Zin en onzin stage 3/4 voor 9-3 ss?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Zin en onzin stage 3/4 voor 9-3 ss?

Bericht door ZSR » do 16 mei, 2013 20:38

Misschien ben ik te ongeduldig, maar misschien hier meer ervaringen van 9-3 sport rijders met stage3

Zit er verschil, qua gevoel, zit tussen stage1 (210pk) en stage3 (230pk) met downpipe en/of injectoren en software?

Waarom is stage3 (of 4, van 210 naar 230-260pk) prettig??? Hoe?

Ik wil het wel, want het is gaaf huh huh huh (cave man) alleen rationeel ben ik nog helemaal niet overtuigd.
En een hogere max snelheid dan ik nu met stage1 heb, vind ik alleen maar onzin en goed voor de staatkas.
Wat doet het met de drivability tussen de 0 en 130??

Ik zal toch niet de eerste zeurkous zijn die deze vraag stelt?
Het antwoord is op sf niet te vinden. Zoeken op "stage3" levert niets op en op "stage" verdrink je in de stage1.

Zoek ervaringen van collega saab 9-3 sport rijders, dus niet de caveman verhalen op de site van de tuners (dat aspect begrijp ik wel) 8)

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Zin en onzin stage 3/4 voor 9-3 ss?

Bericht door Krizzie » do 16 mei, 2013 21:00

De 3" downpipe veranderd het gedrag van de motor erg veel. Een van de beste upgrades die je kunt doen onder welke geblazen saab dan ook! ;)

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » do 16 mei, 2013 21:08

Jij hebt waarschijnlijk een 3" downpipe, maar voor degene die het niet hebben, hoe omschrijf je deze verandering dan?

En dus ook de vraag hoe hebben jullie (liefst 9-3ss rijders) de upgrade van stage1 210pk naar zeg stage3 230pk ervaren? Wat rijden betreft. Graag de plussen maar ook de minnen!

Ps:

Wat me ook opvalt is dat al die ?dynograph? plaatjes van tuners allemaal bij 1500-200 toeren beginnen en dan knallen de nm en pk lijnen vanaf 150nm omhoog...
.. Maar waar begint dat lijntje? Stel ik schakel van z'n 1 naar 2 en naar 3 hoe is dan het hele verloop? Met klappen? Of een mooie soepele lijn de powerrr en gevoel?

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » do 16 mei, 2013 21:21

Nou, met 260pk wordt je gewoon weggeschoten! De turbo komt er heel bruusk in, als je dat wil, je kan ook een rustigere opbouw laten programmeren, dan veranderd er schijnbaar niets, behalve dat je dan vanaf 2000tr/min die immense duw krijgt ipv bij 3000...
Vroeger een r5turbo gereden, de saab is nu zonder dikke downpipe een rustige beer, terwijl de 5 een botsbal was... Maar dankzij de 260 pk sleur ik mn ex-5 er wel lekker uit vanaf 130 :wink:

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » do 16 mei, 2013 23:03

Vanaf 130 pas?? 8) tja en wat gebeurd er dan in de voor mij interessante 0-130km uur? :D
Ik wil geen duw, ja als ik mijn voet tegen het tussenschot trap, maar juist een opzwepende kracht vanaf zacht optrekken.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 17 mei, 2013 6:34

de 3" downpipe laat de turbo veel makkelijker opspoelen. Dus je hebt veel sneller koppel tot je beschikking. Hoe de auto voelt op het gas hangt af van je software.

Maar je kunt veel luier gaan rijden er mee, omdat je sneller koppel tot je beschikking hebt.

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » vr 17 mei, 2013 8:09

Zeg maar: de duw die je nu voelt tussen 3-4000 voel je dan tussen 2-3000
Een 5turbo is niet traag met 160pk voor 900 kilo, alleen is ie vierkant ( en maar 1400cc) duin z'n 5 is het wat minder :wink:

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » vr 17 mei, 2013 13:10

@peeboy ??? 160pk en 900kg?? Is die kick er eerder door alleen de downpipe of alleen/meer na software update?
Hoe zit het met wheelspin icm 225/45/17 banden? Stortert het bij gas los, of geen schakel verschil?

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » za 18 mei, 2013 12:19

"@peeboy" niet schelden he :wink:
R5turbo jouwvideo: rallykanon van renault, hebben ook een gt versie gemaakt, maar is absoluut niet hetzelfde! (ook wel leuk) de échte die ik had, hebben ze gestolen... :-(

Eerder enkel door downpipe, geen schokken bij normaal rijden natuurlijk, maar of je nu bruut schakelt bij 4000 tr/min (nu), of bij 3000 met 3" downpipe zal even schadelijk zijn voor je koppeling :-)

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » za 18 mei, 2013 18:39

Brut? Mijn meisje houdt van gladjes schakelen, maar dan gooit ze ook wel d'r haar (pk's) los :D
In de een zonder voorspel? Daar komt ruzie van!

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 18 mei, 2013 19:30

Bij de 3" moet je ook een software update doen, of bij de classics met APC, de APC wat minder fel afstellen door het veel sneller opspoelen van de turbo.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 19 mei, 2013 19:46

@Krizzie, voel nu volgens mij al een soepeler spoolup ( meer power in de 1 en 2 wat misschien vreemd is want deze was toch electronisch afgescherm/begrensd/beveiligd?) na een software aanpassing van de ecu gaat hij het nog lekkerder doen.
Bij de 1e versnelling heb ik wel het gevoel dat hij snel kan afslaaan als ik te weinig gas geef, wat er dus voor zorgt dat het voelt dat ik hem laat slippen (das niet goed). In hoeverre is het slecht koppelen van mij vs slechte koppeling, versus software vs motorsteunen?? Begrijp dat dit nogal breed getrokken vraag is. Maar info zou fijn zijn.

De 26ste misschien voelen en vergelijken.

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » zo 19 mei, 2013 23:11

Ik begrijp je gevoel: bij een stg1 krijg je de 1e 2000tr veel meer koppel dan origineel geprogrammeerd, dus je hebt de neiging minder gas te geven bij het vetrekke. Iets meer gas= veel meer koppel dus wat meer slip op de koppeling... Tuning heeft altijd nadelen he, maar mag de pret niet drukken :mrgreen:

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » zo 19 mei, 2013 23:43

Interessante langs-elkaar-heen-praat-discussie. Bij een B207E/L met fatsoenlijke stage 1 komt er geen klap, niet bij 3-4000 toeren en ook niet bij 2-3000 toeren. De koppelcurve is gewoon vlak, zonder klappen. Downpipe en andere turbo schijnen wel de nodige invloed te hebben. Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringsdeskundigen op het gebied van een B207E/L met meer dan stage 1/2 (niet om zelf te doen overigens maar uit nieuwsgierigheid, ding gaat hard zat zo).

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » ma 20 mei, 2013 2:47

Misschien had ik er niet echt de nadruk op gelegd maar ik zei dan ook "normaal" komt er geen schok, maar als je bruut schakelt etc.
Je kan ook met een auto met 10 pk na 3 keer schakelen je koppeling om zeep helpen als je maar hard genoeg best doet...
Een rij"gevoel" krijg ik meestal slecht om"schreven", excuses :wink:

Plaats reactie