Enkele tips/volgorde voor upgrade van een Linear 150pk!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » za 08 sep, 2012 12:37

Ben een tijdje aan het kijken welke Saab ik wilde, en vervolgens denk ik dat het bij de meeste met een turbo toch wel gaat kriebelen.

Mijn aankoop is een Saab 9-3 estate 1.8t uit 2006 met 138.000km op de teller. Het is geen ARC, Vector, Aero maar een basis Linear (Business)
Wat dan te doen?

Je kunt het wat geld betreft zo gek maken als je wilt, en er is ook geen eenduidige gedachte wat de juiste manier/volgorde van tunen is. De een zegt braces de ander vering, maar eigenlijk lees je vaak "doe alles maar" :-)
Dat is voor mij in ieder geval te kostbaar en is ook niet mijn uitgangspunt. Mijn Saab rijd goed, wil het alleen wat beter maken tegen minimale kosten en maximaal comfort. Het is immers een Estate. Achteraf had ik dan beter door kunnen sparen voor een Vector/Aero. Deze zijn echter schaars en een stuk kostbaarder.

Met dank aan verschillende pb-ers, sites heb ik toch geprobeerd een soort van keuze menu voor de voorzichtige/startende linear rijders te maken.
Voor hen die ietsje meer willen... Ben dus zo'n startende voorzichtige upgrader, dus goeroe wees vrij mij te wijzen op (on)zin en eventueel aan te vullen.
(Met het gekregen advies om eens te proef rijden in een sportieve bak of dit wel is wat je wilt.)

Stap 1:
Pk: Chiptune naar de 200
Banden: Als je 15inch velgen hebt deze upgraden naar 16 215mm breed(comfort), of 17 225mm sportief. Maar bij 17plus meer "stuiteren en rammelen"
Wegligging: Dan vering aan passen, met advies de veren en dempers aan te pakken als de oude toch aan de beurt zijn. Koni's voor het sport-comfort werk en Bil/Eich voor het echte sportievere...
Dan schijn je al heel wat beter te rijden.

Stap 2:
Braces: Er is een bovenbrace strutbrace (op de voorveerpotten) en er is een onderbrace die op sommige cabrio's gehangen wordt, zal misschien iets doen voor een sedan en/of estate? Braces zijn toch vooral bedoelt voor hen die er al 17inch velgen of groter onder hebben liggen en al een strakkere en verlaagde vering onder geplakt hebben.
koppeling: Meer power op de koppeling, kan eerder kapot gaan. Schijnt voor na 2004 niet te hoeven, mocht deze aan de beurt zijn dan vallen de kosten nog "wel mee" (550-700euro)
blauwe slangetjes: ziet er leuk uit, wil ik wel, nog niet echt duidelijk of dit een "need to"is. bij een 200pk upgrade.
3inch buizen voor de kat: sport uitlaat begint hier, minder weerstand, meer power, stoere dubbele uitlaat, bumper achter aanpassen. Volgens mij ook geen "need to"voor een 150pk naar 200pk upgrade.

Nogmaals, zo sprak de nieuwbee...en je kunt het zo gek maken als je wilt.

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Enkele tips/volgorde voor upgrade van een Linear 150pk!

Bericht door carlsson » za 08 sep, 2012 20:33

Tja als je hem tot 200 pk gaat tunen dat zijn 17 inch velgen met 225/45 banden wel het minimum, uiteraard met Bilstein/Eibach, kun je ook bv achter veren met 20 mm verlaging kiezen en en voor dan 30 mm kiezen., nen je gelijk van die gappende gaten af. Die zijn alleen zinvol als je met sneeuwkettingen wilt gaan rijden.
Alle cabrio's van de 9.3 Sport serie hebben een verstevigd subchassis, zo'n veerpootbrug dat kost ook niet je kop, heb je ook zo gemonteerd met het juiste gereedschap.

Bij 138k op de teller zijn je schokbreker toch grotendeels versleten en de veren wat uitgeveerd, dus dat kan je gelijk doen.

Met die versterkte drukgroep kun je idd wachten tot de originele groep is op gerookt, ligt ook aan de manier van rijden.

De originele uitlaat van Saab is vrij solide dus die gaat nog lang mee, meestal heeft de linear geen bumperlip met doorvoeren een kromme eindpijpjes die achter de bumper blijven. Heeft ook zijn charme :wink: Downpipe een dikkere uitlaat vrij zinloos bij slechts 200 pk, dat is meer wat als je ver over de 250 pk wilt gaan. Dan moet je toch ook een andere turbo monteren, een speciaal geprepareerde MHI.

Dus eerst eens wat extra pk's en het chassi aanpakken, heb je als een heel andere auto. qua rijgedrag. Comfort heeft er niet echt onder te leiden.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » za 08 sep, 2012 20:44

kijk goed bezig!

Juist leuk dat je geen aero hebt gekocht, nu kun je er echt je eigen project van maken!

Over je onderstel:
je kan wel een aantal beugels monteren maar daar ga je niet het gewenste effect mee krijgen. Pak als eerste je schokbrekers aan, bilstein en eibach is een goede combo. De enen zweert daarbij de andere weer bilstein met H&R (deze zijn stugger dan de eibach's). Koni's kan ook, of de enen stugger is dan de ander? zal wel meevallen..
Als je dit hebt aangepakt kun je nog je rubbers veranderen door stuggere (geeft vaak meer trilling in het stuur en of carrosserie), powerflex is een bekent merk voor deze rubbers.

over de velgen:
15" is natuurlijk 80+ velgen. 16" ook maar suf.. Ik zou voor minimaal 17" gaan, 18" staat een stuk netter en sportiever. Zeker origineel saab velgen staan erg stoer, en toch des saab's.
Ik rij met 18" en bilstein B8 (Dus verlagings schokbrekers) en eibach's met 3 cm verlaging. Voor mij is dit zeker niet te stug, op de snelweg heerlijk strak. Je kunt hem kwa veer gedrag meer vergelijken met een kleiner autotje ( fiat 500 etc). Dit is trouwens op een 9-5..

Als je 18" velgen wilt gaan rijden is een aero body toch wel een must! Anders valt het een beetje buiten proporties. Dat is mijn idee erover hoor!

Als ik je verhaal zo lees wil je uiteindelijk wel verder dan de stage1.. Ik zou als ik jou was een Stage1 nemen, van bijv een G-ice. Je kan ook ergens anders heen bijv een maptun,BSR, abbott. Maar deze zijn vaak extreem duur en zeker niet beter...

Als je verder dan stage1 wilt zul je ook hardware moeten gaan doen. Denk aan 3" downpipe (met eventueel andere catback(stuk na je cat, zorgt eigenlijk alleen voor geluid) als je dat leuk vind), intercooler etc etc.. Daar kun je het zo gek mee maken als je wilt :mrgreen:.

Mijn advies:
Begin met een stage1, vind je dat wat? En Dan of je iets aan de buiten kant kan doen of je onderstel.
Dan komt de rest vanzelf ben ik bang voor je portemonnee :-P+.

Succes!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 08 sep, 2012 21:07

Visueel kun je nog wat winnen met een aanpassing van de vier skirts, vooral als je zijskirts niet in de kleur van de auto zijn uitgevoerd zoals normaal bij de Linear.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » za 08 sep, 2012 22:49

- Handgrepen, skirts etc etc zijn metalic zwart meegespoten, wel blij mee ja.
De skirts van een aero zijn leuk, net als dubbele uitlaat. Maar dat zie ik niet gebeuren (zie onderaan *)

- Eh stage 1 was voor 2012-2013 wel het eind doel. (*)

Dus terug naar topic, veel voor weinig voor een basis linear.

Dus een lekkere sportievere bak. Vergeet niet dat ik van een 93 2.0i uit 1999 op lpg kom!(ja de i van niet te chiptunen non turbo saab :cry: )
Het is een Estate (zie mijn avatar) met twee kinderzitjes achter in. Waarschijnlijk herkenbaar voor veel saab rijders.

Doel van dit stukje is niet om er van een sedan een aero te maken, volgens mij is het dan handiger om er dan zo eentje te kopen als basis.

Mijn idee is wat budgetair en met behoud van saaie lulle bak :D , aan een linear (estate/station) te doen is.

PK:
Kijk die G-ice daar hoop ik over twee weken langs te kunnen komen.

Banden:
Dan banden, er zitten 4 goede (7,5+) 16inch banden en velgen op. M. primairy (of hoe ze ook heten).
Dat is dus eigenlijk zwaar K.
Denk dat dit voor veel basis 1.8t rijders herkenbaar is. Dan ga je niet opeens 1000 euro stukslaan op iets wat nog goed is.

En ja ik ga minimaal 1 keer met de family naar de wintersport, dus de kans is er dat er kettingen op moeten.
18 inch is dan een no no.
Om dan 17 inch winterbanden te kopen is niet zo handig (ketting technisch en wat kosten betreft)
DUS...of de 215 banden verkopen - of ruilen voor bijna nieuwe 215 winterbanden. Of 2-3 jaar wachten en er dan de 16inch winterbanden op te laten en dan nieuwe velgen met 17 inch met 225 te kopen.

Veren en dempers:
En dan veren, wat kost dat? Inclusief het op de auto hebben?
Iets verlagen is leuk, maar meer dan 17inch 225 zal het niet worden...dus hoe laag gaat dat worden zonder dat ik een petje achterste voren op moet? :-P+
Ik zie dat gezien de 138.000 als eerste langs komen. Zal ook wel rond de 1000e liggen.

Braces:
Braces zijn relatief goedkoop, dus wat dat betreft past het bij dit topic, alleen voegt het volgens sommige op een standaard linear met 16-17 inch en koni's niet zo veel toe. (check?)

(*) Pre kids gingen er nog wel een leuke sommen naar de hobbies, nu gaat alles in huisje boompje en kids zitten..ach ja ook erg mooi spul :shock:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 09 sep, 2012 0:01

Braces voegen altijd wat strakker sturen toe, ook wat minder invloeden van koppelkrachten in de besturing.
Pluspunt van een veerpootbrug, de geometrie van de beide veerpoten vervormd minder, de 900NG en zijn opvolger habben trouwens een standaard veerpotbrug.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » zo 09 sep, 2012 8:57

Dit kun je met een Linear Estate doen:
Afbeelding
Afbeelding
http://saab.shearwater.nl/#7.1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saab.shearwater.nl/#10.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt ook kiezen voor een dubbele uitlaat, dan kun je volstaan met een skirt voor de V6

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 09 sep, 2012 9:28

Ziet er super uit! Gripen :-)

Ben persoonlijk niet zo fan van de (amerikaanse?) reflectors op de voorbumper.

Bij een leuke en budgetaire ok tuning horen ook prijskaartjes.

Wat is reëel om stuk te slaan op een bak van 8.500 euro. (Er van uitgaande dat een koper van een basis linear niet de middelen heeft, of de keuze maakt om uiteindelijk net zoveel uit te geven als aan een Aero)
De kans dat ik hem oprij is vrij groot, dus hoef niet zo erg rekening te houden met wat eventuele kopers er van vinden.
Maar dat is voor anderen misschien wel van belang om het beschaafd te :)

Wat kost-ongeveer-(dan weten anderen ook waar ze ongeveer rekening mee moeten houden):
17 inch velgen en goede banden? ??
18 inch velgen en goede banden? ??
Veerpoot brug (al dan niet zinvol op dit niveau) 150-200 euro
4 setje veren en dempers van koni + montage 600 + ??
4 setjes veren en dempers eibach/bil + montage ??
Wat kost zo'n skirt setje? ?? (tweede hands)
Wat kosten dubbele uitlaatjes en aangepaste bumper? ??

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 09 sep, 2012 10:12

Gebruik Google, leid je meteen naar site's waar je wat kunt kopen...

En zet dat gedoe van een aero maken is uit je hoofd jo! Na 3 upgrade's zit je toch al boven aero specs '-'...

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 09 sep, 2012 13:15

Echt?

In mijn ogen is een Aero een sportbak.
Veel Pks, strak geveerd, sportremmen, sportstoelen, sportstuurtje, sportonderstel, grotere uitlaat, mooiere velgen met dikkere banden, skirts, dubbel uitlaatje, en verlaagd.
Maar dat valt dus reuze mee? :-)

Ben druk bezig op Google, je komt vaak op USA en UK sites waar je gezien de transportkosten weinig aan hebt, maar het geeft inderdaad wel een beeld.

Hey...saabstickers voor op mijn remklauwen, daar zit niet veel transportkosten op :mrgreen:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 09 sep, 2012 13:24

Aero is leuk, maar een hoop dingen kun je beter aftermarket doen als je toch bezig bent. Zelf zou ik alleen voor een aero kiezen voor het interieur(stoelen,dash,stuur, etc) en het uiterlijk ( de bumpers en skirts met mooie wieltjes). En deze dingen kun je makkelijk allemaal los kopen, en de wagen naar je eigen smaak aanpassen. Want dat is toch wat je wilt?

Onderstel kun je ook beter aftermarket nemen. Is namelijk ook beter dan Aero.

Aero is leuk, maar als je er toch je eigen ding van wilt maken heb je er niks aan :mrgreen:.

Als je echt een sport bak wilt koop dan een Troll R, maar er zijn zover ik weet nooit 9-3 sports met troll R pakketten geleverd :|?..

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 09 sep, 2012 13:53

Er was wel een soort Troll R, de stage 2 van Hirsch voor de Aero 210 pk versie, die had dan 254 pk en 370 Nm koppel. Aangepaste intercooler, 18 inch Hirsch wielen, sportuitlaat, Hirsch chassi met grotere 345 mm remschijven voor. Achter gewoon de standaard 292 mm geventileerde Aero remschijven.
Zie hier: http://www.autobild.de/artikel/hirsch-s ... 45719.html" onclick="window.open(this.href);return false;

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » zo 09 sep, 2012 14:11

Aero zijskirts komen met regelmaat voorbij op MP en zullen minder schaars worden omdat sinds de facelift in 2008 alle modellen ervan zijn voorzien. Soms wordt ook achterskirt voor estate met dubbele uitsparing wel aangeboden. Voorspoilers zijn zelden aangeboden. Er is voor de voorspoiler een aftermarkt aanbod, maar die schijnt van polyester te zijn ipv EPDM. Voor skirts rondom moet je 2e hands toch wel rekenen op zo'n 500-600 euro, exclusief spuiten. Met wat mazzel heb je gelijk de goede kleur.

Aero/Vector interieurs komen zo nu en dan ook voorbij en kosten iets van 600-700 euro als je geluk hebt. Sedan en Estate hebben overigens verschillende achterbanken, een sedan interieur in een estate en omgekeerd gaat niet achterin.

De originele alu deurstrips (binnenkant) staan nu voor 25 euro op MP. Is ook een leuke upgrade voor een Linear.

Een V6 uitlaat wordt ook wel eens aangeboden, maar je kunt ook custom made gaan. Er is geen afwerkdingetje om een mooie enkele uitsparing te maken in je huidige bumper. Is er wel voor de sedan, maar niet voor de estate. Maar met wat improvisatie is dat toch wel netjes te doen. Je kunt ook bij een uitlatenmaker er een mooi eindstuk op laten zetten. Ik heb zelf van twee sedan Aero-skirts één voor de estate gemaakt omdat deze iets langer moet zijn dan bij de sedan. Dat vraagt ook nog wat kleine aanpassingen omdat de bevestigingspunten aan de bumpermantel niet overeenkomen.

Het prettige van het originele Aero onderstel is dat het wel wat lager is, maar niet zo laag dat verkeersdrempels en stoepranden constant een probleem zijn. Ik zou zelf geen 30 mm verlaagd onderstel willen hebben, hoe fijn het ook rijdt. Het originele Aero onderstel is ook nog wel redelijk comfortabel vind ik zelf.

Een goede veerpootbrug wordt voor schappelijk geld door Forummer Martin gemaakt, een kopie van de Genuine Saab Taliaferro Strut brace. Deze zit op mijn cabrio en bevalt erg goed. Strakker sturen. Of het effect op de sedan/estate ook zo sterk is zou ik niet kunnen zeggen. Mogelijk toch iets minder omdat die koets al van zichzelf stijver is. Hoewel...de voortrein is toch min of meer hetzelfde.

vliegende ton
Geregistreerd lid

Bericht door vliegende ton » do 11 apr, 2013 14:39

Ben benieuwd wat tot nu toe is gebeurd? Herken het dillemma :D Heb zelf stage 1 Hirsch laten doen, tot grote tevredenheid...maar wil nu eigenlijk betaalbaar meer, de volgende stap zetten. Wat is na het chippen je volgende stap geweest?

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » do 11 apr, 2013 15:08

HMM goedkoop en meer...tja dat hangt ervan af..heb je een brug, wil je zelf knutselen, is het je 'daily driver'? Dit zijn zaken die meespelen.
Daarnaast op zoek naar de 'adresjes'. (eentje heb je er waarschijnlijk al ontdekt met je stage 1)

Ok de stappen.
Stage 1 bij G-ICe
Nieuwe B8 billsteine en cobra veren verlaagd met 3cm. Dit rijdt een stuk sportiever.
Van 16"naar 17" velgen met 2e hands winterbanden
Nieuwe custom kevlar koppeling erin. (geen nieuw vliegwiel) 1000+
Whiteline rubbers in de "whisbones"
JMT custom 3"downpipe met 200 cel sport cat.

soon: 314mm remmen en stalen remleidingen samen met Jansen, voorpootbrug van Jans (foto's volgen), zilveren band op de kont (die is nu zwart)

Tja en dan:
Intercooler 600+
Leidingen vervangen?
Injectoren en software aanpassing? (terug naar G-ice)
Dynamo of vrijloop poelie
225/45/17 winterbanden (Goodyear, Michelin of Conti's)
Mis ik nog wat?

Plaats reactie