turbodruk schiet door en varieert

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Swedespeed
Geregistreerd lid

turbodruk schiet door en varieert

Bericht door Swedespeed » vr 24 aug, 2012 21:42

Bij mijn 99T16 is altijd al wel opgevallen dat vanaf 2500 toeren spontaan volgas geven de turbodruk doorschiet naar 0,5, om vervolgens 0,4 bar aan te houden, en boven de 4500 toeren af te zwakken naar 0,3 of zelfs 0,2 BAR. Dit probleem heeft hij altijd al gehad.

Nu heb ik een manual boost controller gemonteerd en deze zo afgesteld dat ik 0,8 bar zal halen. Als ik nu bij 2500 toeren plots gas geef loopt de druk naar 1,1 bar, om vervolgens 0,8 bar een beetje flucturerend aan te houden, en vervolgens boven de 4500 toeren te zakken naar 0,4/0,3.

Ik heb mijn wastegate na montage van de MBC helemaal spanningsloos gemonteerd, wastegate dus dicht en wastegatestang volledig aangetrokken door de wastegate. Dit werd mij aangeraden door de leverancier van de boost controller. Klinkt ook wel logisch.

De boost controller is van het type Ball & Spring. Ik heb zon idee dat de vertraging in het afregelen van de druk bij mijn wastegate vandaan komt.

Heeft dit met de wastegate te maken? Het stangetje en de wastegatebeugel zijn iets omgebogen omdat anders de wastegate in de koeler zit. Lijkt me dat dat geen problemen opleverd, toch?

windekind
Donateur
Donateur

Re: turbodruk schiet door en varieert

Bericht door windekind » vr 24 aug, 2012 22:45

Dat je de stang verbogen hebt zal best veel uitmaken. Uiteindelijk gaat het om de lengte tussen membraan en oog.
Lijkt mij dat je zult moeten experimenteren om de juiste voorspanning te vinden. Want voorspanning is wel nodig om de klep gesloten te houden.
Ik doe dit met een fietspomp met ventiel en boostdrukmeter.
Zet 4,5 bar op de doos en verdraai het stangetje zodanig dat het oog vrij op het pennetje van de gesloten klep valt.
En dan proefrijden. In 3de versnelling rijden, vol gas geven met voet op de rem om het toeren op 3000 te houden en kijk dan wat de boostdruk is.
Als je dan de 1 bar haalt zit je in de buurt. Anders die voorspanning aanpassen.
Persoonlijk vind ik een vaste boostdruk regeling zoals die van jou niet zo prettig. Ik heb hem eraf gegooid en rij nu met een solenoidklepje op 25Hz via de Ecu gestuurd. Eigenlijk wat een Apc regeling ook doet.
Dan ben je nl van het verlopen van de druk af, wat de pro-s soms boostcreep noemen.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » vr 24 aug, 2012 22:53

Door boostspike schiet de turbodruk ineens door naar 1,1 bar om hierna weer terug te regelen.
Dit heeft vooral met de snelheid van de wastegate te maken ,deze moet zeer snel open gaan om de overtollige uitlaatgas te bypassen.
Je zou een andere actuator kunnen proberen welke sneller zou kunnen reageren ,of een externe wastegate (zat dat niet standaard op een 99? ,ben niet zo thuis in de betere klassiekers) welke ook meer uitlaatgas kan dumpen.

Het formaat van de turbo is ook bepalend of de tubo nog puf genoeg heeft op hogere toeren als er meer uitlaatgas afgevoerd moeten worden.
Hierdoor zal een kleinere turbo op hogere toeren minder druk leveren als een grotere turbo.

Swedespeed
Geregistreerd lid

Bericht door Swedespeed » za 25 aug, 2012 0:01

Zet 4,5 bar op de doos en verdraai het stangetje zodanig dat het oog vrij op het pennetje van de gesloten klep valt.
En dan proefrijden. In 3de versnelling rijden, vol gas geven met voet op de rem om het toeren op 3000 te houden en kijk dan wat de boostdruk is.
Als je dan de 1 bar haalt zit je in de buurt. Anders die voorspanning aanpassen.
Deze zinnen begrijp ik niet. 4,5 bar op de wastegate zetten? Bedoel je niet 0,45 bar? Dan stel je dus de wastegate af wanneer hij vol open staat?

Daarnaast, je noemt in de zin 1 Bar boost, dit is een voorbeeld? want dit is natuurlijk waar ik heb op af zal stellen..

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 25 aug, 2012 1:53

Boostcreep is het veelal vrij langzaam maar oncontroleerbaar stijgen van je inlaatdruk bij wot in hoge toeren... Een run a way proces wat je alleen beeindigt door van het gas te gaan. Door met de wg en wga te experimenteren heb ik dit bij mijn 9-3 eigenhandig mogen ondervinden. De 19T jaagt de druk zo over de 2 bar laaddruk. Leuk, maar (nog) niet helemaal de bedoeling....

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » za 25 aug, 2012 9:11

Ja, sorry, het is 0.45 bar.
Het was al laat. Had beter niet kunnen reageren :oops: zal niet meer gebeuren.

Swedespeed
Geregistreerd lid

Bericht door Swedespeed » za 25 aug, 2012 10:09

evo schreef:Boostcreep is het veelal vrij langzaam maar oncontroleerbaar stijgen van je inlaatdruk bij wot in hoge toeren... Een run a way proces wat je alleen beeindigt door van het gas te gaan. Door met de wg en wga te experimenteren heb ik dit bij mijn 9-3 eigenhandig mogen ondervinden. De 19T jaagt de druk zo over de 2 bar laaddruk. Leuk, maar (nog) niet helemaal de bedoeling....

Ik heb geen last van boostcreep maar van het tegenovergestelde, de druk zakt alleen maar naarmate de toeren hoger worden..

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 25 aug, 2012 13:52

Weet ik... Maar iemand hier gebruikte het woord verkeerd, en dat wilde ik rechtzetten om mogelijke verwarring te voorkomen.

Plaats reactie