2.0i chiptune ervaringen.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
DeKaasboer
Geregistreerd lid

Bericht door DeKaasboer » vr 02 nov, 2012 14:53

Ik dacht eigenlijk tuning voor de injecties niet echt mogelijk was.

Echter ik vind toch een heel aantal bedrijven welke een programma aanbieden welke 130-> 144 pk | 177 -> 198nm zou moeten leveren.

Is er iemand op het forum die hier ervaring mee heeft?

carlsson
Geregistreerd lid

Re: 2.0i chiptune ervaringen.

Bericht door carlsson » vr 02 nov, 2012 18:32

Nee, maar dat praat je maar over circa 10% vermogens toename, bij een turbo variant is dat dan al snel 30%.
Tuning dan praat je tegenwoordig idd vrijwel altijd over wat spelen met het motormanagement systeem, kan ook in beperkte mate als er geen turbo aanwezig is, maar voor het betere tuning werk moet er toch vaker flink aan de hardware worden gesleuteld en dat loopt gelijk flink in de papieren.
Overigens hele degelijk motor die 2.0i van Saab, dus 10% extra vermogen dat kan hij rustig aan.
Misschien een oliekoeler met thermostaat van een van de turboversie monteren, altijd zinvol bij wat langere ritten met het gas op de plank :wink:
Een beetje goede 2.0i kan ook wel wat rond de 200 km/u halen, maar na 180 km/u neemt de snelheid niet echt meer flink toe.
Voor echte snelle accelleratie is die Saab eigenlijk ook wat te zwaar, maar je kunt ook met versnellingbak verhoudingen gaan spelen, want vooral de hogere versnelling resulteren in een vrij lange overbrenging om het verbruik te drukken.
Zou trouwens altijd vooraf en achter af een vermogenuitdraai laten maken om te controleren wat het echte resultaat is geworden en uiteraard eerst de algemene conditie van de motor goed laten nakijken, want een oude motor moet je niet over de kling gaan jagen. Vooral letten op de compressie en de oliedruk :wink:

tbusquet
Geregistreerd lid

Bericht door tbusquet » vr 02 nov, 2012 22:57

DeKaasboer schreef:Ik dacht eigenlijk tuning voor de injecties niet echt mogelijk was.

Echter ik vind toch een heel aantal bedrijven welke een programma aanbieden welke 130-> 144 pk | 177 -> 198nm zou moeten leveren.

Is er iemand op het forum die hier ervaring mee heeft?
Watvoor prijs vragen ze voor dat extra beetje vermogen? Ik vind het voor een gering bedrag ook wel interessant.

DeKaasboer
Geregistreerd lid

Bericht door DeKaasboer » vr 09 nov, 2012 15:43

Ik moet zeggen dat 200km/h nog aardig te doen is met 5 personen (heerlijk die autobahn)

Hier kost het 250 euro: http://www.datatechnic.nl/chiptuning/sa ... .0_130_pk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zal eens vragen wat ze kunnen doen voor mijn auto. Ik heb er een 2.5" bsr catback en een high flow filter op zitten. (hoewel dat natuurlijk niet echt uitmaakt voor een i'tje)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 09 nov, 2012 20:33

Wat meer kabaal leidt vrijwel nooit tot echte vermogens toename :lol:
Zou bij Datatechnic is een echte meetbrief vragen van een gerealiseerde tuning van de jou type auto.
Een 2.0i non turbo zit trouwens niet in de getoonde auto, maar slechts in een 900NG/9.3
Dus let op dat je geen poot wordt uitgedraaid :lol:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 22 nov, 2012 1:21

Tja, er is bij sommigen wel wat te doen.

Mijn 99 16v draait met alleen gasklephuisstand en luchtmassameter op een lh2.4.2 . Turbo injectoren (50cc teveel) en middels potmeter in de lmm retour afgesteld. Open luchtfilter, custom uitlaat.

Hij moet een keertje op een rollenbank, maar hij heeft er goed de sjouw in, met 99 5 bak doet deze 172 op de gps maakt dan 5000 touren. 160 loopt die zo heen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 22 nov, 2012 8:15

een inlaat spruitstuk van een turbo doet ook veel voor een 900ng/9-3 i-tje

door al dat turbo geweld is er nooit veel aandacht geweest voor wat kan met de i-tjes

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 22 nov, 2012 11:45

tanisha schreef:een inlaat spruitstuk van een turbo doet ook veel voor een 900ng/9-3 i-tje
Hoeveel extra vermogen levert dat dan op?

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » do 22 nov, 2012 11:55

Toch wel grappig, ik voel een hele subbeweging op het forum ontstaan: 2.0i rules!!!

Ik kan me voorstellen dat de meeste eigenaren een 2.0i gekozen hebben vanwege de robuuste reputatie en niet zozeer vanwege het vermogen. Het is naast de vermogenstoename die tunen voorstaat ook vaak een feit dat de motor er zuiniger door wordt, mits het gaspedaal op dezelfde manier als voorheen gebruikt wordt. Door de tuning zal echter ook het gaspedaal vaak anders (eerder) beroerd worden en de mogelijke efficiëntietoeneame teniet doen :D

Al met al leuk om te lezen welke mogelijkheden er allemaal zijn, met dank aan de ervaringsdeskundigen.

Rein

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 23 nov, 2012 0:53

Robbert schreef:
tanisha schreef:een inlaat spruitstuk van een turbo doet ook veel voor een 900ng/9-3 i-tje
Hoeveel extra vermogen levert dat dan op?
geen flauw idee ik had een turbo inlaatspruitstuk op mijn cayenne-rode als tussenstap voor de volledige ombouw naar turbo
de motor volgde beter het gaspedaal en leek meer kracht te hebben!

het eerste jaar van de 2.3i was er een spaghetti spruitstuk dat is een upgrade voor alle 900ng en 9-3 2.0 i-tjes en voor de latere 2.3 900ng en 9-3 i-tjes

een turbo of een diesel end demper is is ook een upgrade voor een i-tje

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 23 nov, 2012 13:37

Een turbo inlaat spruitstuk moet gebobbeld zijn aan de binnenkant om de lucht te laten wervelen, een atmosferisch spruitstuk moet zo glad mogelijk zijn om meer lucht binnen te kunnen zuigen. Tuning door een turbo inlaat spruitstuk klinkt me daarom niet zo logisch in de oren... :roll:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 23 nov, 2012 13:59

Wel als je de turbo aan het spruitstuk laat zitten :)

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 23 nov, 2012 14:12

I'tjes zijn voor mietjes :-)...

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 23 nov, 2012 14:25

AR schreef:Wel als je de turbo aan het spruitstuk laat zitten :)
Dan zit de turbo aan de verkeerde kant van de motor... :roll:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 23 nov, 2012 14:29

G-ice schreef:
AR schreef:Wel als je de turbo aan het spruitstuk laat zitten :)
Dan zit de turbo aan de verkeerde kant van de motor... :roll:

Kniesoor die daar op let, daar zit ie bij Volvo's ook :)

Plaats reactie