Auto valt dood na ECU flash T7

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Auto valt dood na ECU flash T7

Bericht door Niels83 » do 26 jun, 2014 13:38

Tsja, bijzondere situatie. Hier even de stappen die ik gedaan heb (Gebruik makende van T7 Suite 2.6.1 en TrionicCANflasher 0.0.0.6):
  1. Ik haal mijn T7 ECU uit mijn auto om te flashen. Op de ECU staat een VIN (Chassisnummer) dat overeen komt met mijn auto. De originele ECU dus.
  2. Ik lees de ECU eerst uit en sla de bin op. Altijd handig.
  3. Ik flash de ECU met een door anderen geteste en werkende Stage-3.
  4. Ik Importeer de VIN en immobilizer code van de bin die ik van mijn ECU gelezen heb.
  5. Ik sla deze tune op en flash deze op mijn ECU.
  6. Ik doe de ECU in mijn auto en probeer deze te starten en vlak nadat ze aanslaat valt ze gelijk weer uit.
  7. ECU weer uit de auto gehaald en de originele bin die ik teruggelezen had uit de ECU nadat ik deze voor het eerst uit de auto haalde, weer teruggeschreven op de ECU
  8. Ik doe de ECU in mijn auto en probeer deze weer te starten en vlak nadat ze aanslaat valt ze gelijk weer uit (Hetzelfde als met de eerder geflashde stage 3).
Via bin-compare blijkt er geen verschil te zitten tussen de originele teruggelezen bin en de laatst weer op de ECU geschreven originele bin. Die had dus gewoon moeten werken!? Ik ben eens nader gaan kijken en op de bin die ik teruggelezen heb van mijn ECU staat een VIN en immo nummer die niet overeen komen met mijn eigenlijke VIN. Ook is de bin die op mijn ECU staat van een 2002 B205R en ik heb een 2003 B205R. Het lijkt er dus op, dat iemand een basis Aero tune teruggezet heeft op mijn ECU en deze via TechII getrouwd heeft met mijn auto.

Nu dus de spannende vragen:
  1. Als ik de originele VIN (die in mijn auto gestanst staat en overeen komt met de sticker op de ECU) invoer in de bin en de immo code die als sticker op de ECU stekker staat, zal het dan wel weer werken?
  2. Blijft de originele VIN/immo code actief bij je auto, ook wanneer je een andere VIN/immo op de ECU met je auto trouwt via TechII (Zoals ik denk dat bij mij gebeurd is)?
  3. Hoe kan het dat de originele bin (waar ik dus op reed, maar die een afwijkende VIN/immo code heeft) niet meer werkt als ik deze terugschrijf op mijn ECU? (Auto start maar valt dood).

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Auto valt dood na ECU flash T7

Bericht door millerman » do 26 jun, 2014 14:00

Vraag 1 kun je makkelijk proberen, toch? Als het niet werkt, merk je het snel genoeg. Je hebt toch al een kopie van de bin.

De andere vragen heb ik geen antwoord op. Ik flash om die reden altijd op een reserve ECU. De oude, werkende ECU kan dan altijd terug.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 26 jun, 2014 16:47

Fashfout?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 26 jun, 2014 20:48

Nee want hij heeft binary compare files gedaan waardoor het geen flashfout lijkt.
Vervelende situatie Niels, bizar ook!

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 26 jun, 2014 21:05

millerman schreef:Vraag 1 kun je makkelijk proberen, toch? Als het niet werkt, merk je het snel genoeg. Je hebt toch al een kopie van de bin.
Erm, ja, sorry. Ik was incompleet met die vraag. Want ik las dat die immo code op de stekker van je ECU op een sticker staat, maar ziet hieronder collega Saabist, mijn ECU stekker in de SAAB. Hierop is een code mij vreemd! Waar vind ik dus de originele immo code? Dan probeer ik die op de ECU te schrijven.
AlexJ schreef:
G-ice schreef:Fashfout?
Nee want hij heeft binary compare files gedaan waardoor het geen flashfout lijkt.
Vervelende situatie Niels, bizar ook!
Ja, wat Alex zegt geloof ik. En ik let wel op als je mij dingen in T5Suite leert Alex ;) Maar fijn dat iedereen even meedenkt. Echt supervreemd.

Afbeelding

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 26 jun, 2014 21:08

immocode staat op de stekker die vast zit aan de ecu.

Afbeelding

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 26 jun, 2014 21:18

Dus als er een andere ecu in zit dan heb je die code niet meer??

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 26 jun, 2014 21:36

Thieuke schreef:immocode staat op de stekker die vast zit aan de ecu.
God wat een arend ben ik. Draai de ECU om en ik zie het daar staan... :roll: Bedankt :D
AlexJ schreef:Dus als er een andere ecu in zit dan heb je die code niet meer??
Nee, op de ECU staat aan de ene kant een stikker met je VIN (Waat ook T7.7A## op staat) en op de stekker dus de immo code. Maar in de bin van je ECU staan ze ook. Moet je in T7Suite even onder Actions -> Firmware information kijken. Daar staan ze alle twee :D Vooral goed opslaan ergens als bin die alleen lezen is, of de nummers kopieëren naar een Word document ;)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 26 jun, 2014 21:36

Immo kun je ook met tech2 uitlezen.

Kan het zijn dat je een MY02 hebt welke in 03 op kenteken is gekomen?

Even zo uit mijn hoofd. Binary compare kijkt geloof ik naar je mapping. Kan best zijn dat die goed geflashed zijn maar dat er iets fout is gegaan bij de routines.

Heb je al een andere ECU geprobeerd?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 26 jun, 2014 21:40

Maar wat als je niet de originele ECU meer hebt, waar de Immo code op stond, en je hebt ook de immocode niet meer in de ECU staan. Kan je dan op de één of andere manier nog aan je immocode komen? TechII leest ook alleen maar in de ECU de immocode, die je zelf in geeft in T7suite.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 26 jun, 2014 21:44

Twice

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 26 jun, 2014 21:58

Thieuke schreef:Maar wat als je niet de originele ECU meer hebt, waar de Immo code op stond, en je hebt ook de immocode niet meer in de ECU staan. Kan je dan op de één of andere manier nog aan je immocode komen? TechII leest ook alleen maar in de ECU de immocode, die je zelf in geeft in T7suite.
Dat was eigenlijk mijn vraag achter de vraag :)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 26 jun, 2014 22:05

evo schreef:Twice
O ja, natuurlijk, alles met startonderbreking zit ook in je twice.....

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 26 jun, 2014 22:57

evo schreef:Kan het zijn dat je een MY02 hebt welke in 03 op kenteken is gekomen?
Aangezien alle andere slimme vragen al zijn beantwoord, ga ik alleen nog even in op deze: Neen, zij is echt uit 2003. De VIN van mijn auto zoals deze op kenteken en onder mijn voorruit staat (YS3DH78K037013635) stelt dat deze in 2003 geproduceerd is. De VIN die op de bin in mijn auto staat is in combinatie met een immo die niet bij mijn auto hoort (YS3DH78K227014204). De immo die op die bin staat komt namelijk ook niet overeen met de immo op de stikker op mijn ECU, en op die ECU staat een VIN die weer wel overeen komt met de VIN zoals deze onder mijn voorruit staat (die YS3DH78K037013635). Phoe, heel verhaal. Bijna lastig zelfs hahaha :lol:
Lang verhaal kort: Ik denk dus dat de ECU ooit getuned is geweest en dat ze die tune bij verkoop om de één of andere reden weer hebben teruggedraaid naar een standaard B205R bin :?

En een andere interessante vraag: Al is de info op die ECU gewijzigd, en heeft dat gewerkt, blijft dan de originele VIN/immo code werken? Ik begrijp dus dat dit in de TWICE blijft bestaan. Dus ik kan nu toch gewoon in die bin de originele VIN/immo invoeren en flashen? Kan het morgen pas controleren, maar houd jullie op de hoogte!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 27 jun, 2014 9:10

Wellicht niet als heel je wagen softwarematig is "omgekat".

Plaats reactie