Tunen / Aanpassen B204

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
blue-mission
Geregistreerd lid

Tunen / Aanpassen B204

Bericht door blue-mission » do 22 nov, 2012 22:10

Beste saabrijders,

mede door zeer goede hulp van jullie, een saab B204 motorblok gekocht
een LPT versie, 160.000 km voor een net bedrag.
nu is het de bedoeling een flinke pk maker te gaan bouwen,
wat ik ook al aan geschaft heb

een drieweg klep
extra T5 ecu,

ik kan en B205 kopovernemen, schijnt door andere inlaat en dunnere klepstelen beter te flowen ?
is dit rendabel ?
welke inlaat nokkenas ? B206 ?
klepveren van volvo gebruiken.

en kan iemand mij antwoord geven op de vraag, is het rendabel om de boel om te bouwen naar T7 ?

ik weet dat de blokken ongeveer 400 pk kunnen houden,

wat kunnen de originele zuigers en drijfstangen aan ?
met bijv andere krukas lagers en ARP bouten.

Mvg Niels

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Tunen / Aanpassen B204

Bericht door evo » vr 23 nov, 2012 0:58

Die blokken kunnen ruim 800 pk aan... Dus aan het blok zal het niet liggen. Maar als je niet aangeeft waarvoor je wilt tunen is goed advies moeilijk te geven.

Hoeveel pk wil je? Waar wil je je powerband hebben, wat voor brandstof wil je gaan rijden, en hoeveel wil je spenderen?

Of had ik zoiets al eens opgemerkt? :roll:

PS. om je een algemeen idee te geven zou je eens op de site van M@ptun kunnen kijken. Zijn mooie overzichtjes te vinden over wat je kunt aanpassen om bepaalde vermogens te bereiken.

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » vr 23 nov, 2012 1:24

800 pk zal zijn met smeedzuigers, maptun is een goede tip, het wordt een semi circuit auto, ik denk aatussen de 400 en 600 pk, af hankelijk van de kosten.
De bedoeling is een dikke turbo, heb ook nog een eaton m90 liggen dus combi is ook mogelijk

maxmink93
Geregistreerd lid

Tunen / Aanpassen B204

Bericht door maxmink93 » vr 23 nov, 2012 14:14

Een echte race wagen heeft vaak een relatief laag vermogen, en juist ene goede wegligging. Als je voor snelle laptime's gaat zou ik mijn in een goed onderstel steken met z'n 350 PK oid.

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » vr 23 nov, 2012 15:03

het wordt een semi circuit wagen, wil er ook mee de weg op kunnen, en af en toe een dragrace,
het is dus eigelijk een fun project die wel zeer serieus wordt opgebouwt,
auto zal ook niet eerder als 5 jaar klaar zijn.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 23 nov, 2012 16:29

400 a 600 pk... voor een circuit auto? Je legt de lat wel hoog he :mrgreen:

tot 500pk zou ik wel met stock zuigers goed aan durven, maar als je het vermogen regelmatig (circuit) gaat aanspreken zou ik toch voor "gesmede" zuigers gaan (en wellicht ook drijfstangen).

Wil je rond de 500pk leveren moet je je realiseren dat als je voor een classieke "single" turbo oplossing gaat je waarschijnlijk een irritant turbo gat krijgt, zeker ongewenst als we het over een circuit auto hebben. Qua turbo kun je dan bijv aan de populaire GT30R denken. Deze turbo wordt vaker op SAAB's gemonteerd is dus wel heea voor te krijgen.

Echter, vanwege het turbo gat, wat je gaat krijgen met zo'n turbo, is het wellicht geen slecht idee om voor of een kleinere (misschien wel variable vane) turbo te gaan of bi-turbo... of die Eaton erbij te schakelen...

Custom kleppen/ nokkenassen/ veren spreekt voor zich overigens....

Om het simpel te houden zou ik voor T5 gaan en alles E85 proof uitrusten :wink:

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » vr 23 nov, 2012 17:02

Klopt de wagen wordt pro opgebouwt,
ben een custom body kit van metaal aan het ontwerpen met andere wielranden er in ( a manta )
ook de rolkooi wordt dragend deel van het chassis,
heb een bmw e36 compact achteras liggen die ik er onder ga bouwen ( bmw e30 princiepe )
en een e36 m3 voortrein,
de eaton er bij, is een optie die ook door mijn hoofdspookt.

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » zo 25 nov, 2012 23:31

We hebben voor deze blokken zelf zuigers ontwikkeld, afhankelijk van je wensen geschikt tot 500-800pk.
Ook hebben we voor bijna alle Saab motoren ACL lagers, dus mocht je informatie willen en echt serieus vermogen, ben je meer dan welkom om eens rond te kijken bij ons.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 26 nov, 2012 10:32

Waarom zou je zelf zuigers ontwikkelen als ze in bijna alle varianten al bestaan? En daarbij zijn die high performance zuigers vaak niet eens duurder dan stock... :roll: Schoten de bekende merken ergens te kort?

maxmink93
Geregistreerd lid

Tunen / Aanpassen B204

Bericht door maxmink93 » ma 26 nov, 2012 14:49

Er zijn idd al bewezen setup's. Neem bijv een wossner en JT. Verdi rod's zijn ook al bewezen en sterk. 850+PK..

Foto's uit eigen hand :-):
Afbeelding
Afbeelding

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » ma 26 nov, 2012 15:30

Gaaf om te zien, dat jullie er ook allemaal serieus mee bezig zijn,

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » ma 26 nov, 2012 16:04

Er waren redenen genoeg om niet tevreden te zijn over wat er op de markt was. Dat iets functioneert wil niet zeggen dat er geen betere oplossingen voor te ontwikkelen zijn. Dat geeft de door ons opgebouwde Saab motorblokken ook een degelijk andere motorloop. Aangezien wij voldoende volume verkopen, is in onze mening dat zelf ontwikkelen een logische stap is als je niet snel tevreden bent.

Na hele goede ervaringen met de door ons ontwikkelde zuigers voor de Saab 900 Classic (daar zijn namelijk geen andere merken voor beschikbaar!), waren we zo enthousiast dat we de andere merken zuigers ook direct links hebben laten liggen. Het had inderdaad wellicht makkelijker kunnen zijn, maar wij kiezen niet vaak voor de makkelijke weg, wij zijn liever echt tevreden.

Om kort op te sommen waar wij problemen mee ondervonden;
  • Slechte koud-loop eigenschappen
    Blow by bij koud-start
    De kans op kanteling van de zuiger is te groot door de korte zuiger
    De zuigerveren bevinden zich te dicht bij de bovenrand van de zuiger
    De standaard zuigerveren zijn eigenlijk niet dik genoeg
Onze zuigers hebben veel dikkere zuigerveren, en deze zijn verder naar beneden geplaatst, zelfs over de zuigerpen geplaatst om kanteling te verminderen.
Voordeel van de door ons ontwikkelde zuigers is dus een stabielere zuiger, zeker voor dagelijks gebruik, een stillere en mooiere loop tijdens de op warm periode.

Minder veroudering van de olie (extra belangrijk bij het gebruik van Bio-Ethanol) en minder kans op blacksludge vorming. Dit risico is veel minder groot dan bij de bekendere zuigermerken.
De zuigers zijn zelfs nog iets lichter en daardoor ook beter geschikt voor hogere toerentallen. Dit geldt zeker in combinatie met de in samenwerking met ACL ontwikkelde Race Lagers voor de krukas en drijfstang. Er vindt dus ook geen spotvorming meer in de lagers met gebruik, ook niet in combinatie met Bio-Ethanol.
Spotvorming is een bekend probleem waarop veel blokken die getuned zijn om op Bio-Ethanol te lopen daadwerkelijk kapot lopen. Vandaar ook de ontwikkeling van deze KCP/ACL lagers, ondanks de hoge initiële ontwikkelkosten.

maxmink93
Geregistreerd lid

Tunen / Aanpassen B204

Bericht door maxmink93 » ma 26 nov, 2012 16:59

Dan ben ik wel benieuwt met welke zuigers jullie ervaring hebben? Ligter dan stock (T5 of T7)of performance zuigers?

Wat voor materiaal zijn ze gemaakt? Het kantelen van de zuigers komt ook omdat ze ook relatief veel speling hebben. Dit is nodig omdat ze gewoon veel meer uitzetten.

Koud loop maakt mij niet uit. Als hij maar op temperatuur presteert en het vermogen aan kan. De olie gaat er niet langer dan 10k in.

Gebruiken jullie ook een coating?

En wossners zijn al relatief niet meer zo duur, en natuurlijk al bewezen...

blue-mission
Geregistreerd lid

Bericht door blue-mission » ma 26 nov, 2012 19:13

Ben idd wel benieuwt of ze ook gecoat zijn, en roep eens wat prijzen ?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 26 nov, 2012 19:14

Hoeveel prijzen wil je?

1000 euro
50000603 dollar
4 yen

Grapje natuurlijk,

Powertje, kun je mij iets vertellen over jullie lagers?
Begrijp niet waarom je dat zou willen, is wel leuk. Maar als jou lagers hun werk doen hebben ze geen metaal op metaal contact. Ze glijden gewoon op een olie film. Zo weet ik ook dat echte hoge vermogen's blokken ook vaak gewoon normalen lagers hebben. Ben benieuwt wat bij jullie de achter liggende gedachte voor jullie lagers is!

(vervuil ik nu je topic btw?)

Plaats reactie