Mijn aankoop is een Saab 9-3 estate 1.8t uit 2006 met 138.000km op de teller. Het is geen ARC, Vector, Aero maar een basis Linear (Business)
Wat dan te doen?
Je kunt het wat geld betreft zo gek maken als je wilt, en er is ook geen eenduidige gedachte wat de juiste manier/volgorde van tunen is. De een zegt braces de ander vering, maar eigenlijk lees je vaak "doe alles maar"
Dat is voor mij in ieder geval te kostbaar en is ook niet mijn uitgangspunt. Mijn Saab rijd goed, wil het alleen wat beter maken tegen minimale kosten en maximaal comfort. Het is immers een Estate. Achteraf had ik dan beter door kunnen sparen voor een Vector/Aero. Deze zijn echter schaars en een stuk kostbaarder.
Met dank aan verschillende pb-ers, sites heb ik toch geprobeerd een soort van keuze menu voor de voorzichtige/startende linear rijders te maken.
Voor hen die ietsje meer willen... Ben dus zo'n startende voorzichtige upgrader, dus goeroe wees vrij mij te wijzen op (on)zin en eventueel aan te vullen.
(Met het gekregen advies om eens te proef rijden in een sportieve bak of dit wel is wat je wilt.)
Stap 1:
Pk: Chiptune naar de 200
Banden: Als je 15inch velgen hebt deze upgraden naar 16 215mm breed(comfort), of 17 225mm sportief. Maar bij 17plus meer "stuiteren en rammelen"
Wegligging: Dan vering aan passen, met advies de veren en dempers aan te pakken als de oude toch aan de beurt zijn. Koni's voor het sport-comfort werk en Bil/Eich voor het echte sportievere...
Dan schijn je al heel wat beter te rijden.
Stap 2:
Braces: Er is een bovenbrace strutbrace (op de voorveerpotten) en er is een onderbrace die op sommige cabrio's gehangen wordt, zal misschien iets doen voor een sedan en/of estate? Braces zijn toch vooral bedoelt voor hen die er al 17inch velgen of groter onder hebben liggen en al een strakkere en verlaagde vering onder geplakt hebben.
koppeling: Meer power op de koppeling, kan eerder kapot gaan. Schijnt voor na 2004 niet te hoeven, mocht deze aan de beurt zijn dan vallen de kosten nog "wel mee" (550-700euro)
blauwe slangetjes: ziet er leuk uit, wil ik wel, nog niet echt duidelijk of dit een "need to"is. bij een 200pk upgrade.
3inch buizen voor de kat: sport uitlaat begint hier, minder weerstand, meer power, stoere dubbele uitlaat, bumper achter aanpassen. Volgens mij ook geen "need to"voor een 150pk naar 200pk upgrade.
Nogmaals, zo sprak de nieuwbee...en je kunt het zo gek maken als je wilt.