Ervaringen Bilstein B8 9-3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Caspar

Ervaringen Bilstein B8 9-3

Bericht door Caspar » vr 11 jul, 2014 16:38

Ben van plan hirscht te gaan verlagen Bilstein B8 te monteren. Ben alleen bang dat her oncomfortabel gaat worden. Heeft iemand ervaring met Bilstein b8 op een sport estate.?

Rijd 30 K per jaar

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Ervaringen Bilstein B8 9-3

Bericht door Niels83 » di 15 jul, 2014 9:27

Hey Caspar,

Niet op een SC, maar wel op een 9-3 zoals jouw Viggen (Alleen had ik een Stage 3 SE). Heb nu een Caab Aero en zal nooit meer kiezen voor B8. Ik vind het te stijf, echt een stuiterbak. Als mijn dempers vervangen moeten worden, dan komt er bij mij B6 onder met de originele Aero veren. De verlaging was het probleem niet, maar hoe hard geveerd die was wel. Ieder putje, steentje, gleufje voel je. Maar ieder natuurlijk wat die leuk vind. Op de snelweg en N-wegen rij ik iedereen eruit in de bocht met een B8. Daar is het fantastisch voor.

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » di 15 jul, 2014 10:30

Caspar, ik kan alleen bevestigen dat normale veren met Bilstein B6 nog behoorlijk comfortabel is onder de sport sedan. Zelfs met 17" velgen heb ik niets te klagen, stevig, maar niet stuiteren. B8 heb ik ook bewust van afgezien toendertijd.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 16 jul, 2014 21:34

Hi rij 17" b8 en 30mm verlaging op een 9-3 sport 1.8t estate. Achteraf zou ik voor b6 en/of 20mm verlaging gaan.
Idd icm powerflex, whiteline of überhaupt nieuwe Saab rubbers is het wel lekker strak.
Lekker strak is dus niet altijd comfortabel :mrgreen:

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » za 02 aug, 2014 15:45

Heb (had, liever gezegd... aero net verkocht) Bilstein B8 met Eibach Pro veren op mijn 2.0T sport sedan aero.
Dat levert 3 cm verlaging (2 cm extra t.o.v. aero).
Verder voorzien van 235/45 ZR 17 97Y Pirelli PZero Nero banden. (prima keuze!)

Ligt als een blok maar is een beetje stuiterig. Toch net niet oncomfortabel.
Ziet er optisch wel heel goed uit.

groet,
Martin

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 02 aug, 2014 17:42

mijn duitje:
met B6 en 17 inch vind ik het vaak al te stuiterig. maar snelle bochten gaan beter met b8: hoe vaak doe je die?

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » za 02 aug, 2014 17:45

Zo vaak mogelijk he!

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » za 02 aug, 2014 17:49

johnb52 schreef:Zo vaak mogelijk he!

Hahahaha :bow:
Maar helaas doe ik vaker drempels dan snelle bochten :yawn:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 02 aug, 2014 18:14

zeg ik,
bij emmeloord heb ik 1 zo'n bocht en 45 drempels in lelystad.... .
ieder zijn / haar keus

rd motorsport
Geregistreerd lid

Bericht door rd motorsport » zo 03 aug, 2014 12:25

Lelystad drempel city haha

G.Aero
Geregistreerd lid

Bericht door G.Aero » zo 03 aug, 2014 15:42

Lees hier dat mensen B6 verkiezen boven B8 omdat het 'comfortabeler' zou zijn. Dat kan maar dan zit dat niet alleen in de demper. Volgens mij komen B6/B8 dempers toch echt uit dezelfde productrange van Bilstein? De B8 heeft alleen een kortere 'stift' t.b.v. verlaging. Daardoor zit de B8 demper bij verlagingsveren in haar ideale werkgebied.

De balans / het comfort wordt o.a. bepaald door de combinatie veren/dempers incl. de rubbers in het onderstel en je wiel/band combinatie. Als je de B8 combineert met juiste verlagingsveren is het naar mijn mening op een 9-3 en (zeker op) 9-5 niet te hard. Een Saab met B8 (i.c.m. verlagingsveren) is qua weggedrag (veel) beter controleerbaar dan met de standaard (Sachs) dempers en veren. Minder comfort? In het stadsverkeer wel (korte richels bijv. R'damse tramrails die in het asfalt zijn gelegd). Maar ja, B6/B8 zijn ook bewust 'sportievere' dempers hè...

Weg-stuurgedrag van mijn 9-3og werd trouwens nog 'strakker' toen ik B8/Eibach ging combineren met aanpassingen als strut-/subframe bracing en (op specifieke posities) poly bushings. I like it. 8)
Een 9-3SS/SE heeft trouwens standaard al een strakker chassis/onderstel. Voeg daar B8/Eibach (of soortgelijk) aan toe en je hebt echt een behoorlijk sportief sturende/rijdende auto.
Succes met de keuze!

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » ma 04 aug, 2014 9:21

Helemaal eens, G.Aero! :O:

groet,
Martin

Plaats reactie