Saab 1.9 diesel tuning ][ TID af, nu de TTID nog...

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
inactief
Geregistreerd lid

Saab 1.9 diesel tuning ][ TID af, nu de TTID nog...

Bericht door inactief » vr 07 sep, 2012 12:57

Tjah, de uitdagingen waren weer een beetje zoek, en de 1.9 diesel stalkers blijven in steeds grotere getallen mijn mailbox binnen komen. Dus na een half jaar puzzelen en nadenken over wat de beste weg is om te gaan beginnen aan deze auto's dan toch maar een begin gemaakt...

In eerste instantie heb ik 2 "kleine" investeringen gedaan. Voor mijn "kastje" waar ik ook de sportsedan mee uitlees heb ik een module gekocht om via de OBD stekker naar de 1.9 diesel ecu te kunnen schrijven. Als "ooit" alles uitgepuzzeld is is dat toch de makkelijkste weg om naar de computer te schrijven.

Investering 2 was een 120 pk diesel ecu en een BDM100 clone (neppert). Hier ben ik mee aan het spelen geweest, ecutje open maken, BDM pinnetje op de juiste plek gezet en proberen te lezen en schrijven. Helaas, geen sjoege... grrr, terug achter internet & verder puzzelen.

Na wat heen en weer mailen toch maar weer een rib uit mijn lijf gehaald om een originele EVC BDM100 to kopen. Eerst de ecu uit de vorige alinea op de pijnbank gelegd en gepoogd deze te lezen, maar helaas, geen sjoege!

Bij een bevriende 1.9 diesel mocht ik een volgende poging wagen. Eerst de ECU uit de auto gehaald. Dat valt best tegen, de ecu zit namelijk achter het spatscherm aan de bijrijderskant. Maar nadat duidelijk as hoe het ding er het beste uit te halen was was ook dat wel te doen.

Voorzichtig het ding geopend en aangesloten op de laptop, spannend, spannend!

Afbeelding

Afbeelding

En hij deed het, uitlezen is geslaagd! Het bestandje staat op mijn computer en de eerste stap is gemaakt!

Ik heb dus nu in mijn uitgebreide collectie:
- Saab 1.9 diesel 2005 150 PK.

Doel is om zo veel mogelijk originele bestanden te hebben, hierdoor is het voor mij makkelijker om de verschillen in de bestanden te zoeken en deze auto's te gaan leren tunen. Ik heb al een aardig idee hoe dit in zijn werk zou moeten gaan, maar veel kijk en vergelijkingsmateriaal zou mooi meegenomen zijn!

Verder wil ik altijd backup op backup hebben. Met alle originele bestanden & een tech2 & 3 manieren om naar de computer te schrijven wordt het steeds onwaarschijnlijker dat ik eventuele problemen tijdens het tunen niet op kan lossen.

Mochten er dus mensen zijn met wat tijd (en een 1.9 diesel Saab) over, ik zou 'm graag uitlezen!
Ik zorg voor koffie, iets voor bij de koffie, en een Gijs die aan het werk is om naar te kijken! Jij voor de 1.9 diesel om uit te lezen?

Uiteraard vergeet ik de mensen die me hierbij helpen nooit meer en zal op het moment dat het tunen uitgebreid getest en veilig is een mooie aanbieding volgen! Ik hoop nu snel grote stappen te gaan maken in de Saab 1.9 diesels!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 1.9 diesel tuning ][ uitlezen gelukt...

Bericht door evo » vr 07 sep, 2012 13:25

Aangezien het hier om Bosch EDC ecu's gaat ben ik benieuwd in hoeverre deze lijken op de EDC15P ecu's van die suffe PD motoren van VAG... zou je wellicht zomaar bij Dilema's laatste projectje kunnen aansluiten. :mrgreen:

Diesel... brrrrrrr.... dat ze het maar eens goed mogen belasten die stoffende stink bakken 8)

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » vr 07 sep, 2012 20:31

Ik heb een gechipte 120pk naar 160pk/370nm, die mag je van mij ook uitlezen als je er iets aan zou hebben.
Misschien een idee om de egr eruit te schrijven ??

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 07 sep, 2012 21:19

Iets aan een 1.9 TTiD MY2008 in originele 180PK/400NM en BSR Stage1 220PK/450NM voor de prijs van 1?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 07 sep, 2012 22:38

Hoe meer kijk en vergelijk hoe beter! :oops:
Ik begin weer vanaf nul, lezen lezen lezen en vergelijken.

EGR eruit zou moeten kunnen, op den duur...
Als het mogelijk is zou ik het moeten kunnen vinden!

Thanx!

CELESTE
Geregistreerd lid

Bericht door CELESTE » za 08 sep, 2012 7:51

heb een 150 pk diesel en bied me ook aan om je te helpen! gr frank

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 12 sep, 2012 12:06

evo schreef: die suffe PD motoren van VAG...
:lol:

Nou ja ... het is geen 500 pk, maar het wil toch best vooruit :)
De EDC16Cxx ECUs zijn ietsjes anders, de tabellen zijn lastiger te herkennen en te identificeren (welke tabel is wat).
Ik wil best een beetje energie steken om te zien of we iets kunnen bereiken hoor. Checksum is natuurlijk wel een belangrijke issue hier.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 12 sep, 2012 13:35

Hé Mr. D. 8)

Long time no see! Over die PD's van VAG en van hun plek willen... weet ik... ik heb er de 5cil versie van gehad in mijn roffel (850...). Maar ben er geheel van genezen door mijn 9-3 op lpg... :mrgreen:

...maar ben wel benieuwd waar deze thread naar toe zal leiden.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 12 sep, 2012 14:06

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet al te hard mijn best heb gedaan om alle tabellen te herkennen / benoemen.
WINOLS (ali i. versie) is wat dat betreft niet het meest toegankelijk stukje software.

Stap 1 is voor mij zo veel mogelijk vergelijkingsmateriaal verzamelen zodat ik in kan schatten welke tabellen wat doen en dus aangepast moeten worden. Met een origineel / getuned ding is het in ieder geval makkelijker te vergelijken wat er aangepast wordt.

Verder ben ik ernstig aan het twijfelen over Swiftec, érg duur, maar nooit meer mappen hoeven te zoeken...
Ik heb al wat filmpjes gekeken van Swiftec, maar voor die centen heb je nog láng niet wat de trionic suites kunnen.

Voor wat betreft de checksums, FR kastje zou een 1.9 diesel module moeten hebben.
Ik kan wel een bestand openen, een wijziging maken en kijken of het FR kastje een nieuwe checksum maakt.
Als ik dat vaak genoeg doe, zou dat het makkelijker maken, of misschien zwerft er net als bij de EDC15P jongens ook een checksom koning rond ergens?

Kortom, aan mij heb je bij het schrijven van de software geen zak!
Tijd, moeite en materiaal investeren doe ik echter graag!

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 12 sep, 2012 21:40

Ik zal er de komende weken eens wat aandachtiger naar kijken. Volgens mij heb ik ergens een checksum tool, maar voor EDC16 is die verre van eenvoudig dacht ik (iets met RSA).
MPPS doet het volgens mij bij het schrijven toch?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 12 sep, 2012 22:21

Frieling racing & CMD flash ook...

Meestal koop je een module daarvoor bij je software / hardware.
WINOLS zal dat ook wel kunnen, dus voor mensen die echt willen zijn er alternatieven mocht het nog niet in het programma zitten.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 21 sep, 2012 14:37

Wederom weer wat vorderingen gemaakt.

Alle EDC16+ ecu's tot zover laten zich niet uitlezen vie OBD, ik had goede hoop dat EDC16C39 wel en EDC16C9 niet voa OBD uit te lezen was, maar helaas... De BDM100 doet het als een zonnetje, geen enkel probleem tot zover, alles loopt vlekkeloos de PC binnen.

Bedankt AR en dunnerudy dat jullie je kostbare tijd & auto beschikbaar hebben gesteld om mij wat verder te helpen.

Ng een vervelende ontdekking gedaan, de originele software van AR originele software te zijn. Dat is wel jammer, een origineel bestand is fijner om mee te werken dan een gedeeltelijk veranderd bestand.

Het valt ook niet mee om vergelijkingsmateriaal op internet te vinden. Dat maakt het kunstje ook niet makkelijker.
Met de trionic (5 en 7) auto's was er al een databaseje met bestanden toen ik begon, dat helpt een berg!

Misschien kom ik binnenkort nog wel een TTID tegen, dat maakt het puzzeltje wat makkelijker.

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Saab 1.9 diesel tuning ][ op jacht naar bestanden!

Bericht door dunnerudy » za 22 sep, 2012 16:24

Nog bedankt voor de koffie Gijs. Ik blijft dit opvolgen vooral wat betreft de EGR.
Grts, Rudy

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 24 sep, 2012 22:29

Vandaag alweer een feestdag gehad. Fijn dat Saabrijders (op een enkeling na) toch zo'n fijne mensen zijn.
De Diesel bestanden verzameling word steeds uitgebreider!

Het is ook erg fijn dat het vertrouwen zo enorm groot is, wiel eraf, wielkuip eraf, computer openmaken, ...
Ik zou dat zelf érg spannend gevonden hebben als het mijn auto was (en ik had er nog niet zo veel aan gesleuteld).
Maar tot op heden gaf het bezoek geen krimp (kalmerende middelen in de koffie?).

Om met deze bestanden te kunnen spelen zat er afgelopen week een dongel in de brievenbus.
Je weet wel, zo'n software activatie ellendeling die in de USB poort moet. Ik houd geen ribben meer over, maar het wordt me allemaal ineens een stuk duidelijker allemaal! Handig als veel van de nuttige tabellen ineens een naam hebben!

Binnenkort hopelijk België in om iemand zijn TTID "leeg te trekken".
Gaan we bij de memmen tent een broodje eten? 8)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 25 sep, 2012 0:57

G-ice schreef:Vandaag alweer een feestdag gehad. Fijn dat Saabrijders (op een enkeling na) toch zo'n fijne mensen zijn.
Jammer dat zo'n opmerking weer nodig is...
Zou maar vast flink wat koffie en stroopwafels inkopen, daar zijn Saabrijders dol op ;)

Plaats reactie