Remmerij Hirsch

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bram
Geregistreerd lid

Remmerij Hirsch

Bericht door bram » wo 30 jan, 2013 23:27

Vraagje: Zoals bij velen bekend heeft mijn vader een Saab 9-5 Hirsch uit 2003, full options. Dus ook de geweldige remmen. :roll:
De brembo schijven 331 trekken krom naar verloop van tijd. Een telefoontje met Hirsch heeft niks opgeleverd.
In het begin heeft de auto daar nooit last van gehad, maar sinds een jaartje of 1,5 is dit al de zoveelste keer.

Mijn vader is het zat en kijkt naar andere remmen. Coen heeft custon made remmen dus dat is een optie. Maar hoorde ook dat je er Turbo X remmen op kunt monteren.

Mijn vraag: Zijn er nog andere opties of mogelijkheden?

Groet
Bram

MISTY
Geregistreerd lid

Re: Remmerij Hirsch

Bericht door MISTY » wo 30 jan, 2013 23:39

http://www.stroevemotorsport.nl/Big_bra ... rake_kits/" onclick="window.open(this.href);return false; 8)

natuurlijk ook losse schijven te krijgen.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » do 31 jan, 2013 0:46

De remklauw is erg goed, er zijn maar weinig big brake kits met een dergelijk betrouwbare klauw. Zeker op lange termijn en nederlands weer en wegen. Veel BBK komen uit dezelfde fabriek uit Taiwan en lijken mooi maar de kwaliteit is zeer wisselend. Maptun, speedparts, KC performance lijken allemaal uit de fabriek van Winner Pro te komen. Als je daar op zoekt zie je een aantal positieve reacties en ook veel ernstige probleemgevallen.

Mijn advies zou zijn om te kijken naar een vervangende schijf en misschien een aangepaste remklauw bracket zodat de klauw beter past op een afwijkende schijf maat. Kijk ook eens op uksaabs.co.uk en saabturboclub.com, daar zitten ook enkele liefhebbers met hirsch remmen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 31 jan, 2013 0:48

Coen had geloof ik flink gezocht naar alternatieven voor de schijven, die waren vrijwel niet te vinden. Je kunt kijken of het mogelijk is om iets te fabriceren waarmee de klauwen verder naar buiten komen, zodat je een groter formaat schijf kunt monteren die wel goed te krijgen zijn. Geen idee of dat makkelijk te doen is overigens. De Turbo-X optie remt inderdaad ook prima. Grotere schijven, maar minder zuigers.

Ik heb zelf een setje 4-pots Brembo-klauwen waarmee de Aero-schijven van de 9-3SS (314mm) gebruikt kunnen worden.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 31 jan, 2013 1:16

Misschien dat dit wat is: http://www.ebay.com/itm/Saab-9-5-9-3-34 ... 2ebebd2f2c" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben zelf niet zo bekend met Wilwood maar volgensmij wel goed spul. Voor de classic hebben ze ook een set die er bij mij nog een keer onder moet.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » do 31 jan, 2013 1:27

Wilwood schijnt goede kwaliteit te zijn.... voor circuit. Ze hebben geen rubber afdichting voor de zuiger, waardoor revisie eens per 2 jaar echt nodig wordt. Aldus ervaren gebruikers in de USA.

De 345mm turbo-x optie is naar mijn mening de beste optie (betaalbaar, onderdelen goed vervangbaar en verkrijgbaar voor normale prijzen). Net zo goed is de brembo setup met 315 schijven zoals je bij genuine saab kunt krijgen. Brembo is super betrouwbaar en schijven zijn goed te verkrijgen.

Side note: voor normaal gebruik zijn standaard saab remmen al goed, de remweg van de hirsch setup is maar 1 meter korter tov de minste opstelling op een 9-5! Het verschil ga je pas merken bij herhaaldelijk hard remmen.

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » do 31 jan, 2013 14:27

Ik zou proberen de Hirsch klauwen te behouden. Die klauwen zijn erg goed en licht. Een van de top brembo klauwen zoals Tubefreak ookal zei. Ik zou Coen contacten en vragen of hij je kan helpen aan de tweedelige schijven met adapter? Dan maar je je Hirsch setup nog mooier.

@Tubefreak, waar heb je gelezen dat het verschil in remweg 1 meter is? Niet dat ik het weerspreek, maar ik heb echt het gevoel dat het heeeeeel veel beter remt dan standaardaard? En dat zelfs op winterbanden. Denk dat de zomerbanden nog meer vertraging zal geven.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » do 31 jan, 2013 22:46

Exacte remweg van 9-5 is lastig te vinden. De Hirsch folder uit 2002 heeft het over 37,5 meter voor de brembo setup. Niet echt schokkend goed.

De troll recentie hier is wel schokkend met 41 meter.
http://www.hirsch-performance.ch/getAtt ... 44e685d1cc" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier spreken ze over zelfs 36,5 meter voor een 3 liter diesel. http://www.autobild.de/artikel/saab-9-5 ... 34711.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aero met 37,9 meter
http://www.autobild.de/artikel/test-saa ... 54481.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En nu weer 38,2
http://www.autobild.de/artikel/saab-9-5 ... 34345.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan zo gauw de recensie niet meer vinden van de Arc met 38,6. 

Het betere gevoel van de brembo's kan ik me goed voorstellen, maar wellicht is het te vergelijken met de sportstand op de automaat?

Ps je ziet het ook bij andere autotests, laatst was er weer een test van vier bommetjes, waarbij de de dikste remmen echt niet significant beter waren.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Re: Remmerij Hirsch

Bericht door evo » do 31 jan, 2013 23:02

bennie schreef:Misschien dat dit wat is: http://www.ebay.com/itm/Saab-9-5-9-3-34 ... 2ebebd2f2c" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben zelf niet zo bekend met Wilwood maar volgensmij wel goed spul. Voor de classic hebben ze ook een set die er bij mij nog een keer onder moet.
Moet er bij mij ook nog onder 8-) komen nu onder de caab...
Die Wilwood sets zijn overigens wel vrij prijzig.... :cry: maarja, dan heb je ook wat.

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 31 jan, 2013 23:13

Wordt tijd om eens met wat gelijke 9-5'jes met verschillende setups op gelijke snelheid vol de ankers in te gaan!

Bijvoorbeeld Coenwagner, rs13, maxmink93 en ikzelf. Hebben we al wat verschillende setups te pakken. Allemaal 9-5 sedans. Alleen is die van maxmink93 van een ouder modeljaar, mogelijk met andere ABS. Dat kan ook invloed hebben.

bennie
Geregistreerd lid

Re: Re: Remmerij Hirsch

Bericht door bennie » do 31 jan, 2013 23:14

evo schreef: Die Wilwood sets zijn overigens wel vrij prijzig.... :cry: maarja, dan heb je ook wat.
Kan zelf geen goedkopere set vinden......

Bram: Misschien is het een idee om de schijven een keer recht te laten draaien als ze niet al te krom zijn. Vaak is na 1 keer krom trekken de spanning er wel uit en blijven ze wel recht.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » do 31 jan, 2013 23:16

millerman schreef:Wordt tijd om eens met wat gelijke 9-5'jes met verschillende setups op gelijke snelheid vol de ankers in te gaan!

Bijvoorbeeld Coenwagner, rs13, maxmink93 en ikzelf. Hebben we al wat verschillende setups te pakken. Allemaal 9-5 sedans. Alleen is die van maxmink93 van een ouder modeljaar, mogelijk met andere ABS. Dat kan ook invloed hebben.
Ja en dan wel achter elkaar rijden he jongens :mrgreen:

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » do 31 jan, 2013 23:28

millerman schreef:Wordt tijd om eens met wat gelijke 9-5'jes met verschillende setups op gelijke snelheid vol de ankers in te gaan!

Mooi idee! Maar.... banden maken ook een groot verschil!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 01 feb, 2013 0:04

Klopt... Maar je moet ergens beginnen toch? ;)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 01 feb, 2013 0:13

Zet je er dan ook een stock Aero naast? Want dan denk ik dat die de kortste remweg gaat hebben... Waarom? Vanwege rembalans en grip (o.a. door relatief laag onafgeveerd gewicht) :ugeek:

@Bennie: oke, revisiesetje kost weinig maar schijven voor mijn 9-3 setup kosten een rib uit je lijf! Wellicht is dat voor jouw schijven anders...?

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Plaats reactie