Licht vliegwiel
-
something2say
- Donateur

Licht vliegwiel
Ik weet nog goed dat ik niet wist wat me overkwam toen ik een cdi binnenrotor ontsteking op mijn brommertje monteerde. Door het lichte vliegwiel draaide hij 12,000 rpm. Nu zag ik bij abbott een lichter vliegwiel voor de 9-5.. Nuttige upgrade of waste of money?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Re: Licht vliegwiel
Weet je de effecten van een lichter vliegwiel? --> http://www.tuning-gids.nl/vliegwiel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben je ontevreden nu met het toeren verloop? Meer toeren betekend ook niet automatische meer vermogen en koppel. Je kan ook niet ongelimiteerd je maximum toeren verhogen (op een gegeven moment kunnen je kleppen het ook niet meer bijhouden....)
Wat is je beoogde resultaat?
Ben je ontevreden nu met het toeren verloop? Meer toeren betekend ook niet automatische meer vermogen en koppel. Je kan ook niet ongelimiteerd je maximum toeren verhogen (op een gegeven moment kunnen je kleppen het ook niet meer bijhouden....)
Wat is je beoogde resultaat?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Klepveren kunnen niet veel hoger dan ze nu doen.
klepstelen zijn ook aan de dunne kant voor zwaardere veren.
klepstelen zijn ook aan de dunne kant voor zwaardere veren.
-
something2say
- Donateur

Meer toeren zou zeker niet mijn doel zijn. Sneller optoeren zou echter wel prettig zijn. Ook blijft hij nu met schakelen een beetje in toeren hangen lijkt wel... Maar dit kan natuurlijk ook in de software zitten.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Daar is wel eens vaker over gesproken hier, dat dat softwarematig gebeurd.something2say schreef:Maar dit kan natuurlijk ook in de software zitten.
Dat dacht ik even door je 12k tpm opmerking in je eerste post.something2say schreef: Meer toeren zou zeker niet mijn doel zijn.
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
ja hij toert sneller op. Echter gaat hij ook makkelijker uitvallen als je weg probeert te rijden.
Ik heb geen ervaring met afgedraaide vliegwielen (of aftermarket vliegwielen), maar ik vind het niet een hele nuttige upgrade, motor zou wat sneller op moeten toeren omdat hij wat minder massa rond hoeft te slingeren (een vliegwiel op toeren kost heel veel energie), het effect in de praktijk weet ik dus niet.
Het op toeren houden word software matig gedaan, als het heel erg is zou het ook nog een lucht lek kunnen zijn na de gasklep (kan hoeft niet natuurlijk).
Ik heb geen ervaring met afgedraaide vliegwielen (of aftermarket vliegwielen), maar ik vind het niet een hele nuttige upgrade, motor zou wat sneller op moeten toeren omdat hij wat minder massa rond hoeft te slingeren (een vliegwiel op toeren kost heel veel energie), het effect in de praktijk weet ik dus niet.
Het op toeren houden word software matig gedaan, als het heel erg is zou het ook nog een lucht lek kunnen zijn na de gasklep (kan hoeft niet natuurlijk).
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Als dat dus softwarematig gedaan wordt, is dat dan bereikbaar via t7suite? Als het je echt stoort zou je dat dan in ieder geval op die manier op kunnen lossen.....
-
JWF_Peters
- Geregistreerd lid
Kan me vaag een discussie hier herinneren daar over waar de uitkomst was dat het iets van Saab was en niet op te lossen is....
Zal even kijken of ik het kan vinden.....
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Geloof dat dit een map(s) in trionic zelf zijn. Zou een van de trionic mannen antwoord op moeten geven voor uitsluiting.
Bij mijn weten kun je het om mappen. Sommige laten hem zelfs nog wat meer in zijn toeren hangen.
Ik ben er ook niet z'n fan van, mijn 9-5 doet het ook niet (-:. So i got that one going..
Bij mijn weten kun je het om mappen. Sommige laten hem zelfs nog wat meer in zijn toeren hangen.
Ik ben er ook niet z'n fan van, mijn 9-5 doet het ook niet (-:. So i got that one going..
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Ik heb automaat, dus voor mezelf niet interessant, maar zit het best willen weten om anderen van dienst te kunnen zijn. Ik ga morgen ook zelf even in de suite zoeken :d
-
something2say
- Donateur

Hmm luchtlekkage kan kloppen in mijn geval, ik hoor al een tijdje gesuis wat verdwijnt als ik de rem intrap, dus daar nog even naar op zoek... ik ben wel benieuwd naar gebruikers ervaringen van een lichter vliegwiel eigenlijk.
-
AR
- Donateur (2x)

Zit hem inderdaad in de software, zoek maar eens naar de tipin tipout mappen en wat Fast Throttle Response doet.
ipv een licht vliegwiel zou je eens kunnen experimenteren met het loskoppelen van je balansassen. Hiermee verlaag je ook de totale massa welke in beweging gebracht moet worden, met als nadeel een misschien iets onrustige stationair loop bij een 2.3. Hiervoor hoef je in principe alleen maar een ketting te
verwijderen.
Gr Arco
ipv een licht vliegwiel zou je eens kunnen experimenteren met het loskoppelen van je balansassen. Hiermee verlaag je ook de totale massa welke in beweging gebracht moet worden, met als nadeel een misschien iets onrustige stationair loop bij een 2.3. Hiervoor hoef je in principe alleen maar een ketting te
verwijderen.
Rembekrachtiger stuk, schijnt nogal eens voor te komen bij een 9-5, rot klusje om te vervangen, maar veel 9-5'en kunnen er oud mee worden zonder heel erg hinderlijke problemen.something2say schreef:Hmm luchtlekkage kan kloppen in mijn geval, ik hoor al een tijdje gesuis wat verdwijnt als ik de rem intrap, dus daar nog even naar op zoek... ik ben wel benieuwd naar gebruikers ervaringen van een lichter vliegwiel eigenlijk.
Gr Arco
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Licht vliegwiel
Idd wat arco zegt vacuüm bekrachtiger. Gewoon vervangen jo!
Balans assen verwijderen ben ik geen fan van, voor een track car zou ik het wel overweg. Maar zeker niet op een daily. Hoe beter de zaak in balans is hoe gezonder.
Maar goed, daar staat iedereen anders tegen over. Ik denk dat je er meer aan hebt om je geld in bijv, injectoren,downpipe,nokkenassen,IC etc kunt steken. Dat laat je blok tenminste echt op toeren komen. Met het bijbehorende koppel
.
Balans assen verwijderen ben ik geen fan van, voor een track car zou ik het wel overweg. Maar zeker niet op een daily. Hoe beter de zaak in balans is hoe gezonder.
Maar goed, daar staat iedereen anders tegen over. Ik denk dat je er meer aan hebt om je geld in bijv, injectoren,downpipe,nokkenassen,IC etc kunt steken. Dat laat je blok tenminste echt op toeren komen. Met het bijbehorende koppel
-
something2say
- Donateur

Maxmink zag in jouw verbouwing topic dat je ook een licht vliegwiel wilde gaan proberen , toch maar van afgezien? Balansassen laten we maar zitten dan blijft hij stationair wat soepeler . Gasrespons mod heb ik al uitgevoerd, is samen met de evap klepjes van saab-tuners al een hele verbetering. Waarschijnlijk als de abbott 3" eronder zit ben ik dat vliegwiel snel weer vergeten
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Klopt ik heb dit toen overwogen bij de opbouw van mijn blok. Uiteindelijk vanaf gezien omdat het A weer extra kosten mee bracht, B eigenlijk niet echt veel voordelen heeft, zeker omdat ik ook nog een Sachs "race" koppeling heb het file rijden dan best wel is vervelend kan worden.
Wellicht dat ik het nog ga proberen als ik over +/- een jaar mijn turbo upgrade en een nieuwe koppeling nodig ga hebben. Maar dat zie ik dan wel (-:....
Wellicht dat ik het nog ga proberen als ik over +/- een jaar mijn turbo upgrade en een nieuwe koppeling nodig ga hebben. Maar dat zie ik dan wel (-:....