Problemen met druk classic 900

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
pieter TS
Donateur
Donateur

Problemen met druk classic 900

Bericht door pieter TS » ma 30 sep, 2013 11:52

Hallo,

Bij mijn 900 T16 uit 84 heb ik het volgende probleem. Bij volgas acceleren is de turbodruk goed in de 2e versnelling. Hij levert dan ongeveer 1,1 bar. Bij de 3 versnelling bouwt de druk af en bij 4 laat ik het gas los omdat het vermogen samen met turbodruk inzakt. Turbo rookt niet en is greviseerd. Het volgende heb ik geprobeert en getest. Er zit een fuelchip in van speedparts samen met APC kast (oud type). Toen ik de auto 3 jaar kocht deed hij het wel. Auto en motor zijn in de tussentijd volledig nieuw opgebouwd

Luchtmassameter waarde zijn ok
Nieuwe brandstofpomp
Nieuwe bougies met diverse elektrode afstanden geprobeerd
ontstekingstijdstip en of hij verlaat (ongeveer 7 graden bij 0,5 bar)
andere APC klep (oude was stuk)
brandstofdrukregelaar naar 3 bar
Nieuw brandstoffilter
injectoren gereinigd
Andere bobines
Nieuwe verdelerkap
Positie van bobine kabel anders om storing op PAC klep te voorkomen

Ik ben een klein beetje uit mijn opties. Iemand suggesties? En kan het zijn dat een APC klep gaat lekken bij langdurige belasting en dat hij het bv in de 2e vesnelling nog wel houd? En zijn er nog manieren om de opbrengst van de pomp onder druk te controleren?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Problemen met druk classic 900

Bericht door Krizzie » ma 30 sep, 2013 12:58

Dumpvalve misschien? Deze een kwartslag draaien helpt om vroegtijdig afblazen te verkomen.

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » ma 30 sep, 2013 13:17

Dumpvalve ook gedraaid, mocht niet helpen

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 30 sep, 2013 15:52

Loopt de druk soepel terug of direct? Als je druk metertje terug tikt zegmaar, is het de apc die ingrijpt.

Misschien een pingelledje monteren om te zien of dat het is.

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » ma 30 sep, 2013 19:37

Ok dat kan ik doen. Maar stel dat hij pingelt. Wat voor stappen kan ik dan nog nemen omdat te voorkomen. Voor mijn gevoel krijgt hij te weinig brandstof. Als de druk terugloopt voelt de auto ook minder sterk aan dan zou moeten voor mijn gevoel bij de bijbehorende druk. Het lijkt of hij dan inderdaad te arm loopt. Wel heb ik de orginele brandstofleiding vervangen door een andere flexibele leiding. Deze heeft volgens mij echter voldoende doorlaat (5mm) De druk zakt zelfs bijna weg tot basisdruk. Geef ik halfgas tot ongeveer 0,7 bar dan houdt hij dit wel vast. Zou ik de brandstofpomp moeten vervangen door een exemplaar met meer opbrengst? Voorheen, voor de restauratie, liep de motor goed met deze configuratie. De auto is echter wel sneller geworden volgens mij nu de motor gereviseerd is. De koppeling (2000 km oud) houdt het net wel net niet in zijn 2e versnelling. Of zou ik bv een extra injector moeten maken? Maar dit was voorheen niet nodig?

kemman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door kemman » ma 30 sep, 2013 20:01

zouden de "nieuwe"brandstofleidingen te zacht kunnen zijn?
Waardoor ze in omvang uitzetten en dus te weinig brandstof in de injectoren kunnen spuiten?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 30 sep, 2013 20:14

Als het pingel is, dan zul je je druk omlaag moeten zetten of meer brandstof moeten inspuiten.

Met Bosch injectie heb je gelukkig wel de keuze om grotere injectoren te monteren dus dat zou een oplossing kunnen zijn. (Welke injectoren dan geschikt zouden zijn weet ik niet, maar kan vast iemand anders vertellen)

Als je ervaring hebt met de APC afstellen dan kun je die natuurlijk ietsje terug zetten om te zien of het dan beter gaat.

tweemeter
Donateur
Donateur

Bericht door tweemeter » ma 30 sep, 2013 20:18

Mijn ervaring is dat ik na de revisie de APC opnieuw heb moeten afstellen, ik ben er nog mee bezig ;-).

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » ma 30 sep, 2013 20:45

Het APC systeem is extreem gevoelig voor een slechte massa. Leg eens een losse massadraad aan van de 3weg klep naar de min van de accu. Ook kan je de klopsensor eens demonteren en die in een doek proppen er ergens tussensteken.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 30 sep, 2013 20:50

Klopt inderdaad!

Mijn forge actuator reageerde al heel anders op een gereviseerde turbo (zelfde type als de oude) scheelde 0.2 Bar in basisdruk! Heb die dus terug moeten draaien om weer op +/- 0.5 Bar uit te komen.

De (modded) APC reageerde ook anders op de nieuwe turbo, in mijn geval beter, dus heb er niks meer aan gedaan.

Bij een compleet aangepakte motor zal zoiets ook wel meespelen.

Misschien dat het bij Pieter al helpt om de P-pot iets terug te draaien zodat de druk minder snel wordt opgebouwd, meestal wordt de piekdruk dan ook minder hoog en blijft de druk ook stabieler.

Als er dan nog steeds pingel is, dan is het waarschijnlijk brandstof tekort.

Edit:

Pingel detectie weghalen bij druk boven de 1 Bar lijkt mij eerlijk gezegd niet zo slim.. :oops:

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » ma 30 sep, 2013 21:25

Ik heb al een extra massa naar de min pool. Ik heb inderdaad wel het idee dat de turbo te snel druk opbouwt. Het is een hybride turbo met 72 mm inducer op een std uitlaathuis. Als hij begint te spoelen dan schiet de druk wel rap omhoog. Maar dan zou je juist verwachten dat de druk na enige tijd zal stabiliseren en niet zo ver terug zou zakken. Voor mijn gevoel is het brandstof. Ik zal eens kijken of ik een AFR meter kan bemachtigen. De klopsensor omzeilen durf ik niet aan. Zuigers voor een 84'er zijn niet te vinden ;-) . Ik ga de druk eerst eens terugzetten en dan voorzichtig weer opvoeren en kijken of ik dan in ieder geval een stabiele basis kan vinden.

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » ma 30 sep, 2013 21:26

Wat voor basisdruk adviseren jullie bij deze set up? Hij staat nu op 0,35 bar.

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » ma 30 sep, 2013 21:33

basisdruk 0,45, maar als je met 0,35 al 1,1 bar haalt.....Ik twijfel dan aan de juiste werking van de wastegateactuator

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 30 sep, 2013 21:48

Basisdruk moet de helft zijn van je einddruk, dus met 1.1 Bar wil je ongeveer 0.5Bar basisdruk. Je zult merken dat de APC de druk dan ook al een stuk stabieler zal houden.

0.5+ Bar met de standaard actuator gaat overigens wel lastig. Dan zit je behoorlijk op het eind van wat deze kan en de druk zal dan ook snel gaan verlopen.

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » ma 30 sep, 2013 22:11

Wastegate van de Garret turbo is wel beter en strakker (blijvend) als die van een mitsu TE05

Plaats reactie