Kanonnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
itrjdr
Geregistreerd lid

Kanonnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!

Bericht door itrjdr » za 08 mei, 2004 18:59

Gisteren (vrijdag) was het dan eindelijk zover: Maptun Stage 1 en Koni/Eibach dempers/veren worden door Autobedrijf Tholen onder mijn 9-3 LPT ingebouwd. Vandaag, zaterdag, was het eindelijk droog en kon ik eindelijk echt testen.
Het is inderdaad wat je overal leest: * impressive! :lol: De voorheen tamme lpt is in een kanon verandert! :shock: Gisteren bij nat weer en na ik weet niet hoeveel files was ik niet echt onder de indruk, kon 'm ook niet echt testen hoewel me toen al de geweldige souplesse opviel.

Maar vandaag even wezen toeren langs de dijk tussen Almere-Lelystad. Deze heerlijke bochtige weg werd op bijna topsnelheid genomen (225 op de teller). :) Soms terug naar z'n 4 en het valt op dat ook bij 150/160 de auto maar door blijft gaan: er komt geen einde aan het vermogen cq trekkracht. Wat leuk is is dat je ook bij redelijk rustig rijden op de snelweg in z'n 5 je qua power het gevoel hebt dat je in z'n 3 rijdt.

De Koni/Eibach combinatie geeft de auto een volstrekt andere wegligging: een ware metamorphose! :D En dat was nodig ook want standaard was de auto een dweil. Ik heb even gespeeld met de instelbare gele Koni's, op z'n stugst stuiter je bijkans door het dak heen :shock: , maar 360 graden uitdraaien t.o.v. de nulstand geeft een heel aardig compromis tussen comfort en goede wegligging. Met 150 door een bedrijventerrein ging heel aardig moet ik zeggen. :D De auto geeft het gevoel aan de weg te plakken.

Beheersing is trouwens wel een issue met deze power (ik ben niet van plan bovengenoemde rijstijl lang vol te houden...) :wink: Brengt me trouwens op de vraag of iemand ervaring heeft met de allernieuwste navigatie systemen die tevens tegen flitsers kunnen waarschuwen, op basis van GPS. Lijkt me toch wel handig. Heb ooit een Stinger Ventura gehad maar die begaf het een paar jaar geleden. :(

Ik ben zeer tevreden over de modificaties door Tholen, was een uur of 3 werk en volgens de chef werkplaats was het piekvermogen 240 pk en 350 Nm, wat ik behoorlijk veel vind. :D Ze raden aan om een KN luchtfilter aan te brengen ivm de betere luchtdoorstroming cq ademhaling, dus dat heb ik gelijk laten doen.

Wat ik nog wel merk is dat je ondanks het minder overhellen weinig steun hebt in de veel te zachte stoelen. Dat ga ik laten aanpassen (hardere schuim/foam erin: schijnt redelijk goedkoop te zijn. ) Als dat nog niet voldoende steun geeft dan wellicht een ASS/Recaro/Scheel stoel erin, maar dat is een vrij kostbare grap en de vraag is of het wel zoveel uitmaakt?

Een Viggen rescue kit van Abbott racing zou ook wel leuk zijn, maar daar wacht ik nog even mee, weet ook niet zeker of het qua wegligging veel uitmaakt. Wel denk ik dat ik een onderdeel ervan, namelijk de steering clamp, ga aanbrengen. Het snel insturen in bochten blijft nog steeds wazig en ik heb gelezen dat dit stukken wordt verbeterd door de steering clamp. Weet iemand of je dit eenvoudig zelf kunt aanbrengen? Komt het aan de binnenkant, boven de pedalen en moet je veel fratsen uithalen om het te monteren?

Tot zover, dat was even een verslag van de metamorphose van een Saab 9-3 2.0 lpt. Zeer indrukwekkend moet ik zeggen. :D :D :D Iedereen overigens bedankt voor de tips en advies op dit forum. Groet, John.

SimonA50

Re: Kanonnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!

Bericht door SimonA50 » za 08 mei, 2004 20:04

Heeeeel herkenbaar wat je schrijft :P

Ook mijn auto is door maptun van nieuwe "software" voorzien (stage 1)
En ik geniet er nog steeds van, sterker nog....... het smaakt naar meer :twisted:
Alleen mijn auto die dweilt nog over de weg want de orginele vering zit er nog onder :cry:
Wel heb ik gemerkt dat de remmen het moeilijk hebben om het geheel weer tot stoppen te brengen, maar daar word aan gewerkt en dan komt de vering aan de beurt.

Heb een 9000 CSE A50 2.3 LPT. Onee vergeet dat LPT maar :D

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 09 mei, 2004 1:27

Ik heb net afgelopen donderdag bij A&P eibach/koni onder mijn auto laten zetten. tevens is er een bus in mijn voorwielophanging vervangen door een poly variant, de originele was helemaal kapot. Het was een hoop geld, maar was en is het dubbel en dwars waard, de auto stuurt en veert weer strak. Momenteel begint de lol in mijn auto in een rap tempo terug te komen. Een turbo heb ik helaas (nog) niet, maar ik weet idd wat het verschil is tussen een standaard lpt en de maptun stage 1, geniet ervan!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 10 mei, 2004 13:59

itrjdr schreef: * impressive! :lol:
Dat was ook mijn reactie toen de Hirsch ECU gemonteerd was :lol: . Leuk om te horen dat je tevreden bent met de opwaardering van je Saab.

240 pk en 350 Nm :shock: ??? Zijn dat de waarden die je haalt met een stage 1, dus zonder 3 inch downpipe en sportuitlaat?

Voor de clamp van de VRK is ook een goedkoper alternatief op de markt, gemaakt door MP Performance.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » ma 10 mei, 2004 15:06

over deze zaken kan ik alleen nog maar dromen.
Ooit zal mijn droom werkelijkheid worden. en voor nu... alleen nog maar van jullie heerlijke verhalen genieten.

( of af en toe in de auto van mijn moeder rijden ) al komt deze niet tot de 240 PK...

Had je 9-3 eerst 150 of 185 PK?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 11 mei, 2004 11:44

Bram de 9000 van je moeder is toch ook een lpt?

Daar kan ook meer dan 240pk uit hoor :twisted:

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » di 11 mei, 2004 16:13

nou wie biedt zich aan?

knutsel een eind weg zal ik zeggen. :lol:

itrjdr
Geregistreerd lid

Bericht door itrjdr » di 11 mei, 2004 17:52

Mijn 9-3 was een standaard lpt, dus 150 pk. De tuning is Stage 1, dus alleen ecu vervangen. Ik vond de door Tholen opgegeven waarden ook wel hoog, normaal is dacht ik 225-230 pk en 340 nm. Ik ben vergeten te vragen hoe ze dat meten, enig idee? Via de ECU of via een rollenbank? Hebben alle MapTun cq Hirsch tuners een rollenbank?

De steering clamp van MP is inderdaad een heel stuk goedkoper dan die van Abbott. Heb je er zelf ervaring mee? Makkelijk in te bouwen?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 12 mei, 2004 0:11

De 225 pk van de maptun stage 1 is ook niet een waarde die je aan de wielen zal meten, dit zal eerder in de richting van 210 pk tot 215 pk komen. Ik denk dat meneer Tholen de 240pk met zijn natte vinger gemeten heeft, :D . Maar desalnietemin is dat een hele hoop en kan ik daar momenteel met mijn 150pk (waarschijnlijk nog niet eens aan de wielen) alleen maar van dromen. :( Maar eh,, komt er ook nog een fotootje??

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 12 mei, 2004 4:49

De software van Maptun en Hirsch wordt geschreven op een rollenbank, maar de verdelers zelf beschikken over het algemeen niet over een vermogensbank. Tholen zal waarschijnlijk de waarden gegeven hebben die hij kon uitlezen met de tech2 computer. Helaas zijn deze helemaal niet accuraat of realistisch, dus veel ben je er niet mee...

De steering rack is relatief makkelijk in te bouwen, de mijne zat er in een half uurtje op.

itrjdr
Geregistreerd lid

Bericht door itrjdr » do 13 mei, 2004 22:23

Foto'tje komt eraan. Mijn 9-3 is wat uiterlijk betreft nog helemaal standaard: echt een wolf in schaapskleren. 8) (behalve de 16 inch 5 spaaks Ronal velgen met 205/55 banden)

Ik ga trouwens woensdag naar APCars in Belgie om het onderstel nog wat verder te laten aanpassen en een steering clamp aan te laten brengen. :D Onderstel worden poly rubbers geplaatst en stabilisator achter.

Het sturen is momenteel nog te vaag, helt toch wel over en bij het snel optrekken in z'n 1 moet ik wel heeeeel goed opletten: als je niet uitkijkt gaat de auto alle kanten uit. :shock: Zal hun ook eens een second opinion vragen over de Map 240 pk, misschien hebben zij wel een rollenbankje. Ik houd jullie op de hoogte.

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » do 13 mei, 2004 23:14

Ik heb een ipaq 4150 met tomtom2 + checkpoint waarin de gps gegevens van flitspalen en plaatsen waar regelmatig gecontroleerd wordt vergeleken worden met je huidige. Werkte prima, gebruikte het echter nooit.. ziet er niet uit in een 900 :D

Zie tegenwoordig aanbiedingen voor EUR 400,- echter niet met een 4150 maar een goedkoper exemplaar (zou overigens niet weten waar het verschil in zit). Maar koop je zo'n ding heb je meteen een leuke organizer :P

itrjdr
Geregistreerd lid

Bericht door itrjdr » do 13 mei, 2004 23:21

Thx Niels, ik zal er eens naar kijken, Checkpoint zei je? Software ook los te koop?

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » do 13 mei, 2004 23:44

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 14 mei, 2004 2:06

itrjdr schreef:Ik ga trouwens woensdag naar APCars in Belgie om het onderstel nog wat verder te laten aanpassen en een steering clamp aan te laten brengen. :D Onderstel worden poly rubbers geplaatst en stabilisator achter.

Zal hun ook eens een second opinion vragen over de Map 240 pk, misschien hebben zij wel een rollenbankje.
A&P Cars heeft geen rollenbank. Er zijn niet veel bedrijven die zo'n ding hebben, het is een gigantische investering. Het zijn veelal bedrijven die zich toegelegd hebben op het prepareren van race- en rallyauto's die een rollenbank hebben.

Plaats reactie