Turbo en warm weer....
-
JWF_Peters
- Geregistreerd lid
Turbo en warm weer....
Hele domme vraag maar ga het toch vragen.
Wat is de invloed van 35 graden en de motor prestaties?
Mijn ervaring is dat hij nu beduidend minder hard er aan trekt en de druk lijkt iets minder te zijn (open sid) 980 nu en bij koud springt hij over de 1000 heen. Is dit puur en alleen door de warme/hete lucht?
Wat is de invloed van 35 graden en de motor prestaties?
Mijn ervaring is dat hij nu beduidend minder hard er aan trekt en de druk lijkt iets minder te zijn (open sid) 980 nu en bij koud springt hij over de 1000 heen. Is dit puur en alleen door de warme/hete lucht?
-
Peter van den Heuvel
- Geregistreerd lid
Re: Turbo en warm weer....
Hoe warmer een volumedeel lucht hoe minder zuurstof deze bevat (vandaar dus een intercooler) Maar of dat nou zoveel uitmaakt ?
-
Maartenschuur
- Geregistreerd lid
Ik merk het ook wel ja, hij trekt minder makkelijk.
-
JWF_Peters
- Geregistreerd lid
Gewoon minder gelijk ook heb ik het idee, beetje moeite mee ofzo haha. Hoe dan ook laat de herfst maar komen.....
-
blue city
- Donateur (3x)

[quote="JWF_Peters Hoe dan ook laat de herfst maar komen.....[/quote]

-
millerman
- Donateur (3x)

Dat maakt zeker veel uit! Met name als je ook geen fatsoenlijke intercooler hebt, dan koelt ie de lucht beduidend minder met dit weer en een beetje gas geven.
-
JWF_Peters
- Geregistreerd lid
Dat maakt wel uit want heb er geen last van als het niet warm is
Vandaar de vraag of dit waar daar invloed op heeft 
-
Bob Storm
- Geregistreerd lid
Je hebt gewoon een rotte turbo gewoon een TD 04
erop en bent van alle problemen af
erop en bent van alle problemen af
-
JWF_Peters
- Geregistreerd lid
Nou ik begrijp dus dat niemand hier wat zinnigs over kan zeggen inc onderbouwing?
-
JWF_Peters
- Geregistreerd lid
millerman schreef:Dat maakt zeker veel uit! Met name als je ook geen fatsoenlijke intercooler hebt, dan koelt ie de lucht beduidend minder met dit weer en een beetje gas geven.
Dus in dit geval, vanwege de tuning, stage 1 heeft de standaard intercooler wat moeite met de temperatuur die er nu is waardoor de turbo wat minder presteert?
-
johnb52
- Donateur (7x)

Ja. Niet alleen de turbo...
Had ik in Frankrijk ook last van...
Had ik in Frankrijk ook last van...
-
millerman
- Donateur (3x)

Yep. Boven de 50 graden inlaattemperatuur gaat je software inhouden (T7 toch?). Met dit weer en wat doorrijden of gebrek aan rijwind, stijgt de temperatuur akelig snel richting en over die 50 graden. Een aluminium intercooler helpt echt enorm veel om wat langer onder de 50 graden te blijven.
En qua onderbouwing is hierboven al opgemerkt: warme gassen zetten uit. Dus minder zuurstofmoleculen per liter lucht. Dus met warmere lucht kun je minder zuurstof in je motor pompen. Daarom heb je een turbo die de lucht samenperst en een intercooler die de lucht afkoelt. En alle extra graden buiten, moet je nu dus extra compenseren.
En qua onderbouwing is hierboven al opgemerkt: warme gassen zetten uit. Dus minder zuurstofmoleculen per liter lucht. Dus met warmere lucht kun je minder zuurstof in je motor pompen. Daarom heb je een turbo die de lucht samenperst en een intercooler die de lucht afkoelt. En alle extra graden buiten, moet je nu dus extra compenseren.
-
JWF_Peters
- Geregistreerd lid
millerman schreef:Yep. Boven de 50 graden inlaattemperatuur gaat je software inhouden (T7 toch?). Met dit weer en wat doorrijden of gebrek aan rijwind, stijgt de temperatuur akelig snel richting en over die 50 graden. Een aluminium intercooler helpt echt enorm veel om wat langer onder de 50 graden te blijven.
Kijk dat wou ik weten! Zag het niet als probleem maar vroeg me af hoe het werkte! Intercooler komt ook nog wel! Eerst onderstel remmen dit dat etc etc etc nu hopen dat de geldboom wil bloeien dit jaar!!!
-
vdLindenMM
- Geregistreerd lid
Zit nu in Zuid Zwitserland, na een kl**t rit t hebben gehad met veel files, minuten lang gewoon stil staan, ongelukken enz. en ik geloof wel dat de verhalen kunnen kloppen. Vooral na een periode van voort sukkelen, weinig koeling, kreeg ik het gevoel dat ik behoorlijk het gas in moest trappen om wat voorruit te komen. Als alternatief de toeren maar wat hoger gehouden, wat ikzelf in de Alpen al zonder meer prettiger vind.
-
evo
- Donateur (2x)

Vreemd dat niemand het over pingelen heeft... bij hogere temperaturen wordt de grens waar pingel optreed eerder bereikt. Hoofdreden om T7 zo te programmeren dat ie het dan wat rustiger aan doet.
In de winter kun je dus doorgaans ook nog prima uit met mindere brandstof. Komt de zomer, moet je op zoek naar de hogere octaangetallen...
In princiepe moet een T7 net zo veel vermogen leveren bij 0 of 30 graden. T7 is luchtmassa gestuurd. Een T7 zal voor de benodigde druk zorgen door de turbo wat harder te laten werken. Tenzij je hardware het niet meer aan kan natuurlijk. Of hij terug aan het regelen is om bij pingel weg te blijven...
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
In de winter kun je dus doorgaans ook nog prima uit met mindere brandstof. Komt de zomer, moet je op zoek naar de hogere octaangetallen...
In princiepe moet een T7 net zo veel vermogen leveren bij 0 of 30 graden. T7 is luchtmassa gestuurd. Een T7 zal voor de benodigde druk zorgen door de turbo wat harder te laten werken. Tenzij je hardware het niet meer aan kan natuurlijk. Of hij terug aan het regelen is om bij pingel weg te blijven...
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk