CAAB 9-3 T7 met Mod#7 (zeven) carterventilatie

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 31 aug, 2012 9:38

Gewoon om even met iedereen te delen...... Dit blok komt uit een Cabrio van 2002. een 2.0t met net nieuwe turbo.
Deze auto komt binnen met vastgelopen motor. In eerste instantie gelijk gedacht aan BS, ook ivm de nieuwe turbo,
echter blijkt er iets anders aan de hand:

[edit]Voor de goede orde: degene die deze auto in onderhoud had is GEEN forummer, maar een garagebedrijf(je) in België. [/edit]

Betreft cilinder 2, blok heeft gewoon zonder olie gelopen met als resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij carter eraf:

Afbeelding

Afbeelding

Verdere inspectie carter:
In het carter nog wat onderdelen van de drijfstang en zuiger

Afbeelding

De zeef..... met geboorde gaatjes, wie hieraan is bezig geweest (ik weet dat wel....) ..... foei

Afbeelding

Afbeelding

De zuiger:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: CAAB 9-3 T7 met Mod#7 (zeven) carterventilatie

Bericht door Jungleman » vr 31 aug, 2012 9:54

zo...da's geen kattepis...

'k geloof niet dat ik wil weten wie hieraan gesleuteld heeft...

;-(+

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » vr 31 aug, 2012 10:04

Sow heftig.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 31 aug, 2012 10:27

Jungleman schreef:'k geloof niet dat ik wil weten wie hieraan gesleuteld heeft...

;-(+
Dit is wel het meest heftige ja, het blok is er al eens uit geweest in het verleden. Deze garage van de eigenaar heeft alles vastgezet met pakking/kit.

kleppendeksel, carter (dat is dan vrij normaal, maar niet in de hoeveelheden die hij gebruikt heeft), waterpomp (inclusief uitstroom-hoekstuk-dingetje), T5 koppakking in plaats van T7 koppakking etc. etc. etc.

Blok is echt rijp voor de sloop. Kop gaat in de revisie....

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 31 aug, 2012 10:36

Jikes... jammer zeg... zo heb ik er hier ook nog eentje voor het pand staan. Eigenaar ging met een tikkende motor op vakantie naar Normandie... kon met de TGV weer naar huis. ;)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 31 aug, 2012 11:26

buiten het gebeun van gaatjes en t5 pakking is dit een lot die meer black-sludge slachtoffers te wachten staat

als ze slechter worden kan je het vaak al zien aan het zweten bij de krukas dit komt omdat er ruimte op de kruk komt door excessieve slijtage door gebrek aan smering
en dit is vaak het punt dat er een black-sludge controle + schoonmaak beurtje wordt uitgevoerd al dan niet met een nieuwe krukas kering
de olie druk wordt nu weer hoge en de motor kan weer een x tijd mee maar is al wel een tikkende tijd bom voor het geen wat je hier op de foto's kan zien

heb ze zo al meer gezien maar meestal stoppen ze voor de drijfstang naar buiten komt!

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » vr 31 aug, 2012 11:47

3 cilinders zijn tegenwoordig helemaal in de mode, dus Thieuke, las de boel dicht en de eerste echte eco saab is een feit :lol:

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 31 aug, 2012 12:06

tanisha schreef: als ze slechter worden kan je het vaak al zien aan het zweten bij de krukas dit komt omdat er ruimte op de kruk komt door excessieve slijtage door gebrek aan smering
zweten bij krukas is denk ik vaker te wijten aan versleten keerring en groeven (dooor slijtage) in de poellie. Die sluit dan niet meer af en door druk in oliesysteem komt het daar gewoon eruit. Vriesplug bij handgeschakelde T7's waar geen vaccuum-pomp zit is ook zo'n beruchte plek. 9 van de 10 t7's die hier binnen komen hebben daar last van, ook diegenen zonder BS. En we komen ook BS gevallen tegen waarbij de krukaspoelie geen olie lekt. Het één sluit het andere niet uit, maar is ook niet automatisch een gevolg van het ene (volg je me nog ;) :P )

Het is jammer dat jij elke keer een lot hebt waar de hoofdprijs op valt. De meeste T7's die hier binnen komen hebben geen BS en gaan met een schoon pannetje en nieuwe olie retour!

Dit topic is trouwens eigenlijk niet bedoeld om een discussie te voeren over hoe goed of slecht T7 is (ik had een dergelijke reactie van jou wel verwacht....;) ), ik wilde dit delen omdat deze toch wel extreem naar de eeuwige jachtvelden is gegaan.....

Overigens is van deze inderdaad de carter er eerder afgeweest en getracht schoon te maken.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 31 aug, 2012 12:21

heb het t7 blok dat uit mijn 9-5 estate komt gedemonteerd op de drijfstangen van cilinder 1 en 4 zat goed ruimte op in ieder geval genoeg om het olie lampje te verklaren

die dingen schijnen mij altijd uit te zoeken om te gaan overlijden ik heb daar 2 oplossingen voor 1 een gloed nieuw b205/235 blok 2 een b204/b234 met een aanpassing aan de inlaat poorten zoals ik bij mijn 9-5 estate heb gedaan wat nu al 3000 km perfect loopt
met beide oplossingen kan de auto minstens 2 ton verder zonder ellende!

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » vr 31 aug, 2012 12:39

dit ziet er niet goed uit gelukkig komt dit niet door BS
zonder olie rijden vinden ze niet leuk nee
maar er komt wel weer een goede T7 in
zins ik zelf met T7 rijd lijkt het wel dat T7 rustiger loopt dan T5
maar wat is het nut er van geweest om in die zeef gaatjes te boren

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 31 aug, 2012 12:51

Thieuke schreef:Dit topic is trouwens eigenlijk niet bedoeld om een discussie te voeren over hoe goed of slecht T7 is (ik had een dergelijke reactie van jou wel verwacht....;) ), ik wilde dit delen omdat deze toch wel extreem naar de eeuwige jachtvelden is gegaan.....
waarom geen discussie? ik vindt het juist goed dat het eens wat bekender wordt wat er allemaal mis kan lopen en ook ik heb een aantal perfecte t7 wagens in onderhoud maar ik zie het echt 50% om 50% dus die blokken zijn gewoon geen hoogvliegers zeker tegenover de t5 blokken waar in misschien 5% eens iets mis mee gaat

ik schrijf altijd op dit forum de ellende die ik tegen kom en mijn ongezouten mening daarover maar helaas leest het merendeel op dit forum liever zoetsappige verhaaltjes dat alles er niks aan de hand is en dat na een schoonmaak beurtje alles weer ok is!

wat hier vergeten wordt is dat ik zelf ook met een saab rij en zelfs meerdere in bezit heb en deze problemen ook zelf tegen het lijf loop en daarom voor de beste oplossingen ga want er is niks irritanter als een eigen wagen waar je aan moet sleutelen terwijl het ding het gewoon moet doen

mijn 9-5 estate is nu mijn daily geworden dus ook ik rij met t7 alleen wel met een b204 motor met aangepaste inlaat poorten

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » vr 31 aug, 2012 13:02

ik heb van thieuke eens mogen komen kijken naar de werkzaamheden :)
ik weet dat er voor die zeef een modificatie bestaat ..............ja een een groter raster plaatsen(maar ik ga het echt niet opzoeken )
en ik meen eens gelezen te hebben dat je dan ook die gaatjes kan boren ....dan ben je zeker dat er olie door komt,dat is het uitgaanspunt , natuurlijk dan ook vuil !
de auto was in onderhoud bij een garage die saab een volvo deed ; ik rijd er wel in een grote bocht omheen
-kleppen deksel was er op vast gekit met vloeibaar pakking
-waterpomp idem
-koelwater ziet er uit als confituur
-t5 koppaking op een t7 blok met t7 zuigers en t7 kop ;waarom dan een t5 pakking ?
-aan het carter was te zien dat dit reeds er al eens af is geweest en het ziet er uit ofdat ze dat met een schroevendraaier een beetje hebben uitgeschraapt ,zeker niet te veel tijd ingestoken
-gaten in de olie zeef gemaakt :nono:
-geen mod 6

maar wel fonkel nieuwe banden :)

je hoort het soms vaker "ik rij naar de garage dan ben je zeker dat het goed gebeurt".......... zelfs daar zitten ook prulle mannen/vrouwen tussen

nu toevallig heb ik die garage (waar dat de auto vandaan komt )gezien in de werkruimte ,daar is de puinhoop net zo groot ,maar er steekt wel veel binnen

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 31 aug, 2012 13:06

Zodat bs niet in de zeef blijft hangen denk ik, met alle gevolgen. Van dien....

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 31 aug, 2012 13:20

Ik vind het prima om een discussie te voeren over de kwaliteit, problemen en oplossingen van het T7-blok, maar niet in dit topic.

Menig topic is al van onderwerp veranderd naar discussies over T7..... Iedereen kent je mening, maar om nou in ieder 9-3 of 9-5 topic de T7 af te kraken..... Terwijl het ergens anders om ging in eerste instantie, vind je dat nou zelf ook geen zonde?

doe dan een topic bij houden met pannen die eronder uit gaan, wel of geen BS en de staat waarin de zeef is etc. Als iedereen die bs-checks doet zijn ervaring toevoegd, Misschien krijgen we dan het mooiste beeld van hoe goed/slecht T7 nu werkelijk is.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 31 aug, 2012 13:30

topic over een stuk gelopen t7 en we maar met name ik mag het er niet over hebben dat dit vaker voor komt en wat de oorzaak er van is

zeg mij even of dit juist is of hoe ik dit anders moet zien?

Plaats reactie