In eerste instantie heb ik 2 "kleine" investeringen gedaan. Voor mijn "kastje" waar ik ook de sportsedan mee uitlees heb ik een module gekocht om via de OBD stekker naar de 1.9 diesel ecu te kunnen schrijven. Als "ooit" alles uitgepuzzeld is is dat toch de makkelijkste weg om naar de computer te schrijven.
Investering 2 was een 120 pk diesel ecu en een BDM100 clone (neppert). Hier ben ik mee aan het spelen geweest, ecutje open maken, BDM pinnetje op de juiste plek gezet en proberen te lezen en schrijven. Helaas, geen sjoege... grrr, terug achter internet & verder puzzelen.
Na wat heen en weer mailen toch maar weer een rib uit mijn lijf gehaald om een originele EVC BDM100 to kopen. Eerst de ecu uit de vorige alinea op de pijnbank gelegd en gepoogd deze te lezen, maar helaas, geen sjoege!
Bij een bevriende 1.9 diesel mocht ik een volgende poging wagen. Eerst de ECU uit de auto gehaald. Dat valt best tegen, de ecu zit namelijk achter het spatscherm aan de bijrijderskant. Maar nadat duidelijk as hoe het ding er het beste uit te halen was was ook dat wel te doen.
Voorzichtig het ding geopend en aangesloten op de laptop, spannend, spannend!
En hij deed het, uitlezen is geslaagd! Het bestandje staat op mijn computer en de eerste stap is gemaakt!
Ik heb dus nu in mijn uitgebreide collectie:
- Saab 1.9 diesel 2005 150 PK.
Doel is om zo veel mogelijk originele bestanden te hebben, hierdoor is het voor mij makkelijker om de verschillen in de bestanden te zoeken en deze auto's te gaan leren tunen. Ik heb al een aardig idee hoe dit in zijn werk zou moeten gaan, maar veel kijk en vergelijkingsmateriaal zou mooi meegenomen zijn!
Verder wil ik altijd backup op backup hebben. Met alle originele bestanden & een tech2 & 3 manieren om naar de computer te schrijven wordt het steeds onwaarschijnlijker dat ik eventuele problemen tijdens het tunen niet op kan lossen.
Mochten er dus mensen zijn met wat tijd (en een 1.9 diesel Saab) over, ik zou 'm graag uitlezen!
Ik zorg voor koffie, iets voor bij de koffie, en een Gijs die aan het werk is om naar te kijken! Jij voor de 1.9 diesel om uit te lezen?
Uiteraard vergeet ik de mensen die me hierbij helpen nooit meer en zal op het moment dat het tunen uitgebreid getest en veilig is een mooie aanbieding volgen! Ik hoop nu snel grote stappen te gaan maken in de Saab 1.9 diesels!