Gereviseerde turbo
-
RFJB
- Geregistreerd lid
Gereviseerde turbo
Beste,
Zo goed als zeker is gisteren mijn turbo overleden... Nu is mijn vraag, aangezien tunen altijd de bedoeling is geweest met deze auto, of het aan te raden is om bijvoorbeeld een andere turbo (gereviseerde 16T bijv) te installeren. Zodat ik alvast een goede basis heb. En ik zeg gereviseerd omdat ik niet al te veel geld uit wil geven aan deze auto. Hij heeft me al teveel gekost:) Ik mag aannemen dat bij een andere turbo de ECU ook aangepaste software geinstalleerd moet krijgen?
Of een gereviseerde 14T (standaard toch?) en dan mr direct wat softwareaanpassingen? Hirsch heeft een aardige aanbieding en een dealtje met de garage is misschien wel te maken... Maptuns aanbieding is helaas al weer afgelopen zag ik. Ik ben zelf bekend met deze 2, uiteraard ben ik op de hoogte van andere mogelijkheden.
Groet
Zo goed als zeker is gisteren mijn turbo overleden... Nu is mijn vraag, aangezien tunen altijd de bedoeling is geweest met deze auto, of het aan te raden is om bijvoorbeeld een andere turbo (gereviseerde 16T bijv) te installeren. Zodat ik alvast een goede basis heb. En ik zeg gereviseerd omdat ik niet al te veel geld uit wil geven aan deze auto. Hij heeft me al teveel gekost:) Ik mag aannemen dat bij een andere turbo de ECU ook aangepaste software geinstalleerd moet krijgen?
Of een gereviseerde 14T (standaard toch?) en dan mr direct wat softwareaanpassingen? Hirsch heeft een aardige aanbieding en een dealtje met de garage is misschien wel te maken... Maptuns aanbieding is helaas al weer afgelopen zag ik. Ik ben zelf bekend met deze 2, uiteraard ben ik op de hoogte van andere mogelijkheden.
Groet
-
jogi123
- Geregistreerd lid
Re: Gereviseerde turbo
Kijk eens bij Neo Brothers UK ....... Turbo's hoeven niet zo heul erg duur te zijn ..........
Mvrgr JG
Mvrgr JG
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Hoe ver wil je gaan met tunen?
Wil je aan de anderen zuigers etc?
Met je huidige blok kun je tot de 300/310 PK en 420nm (daarna moet je echt aan de anderen zuigers) . Dit haal je al met siemens deka's 630cc (injectoren), 3" downpipe en een TD04 (stock aero turbo). Grote intercooler is dan wel aan te raden.
Neem anders is contact op met G-ice (Saab-tuners) wat er mogelijk is!
Wil je aan de anderen zuigers etc?
Met je huidige blok kun je tot de 300/310 PK en 420nm (daarna moet je echt aan de anderen zuigers) . Dit haal je al met siemens deka's 630cc (injectoren), 3" downpipe en een TD04 (stock aero turbo). Grote intercooler is dan wel aan te raden.
Neem anders is contact op met G-ice (Saab-tuners) wat er mogelijk is!
-
RFJB
- Geregistreerd lid
Nou, zo'n vaart zal het niet lopen mijzelf kennende. Ik dacht alleen dat dit misschien een mooie kans was om een soort van begin te maken:) Maar gereviseerde turbo's? Idee?
Groet
Groet
-
inactief
- Geregistreerd lid
Als je bij maptun kijkt zie je dat naast de turbo ook bijna meteen het brandstofsysteem aangepast wordt. Wil je voor makkelijk gaan ga je dan dus voor een Aero setup. Aero turbo, Aero injectoren, Aero kabelboom (laatste stukje naar de injectoren).
Je kunt er dan een Aero computer (van jouw modeljaar) / Aero St1 software in prikken vermoed ik. Wil je het echter zeker weten zou je wat dieper in WIS / EPS moeten duiken voor "zoek de verschillen".
16t gaat vrijwel zeker je koppeling aan flarden trekken, maar ik denk dat je met een Aero St1 ook al aardig die kant op gaat.
Gr Gijs
Je kunt er dan een Aero computer (van jouw modeljaar) / Aero St1 software in prikken vermoed ik. Wil je het echter zeker weten zou je wat dieper in WIS / EPS moeten duiken voor "zoek de verschillen".
16t gaat vrijwel zeker je koppeling aan flarden trekken, maar ik denk dat je met een Aero St1 ook al aardig die kant op gaat.
Gr Gijs
-
carlsson
- Geregistreerd lid
In die 9.3 Sport 2.0T (Aero) ligt toch een MHI TD04-14, daar kun je trouwens bij Maptun speciale varianten van krijgen die heel wat meer pk's kunnen leveren.
Maar die zijn wel een stuk duurder dan de standaard MHI TD-04 turbo, wegens handmatige fine tuning
Maar die zijn wel een stuk duurder dan de standaard MHI TD-04 turbo, wegens handmatige fine tuning
-
Ramon1
- Geregistreerd lid
Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met gereviseerde turbo's.RFJB schreef:Nou, zo'n vaart zal het niet lopen mijzelf kennende. Ik dacht alleen dat dit misschien een mooie kans was om een soort van begin te maken:) Maar gereviseerde turbo's? Idee?
Groet
Is toch wel een vak apart om een turbo goed te reviseren.
Als ik dan naar het prijsverschil met een nieuwe kijk.......
Maar ja er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er goede ervaringen mee hebben.
Pas op voor sommige grapjassen op Ebay, lijkt soms heel goedkoop maar zijn vaak Chinese rukturbo's....
-
ZSR
- Donateur (3x)

Zag op Neo voor rond de 450euro een mooie upgrade, echt "saab" (neem aan geen chineese meuk?) Zie epray:
http://www.ebay.nl/itm/SAAB-9-3-03-11-A ... 35b943099e" onclick="window.open(this.href);return false;
Zouden jullie mij met een aantal vragen willen helpen?:
-Is deze naast de leidingen en software plug & play ipv mijn garret?
-Past mijn nieuwe downpipe hierop, of toch een andere flens?
-Waarom moet dit dan 1000euro kosten bij locale tuners?
-En als laatste vraag, en belangrijkste vraag "hoe anders rijd dit tov een garret? (Ik zit meer in de stad en randstad dan dat ik op de deutsche autobahn kan zoefen. En vind daarom een betere ervaring in de 1-2 versnelling me meer plezier doen dan in de 4-5de.)
Als ik dit gaan doen dan enkel nog een alu IC en injectoren en dan ben ik klaarrrrrrr.
http://www.ebay.nl/itm/SAAB-9-3-03-11-A ... 35b943099e" onclick="window.open(this.href);return false;
Zouden jullie mij met een aantal vragen willen helpen?:
-Is deze naast de leidingen en software plug & play ipv mijn garret?
-Past mijn nieuwe downpipe hierop, of toch een andere flens?
-Waarom moet dit dan 1000euro kosten bij locale tuners?
-En als laatste vraag, en belangrijkste vraag "hoe anders rijd dit tov een garret? (Ik zit meer in de stad en randstad dan dat ik op de deutsche autobahn kan zoefen. En vind daarom een betere ervaring in de 1-2 versnelling me meer plezier doen dan in de 4-5de.)
Als ik dit gaan doen dan enkel nog een alu IC en injectoren en dan ben ik klaarrrrrrr.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Wat betreftt de ervaringen in de 1e en 2e versnelling, in deze 2 versnellingen wordt standaard het koppel wat beperkt via de ECU, dus wat minder sensatie maar ook minder schade aan de drivetrain.
Voor de 9.3 Sport met de B207 motor zijn er 3 varianten, een HLXT is een stuk duurder maar wel getrimd, dan is er nog de 16T. Deze beide varianten zijn een beter uitgangspunt voor een fikse tuning. http://www.maptun.com/turbo-accessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de 9.3 Sport met de B207 motor zijn er 3 varianten, een HLXT is een stuk duurder maar wel getrimd, dan is er nog de 16T. Deze beide varianten zijn een beter uitgangspunt voor een fikse tuning. http://www.maptun.com/turbo-accessories" onclick="window.open(this.href);return false;
-
jogi123
- Geregistreerd lid
Poets je beste engels op en stuur NEO een mail met je vragen....
Kunnen je waarschijnlijk beter antwoord geven dan de reactie's hier.... Niets ten nadele van wie dan ook maar hier moet antwoord op gegeven worden door een expert.
Ze hebben daar erg veel ervaring, technisch inzicht en zijn daarnaast erg vriendelijk is mijn ervaring.
Mvrgr JG
Kunnen je waarschijnlijk beter antwoord geven dan de reactie's hier.... Niets ten nadele van wie dan ook maar hier moet antwoord op gegeven worden door een expert.
Ze hebben daar erg veel ervaring, technisch inzicht en zijn daarnaast erg vriendelijk is mijn ervaring.
Mvrgr JG
-
RFJB
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties. Soap continues...
Auto staat nog steeds bij de garage. Om nog even kort te zijn wat er is gebeurd; merkte dat ik vermogen miste, thuis gekomen en auto gewoon neergezet (drukdruk, dus niet aan gedacht om er direct naar te kijken) Volgende dag geprobeerd te starten en sloeg de auto uit zichzelf af direct na starten en beetje pruttelen. De beroemde blauwe rook kwam ook voorbij --> vandaar dat ik al bang was voor de turbo. Maarrrrr, turbo is vervangen en nu blijkt ie nog steeds niet goed te starten en de garage zegt dat ie nog ergens olie lekt...ik denk direct terug aan de blauwe rook en vraag me dan of of de turbo überhaupt stuk is geweest. Uiteraard zegt de garage van wel.
Met andere woorden, het vermogensverlies en het slechte starten, zou dat i.c.m. een olielek ergens in het motorcompartiment (ze gaan met een cameraatje kijken) een probleem kunnen zijn waar één van jullie een antwoord op heeft? En wat dus niet te maken heeft met de turbo?
Auto staat nog steeds bij de garage. Om nog even kort te zijn wat er is gebeurd; merkte dat ik vermogen miste, thuis gekomen en auto gewoon neergezet (drukdruk, dus niet aan gedacht om er direct naar te kijken) Volgende dag geprobeerd te starten en sloeg de auto uit zichzelf af direct na starten en beetje pruttelen. De beroemde blauwe rook kwam ook voorbij --> vandaar dat ik al bang was voor de turbo. Maarrrrr, turbo is vervangen en nu blijkt ie nog steeds niet goed te starten en de garage zegt dat ie nog ergens olie lekt...ik denk direct terug aan de blauwe rook en vraag me dan of of de turbo überhaupt stuk is geweest. Uiteraard zegt de garage van wel.
Met andere woorden, het vermogensverlies en het slechte starten, zou dat i.c.m. een olielek ergens in het motorcompartiment (ze gaan met een cameraatje kijken) een probleem kunnen zijn waar één van jullie een antwoord op heeft? En wat dus niet te maken heeft met de turbo?
-
jarno93
- Geregistreerd lid
het gaat hier dus om een trionic 8 9-3 SS? als ja dan is de kans op Black sludge te verwaarlozen ten opzichte van de trionic 7.
-3 scenarios:
1- bij het overlijden van je turbo is er een grote plens olie in de intercooler, slangen etc terecht gekomen. Dit komt er nu via rook uit. Ik neem daarbij aan dat de intercooler bij de turbo swap er niet af is geweest/schoongemaakt. >Self limiting problem, wel irritant
2- er is nog iets anders aan de hand, versleten. Kop/zuigerveren? Heb je lang met een lage oliedruk/weinig olie gereden? >Compressie te meten.
3- deze turbo is ook naar de filistijnen. >speling op as checken.
4.... iets anders
-3 scenarios:
1- bij het overlijden van je turbo is er een grote plens olie in de intercooler, slangen etc terecht gekomen. Dit komt er nu via rook uit. Ik neem daarbij aan dat de intercooler bij de turbo swap er niet af is geweest/schoongemaakt. >Self limiting problem, wel irritant
2- er is nog iets anders aan de hand, versleten. Kop/zuigerveren? Heb je lang met een lage oliedruk/weinig olie gereden? >Compressie te meten.
3- deze turbo is ook naar de filistijnen. >speling op as checken.
4.... iets anders
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Controleer eens of de motor misschien ook veel afblaast via de carterventilatie (niet te hopen trouwens). Gewoon even de slang die van je kleppendeksel naar de luchtinlaat gaat eraf en zien/voelen of ie hier ook echt afblaast (mag best een klein beetje rook uit komen, maar moet geen tweede uitlaat zijn want dan gooit ie er ook vaak de nodige olie mee uit; naar de inlaat en dat verklaart dan weer het roken en weinig vermogen omdat de olie de turbine afremt).
Ik hoop voor je dat dit niet het geval is.
Ik hoop voor je dat dit niet het geval is.
-
RFJB
- Geregistreerd lid
Turbo is dus inmiddels vernieuwd. Alles schoongemaakt, slangen enz. Nog steeds slecht starten en rook... M.a.w. dezelfde problemen als voordat ik de auto naar de garage bracht (liet slepen). Dat strookt wat mij betreft vooralsnog dus niet met een reparatie van de turbo. Feit is wel dat ik vermogensverlies had tijdens het rijden en ik weet niet of de garage dat nu ook nog heeft met de auto. De andere dingen dus wel. Vandaar dus de vraag, als je de turbo hélemaal buiten beschouwing laat, wat zou dan de combinatie "vermogensverlies", "blauwe rook" en "slecht starten" kunnen betekenen... Koppen, zuigers begrijp ik onder andere. Ik heb 2 keer een "low oil" melding gehad. Binnen 5 minuten zat de olie er weer bij. Volgens garage betekent een "low oil" melding ook nog niet dat er niet genoeg olie meer in zit.
Eén groot olieverhaal dus!
Nogmaals bedankt!
Eén groot olieverhaal dus!
Nogmaals bedankt!