een hoop onduidelijk.. Ben een beetje op zoek naar de ervaringen van anderen..

En ik heb al een stage 1 chip en een goede uitlaat ook begreep ik... Wat is het eerste waar je mee zou moeten beginnen als je het een beetje gefaseerd wilt doen?
Kan me voorstellen dat je dingen moet combineren wil je het veilig houden... :-S+
Heb uiteraard geen 4 608.00 EUR excl. VAT liggen (zonder inbouw neem ik aan) om gelijk op 300bhp te zitten :D

Maar ik wacht gewoon het bericht van de garage af :D

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 27 okt, 2014 11:25

Een setje injectoren brengt je inc software al op 235 pk en 365 Nm.
Een nieuwe koppeling omdat je de oude er doorheen rijdt en je bent over de 1.000 euro. :wink:

Mogelijkheid 2 is een Aero turbo + injectoren + koppeling + software voor een Aero stage 1 (250pk / 365 Nm).

Allemaal leuke upgrades. Helaas is de koppeling een zwak punt bij de SS, dus wordt het snel een duur grapje tenzij je een automaat hebt gekozen.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 27 okt, 2014 14:04

Zou de injectoren lekker laten rusten tot je richting de 280pk gaat.

1e (niet leuk) een versterkte koppeling tot 450nm.
(Of parkeer 1000e voor als het nodig is, dan meteen door naar 2)

2e 3" downpipe, met "soft stage 3". Geeft je echt heel veel bang for a Buck.
Ebc redstuff blokken en ebc/brembo/Tar-ox schijven, want harder rijden is ook harder remmen!
(En pak meteen hier en daar het onderstel aan;
B6/8 met 2cm verlaging en poweflex rubbers op stabi en voor "triangels" en achter( bananen en instuur rubber))

Volgens mij zijn NM's in Nederland veel meer fun dan pk's.
Conclusie als het je niet om samenhang is te doen en ondanks alles nu veel fun; 3" downpipe en soft stage 3 (700e pak hem beet)

(Bovenstaande is ondanks veel lezen en ervaringen, natuurlijk slechts mijn mening)

stefanR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door stefanR » ma 27 okt, 2014 14:32

Volgens mij zijn de injectoren bij een ss het eerste wat nodig is als je hoger wil als stage 1. Tenminste dit is wat ik op de maptun site voorbij zag komen.

Dus grote injectoren en een 3"dp zal je een hoop extra fun opleveren.

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » ma 27 okt, 2014 14:50

Bekend dilemma :-)
Ik denk dat na stage 1 een 3" DP de leukste optie is. Met software en een mooie sportpijp erbij moet je rond die 1000 euro een eind komen. Dat levert al een voor het gevoel veel fellere auto op, de soft stage 3 zoals ZSR noemt en ik ook op de auto heb.
Daarna Aero turbo's en andere injectoren, alleen de injectoren levert me eigelijk te weinig op.

stefanR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door stefanR » ma 27 okt, 2014 16:03

Als ik gijs zijn reactie lees lijkt injectoren me een upgrade die veel meer opleverd +/- 25pk en 35nm. Of haal je met alleen de 3"dp er meer uit?

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » ma 27 okt, 2014 16:08

De DP levert niet veel meer vermogen op, maar de spoolup is eerder en dus heb je sneller trekkracht beschikbaar. En dat merk je behoorlijk, de auto voelt veel feller.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 27 okt, 2014 16:44

Met de downpipe kun je wel het stage 3 koppel halen, maar niet meer vermogen.

Het ligt er dus aan wat je doel is:
- eerder en meer koppel, bijna geen vermogen erbij: downpipe.
- meer koppel en meer vermogen: injectoren.
- eerder en meer koppel en meer vermogen: injectoren en downpipe.
- meer koppel en weer wat meer vermogen: injectoren en turbo.
- iets eerder en veel meer koppel en flink wat vermogen: heel de mikmak bij elkaar.

Maptun heeft gewoon een stappenplan moeten maken, en dit vonden ze het leukst. Custom kun je gewoon mix & matchen. Het vermogen en koppel hangt dan af van de (eerst volgende) zwakste schakel.

Vanaf stage 1: Wil je alles langer heel houden, zoek een leuke intercooler uit!

Sjoerd1974
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sjoerd1974 » ma 27 okt, 2014 19:21

Mijne heren, dank voor de reacties! :D

Het betreft trouwens een 9-3 Sport Estate uit 2007, hopelijk heb ik dat goed gecommuniceerd!

Ik denk toch dat mijn voorkeur uitgaat naar
1 - Rijcomfort
2 - Alles heel houden
3 - Meer koppel (het in-je-stoel-druk-gevoel?)

Ik heb altijd ontzettende pech gehad met auto's en deze rijd als een zonnetje, zou niet willen dat ik iets verpest!
Volgens mij heb ik die sportpijpen al, met dank aan de vorige eigenaar. Ik heb er eens onder gekeken en dat ziet er zeker serieus uit! ik dacht eerst dat het van die opgeschroefde dingen waren maar nee, is alles 1 geheel..
Afbeelding.

Zou dan eerst voor de
- 3"downpipe gaan?
- En wellicht een goede intercooler zoals G-ice zegt?
2e
- zou een stabilizator stang wijs zijn? Ik merk nu al dat ik af en toe wat zwabber als ik mijn rechter voet laat zakken terwijl er toch nieuwe banden onder zitten (jaar oud..)
- Schokdempers (Koni?) En verlagen weet ik niet zo goed of ik dat wel wil.. Tenzij het ECHT scheelt in rijgedrag liever niet..
3e
- Injectors?
4e
- Differentieel
- Remmen
5e
- Nieuwe Turbo

Op welk moment ik dan zou moeten chippen durf ik nu echter niet te zeggen! :roll:

Zou dit een goed plan zijn? Heb er geen problemen meer om eerst een goede basis te leggen en straks in ! keer een flinke stap vooruit te maken!

Dank voor uw input!

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 27 okt, 2014 20:06

Optie 1,3 en 5 vergen software aanpassingen.

Sjoerd1974
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sjoerd1974 » ma 27 okt, 2014 20:21

Krizzie schreef:Optie 1,3 en 5 vergen software aanpassingen.
De downcomer en intercooler/radiator al? Ik was in de veronderstelling dat dit slechts is voor aan- en afvoer van warme lucht? :?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 27 okt, 2014 20:28

Elke hardware upgrade heeft pas echt optimaal effect bij een software aanpassing, met uitzondering van de intercooler. Die zorgt ervoor dat je bij lang/vaak vermogen vragen op een warme dag ook het gevraagde vermogen blijft krijgen.

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » ma 27 okt, 2014 20:40

Zo te zien sta je op 16"velgen ? 17"of 18" eronder met breder rubber scheelt. Dikke dempers ook, ik heb zeker geen spijt van m'n Bilstein B6 dempers. Dat is dan wel met verse veren, maar geen verlaging. B8 + Eibach is ook een bekende combi, mij te laag, maar dat is smaak.
Qua koppel gevoel zou ik nog steeds voor de 3"DP gaan, dat was in mijn beleving net zo'n stap als naar stage 1 toe. IC zeer aan te raden, en reken ook maar op die dikkere koppeling.

Plaats reactie