In de aanloop naar Stage 1 - 3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Aquillo
Geregistreerd lid

In de aanloop naar Stage 1 - 3

Bericht door Aquillo » zo 26 mei, 2013 22:36

Ik ben mijn Saabje momenteel technisch in orde het maken in aanloop naar een goede softwarematige kietelbeurt. Ook de 3" downpipe en sportuitlaat wil ik eronder gaan hangen.
Daarbij heb ik een paar vraagjes.

1) Ik heb de Saab nu een klein jaar in mijn bezit. Het heeft me al een turbo gekost (helaas zit er weer de stock Garrett in ipv de TD04). Nu ben ik klein onderhoud het doen (EVAP-klepjes, siliconen leidingen, MOD6, et cetera). Zijn er nog zaken die ik moet controleren / upgraden voordat ik een stevige tuning uit laat voeren?
2) Is het aan te raden om direct naar stage 3 te gaan? Ik weet dat mijn uitlaat momenteel niet al te goed is namelijk en wil deze het daarom eigenlijk ook niet aandoen om die 35pk extra van stage 1 te verduren te krijgen.

Ik ben erg benieuwd want ik heb het Saabvirus goed te pakken :D.
Het gaat trouwens om een 9-5 2.3t AUT MY03.

maxmink93
Geregistreerd lid

Re: In de aanloop naar Stage 1 - 3

Bericht door maxmink93 » zo 26 mei, 2013 23:33

Jammer van de garret.. Beperkt erg in de mogelijkheden!

Die DP moet erop om de hitte kwijt te kunnen, je gaat het dus kapot maken met een stock dp en stage 3 software.

De sportuitlaat verder is niet nodig, alleen als je het zelf leuk vind!

Pff, zonde van de garret :-(... (Verkopen en er een mooi TD04 opschroeven :-)? )

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » ma 27 mei, 2013 0:09

Bs check al gehad?

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » ma 27 mei, 2013 1:10

Ja is wel goed om de staat van het carter te weten zeker als je gaat tunen.
Zat zo eens bij Maptun te kijken en met een Garrett kom je al best ver op een 2.3 liter. Ik weet natuurlijk niet wat je genoeg vindt.
Met een dp krijg je lekker vroeg koppel iets wat je met een 2.3 toch al meer hebt dan een 2.0.
Je kunt met jouw Garrett en dikke dp 255 pk / 390 Nm (st3) halen, wat al best wel rap is. Is het overwegen waard om nu met die st3 te gaan, eerst deze turbo op te rijden terwijl je je auto leert kennen met hoger vermogen. Als de turbo het eens begeeft kun je later nog een keer lol hebben als je upgrade naar een td04 met st4 software erbij. 290 pk / 440 Nm volgens de maptun site. Of je verkoopt, zoals Max zegt, deze turbo en gaat meteen voor de grotere. Ben benieuwd 8)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 27 mei, 2013 6:52

Mijn vorige 9-5 (2.3t) had 235pk en 345Nm koppel, gewoon alleen softwarematig getuned, met standaard Garrett turbo. Ik kwam daar alleen pas achter toen ik de auto aan het afbreken was en met t7 suite de ECU ging uitlezen.....

Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk

Aquillo
Geregistreerd lid

Bericht door Aquillo » ma 27 mei, 2013 7:28

@Max Stage 3 software is natuurlijk alleen van toepassing met de DP, anders houd ik het (aanvankelijk :mrgreen: ) bij Stage 1.

Mijn turbo is een tijdje terug naar de haaien gegaan door de sludge (al vervuild toen ik hem kocht :roll: ). Toen is er goed gekeken in de carter (en schoongemaakt, het was een hel daar). Dit was nog net voordat ik me ging verdiepen in het tunen, anders was toen de keuze voor de TD04 gemaakt. Ik ga het inderdaad eens overwegen om gelijktijdig toch een nieuwe TD04 in te zetten (met 550 euro te koop), samen met een lekkere DP en een mooi uitlaatje. De MOD6 zit er nu dus natuurlijk wel op. Ik overweeg hierbij voor BSR te gaan, mits er natuurlijk een goede reden zou zijn om dat niet te doen.

Nog andere zaken die goed op orde moeten zijn (gezien er toch net wat meer gevraagd wordt van m'n Saabje met een kleine 260pk).

baas 2.3
Geregistreerd lid

Bericht door baas 2.3 » ma 27 mei, 2013 7:56

ik heb niet zon beste ervaring met mijn BSR chip, ik denk dat er mensen op het forum zijn die goedkoper een betere chip kunnen schrijven aangepast aan je daadwerkelijke setup. en als je er al een td04 op hebt gehad heb je dus de benodigde olie en koelleidingen al in je bezit neem ik aan en dan kun je t ook wel goedkoper doen dan 550 euro.

gr swen

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » ma 27 mei, 2013 7:59

Ja je hebt ook andere olieleidingen nodig

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 27 mei, 2013 11:58

Carter moet natuurlijk wel schoon zijn. Misschien slim om deze nog een keer schoon te laten maken en te controleren als je voor een nieuwe turbo gaat!

Die Garret's gaan nogal warme lucht blazen als je ze flink boost laat draaien. Dan word een Dikke alu intercooler wel een aanrader (zeker op de warme zomer dagen).

En mijn persoonlijke favoriet is altijd een tune waarbij je ook op E85 kunt rijden (benzine en E85 alles kan door elkaar dan) , dit samen met een 3" DP en TD04 is een ongekend koppel onderin en boven.. Dan moet je eigenlijk ook naar een anderen brandstofpomp en injectoren (dan heb je wel meteen stage 5 :-P+...) maar die kun je natuurlijk ook laten al zul je dan op E85 minder vermogen halen dan op benzine omdat je er niet genoeg brandstof in kunt stoppen.

Ik dwaal weer af :roll:...

Aquillo
Geregistreerd lid

Bericht door Aquillo » ma 27 mei, 2013 16:54

Ja die E85 vind ik ook wel erg interessant. Ik ben momenteel een lijstje op het stellen van te vervangen onderdelen die dan direct meegaan :mrgreen: .
Iemand aanbevelers voor een goede uitlaat aan de downpipe en goede remmen (voor en achter, geventileerd)?
Daarnaast natuurlijk het klein grut, de leidingen en pakkingen en zo. Zijn siliconen intake en cooling pipes bijvoorbeeld ook een aanrader hiervoor?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 mei, 2013 19:37

maxmink93 schreef:Die DP moet erop om de hitte kwijt te kunnen, je gaat het dus kapot maken met een stock dp en stage 3 software....
Persoonlijk vind ik een 3" DP voor een STG3 icm een Garrett GT1752, een min of meer "overbodige" investering. Laat me uitleggen waarom.

Een GT1752 zal vermoedlijk niet meer lucht flowen dan 245 a 250pk (op benzine), kijk maar naar de compressormap. Voor dat vermogen (denk aan de Aero's) zet papa SAAB er gewoon dezelfde DP op. Echter als je zoveel lucht met een GT1752 wilt flowen wordt het een regelrechte vlammenwerper! Je IAT zal met stock IC sky high gaan. Mijn advies zou dan ook zijn, als je wilt investeren in HW om ipv in een bling bling DP een mooie dikke IC te kopen... Ben je nog goedkoper uit ook :roll:

Let wel, verhaal geldt voor de GT1752. Beslis je om een TD04 te monteren, wordt het een ander verhaal en is een 3" DP een mooie upgrade (en de IC upgrade minder hard nodig). Op E85 (icm grotere injectoren) heb je dan zelfs genoeg aan boord om rond de 300pk uit te komen...

...Maarja, wie ben ik :mrgreen:

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » ma 27 mei, 2013 20:23

Afbeelding
EVO ?

baas 2.3
Geregistreerd lid

Bericht door baas 2.3 » ma 27 mei, 2013 20:32

als het aan evo zou liggen reed iederen met een 19T en 360 PK rond......

gr swen

Aquillo
Geregistreerd lid

Bericht door Aquillo » ma 27 mei, 2013 21:31

Ik denk dat ik binnenkort maar eens wat verschillende scenario's ga opstellen.
Laat het me zo stellen:
Ik wil in de richting van de 260pk gaan in eerste instantie (welke stage 't ook wordt :D).

Wat ik zeker mee wil nemen is:
- een nieuwe uitlaat (van voor tot achteren), optioneel twee pijpjes :)
- nieuwe set remmen (geventileerd :roll: ) - niet direct upgrade gerelateerd maar mijn Saabje is eraan toe en veiligheid voor alles he
- Een softwarematige boost (no shit :mrgreen: )

Te overwegen (zal een beetje aan de resulterende kosten liggen):
- Intercooler
- Downpipe
- TD04 (en cobra)
- Brandstofpomp
- Injectoren

Wellicht eens kijken wat Gijs in de shop heeft liggen, vorige keer alleen klein grut besteld :cry:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 mei, 2013 21:40

Ehhh... ja :D

Maar, wat ik hierboven probeer duidelijk te maken is dat bij een STG3 tune met een GT1752 je DP niet de bottleneck is.... Ik heb de GT1752 van boven tot onder getuned in mijn oude LPT, en weet vrij goed hoe wat het ding kan en hoe het reageerd.

Oh, enne... ik zeg niet dat een 3" DP geen mooie upgrade is hoor, maar op een GT1752 maakt het qua max vermogen en max koppel eigenlijk niets uit... sorrie... :wink:

Praten we MHI... dan wordt het snel andere koek!

EDIT: was een reactie op het stukje van Baas 2.3...

Plaats reactie