custom turbo setup

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
EdjeK
Geregistreerd lid

custom turbo setup

Bericht door EdjeK » di 14 aug, 2012 22:39

Aangezien ik een beetje eigenwijs ben ,en niet vies ben van een beetje tunen ,geregeld motorfietsen ,maar toch ook zeker de Saab 9-5 2.3 turbo,ben ik op dit moment bezig om een uitlaatspruitstuk te maken voor de TD04HL19T (6cm turbine)turbo welke uit een 9000 kwam.
Hier komt het 1 en ander bij kijken ,aangezien alle leidingen ook custom worden.
Het spruitstuk is nog niet klaar ,ben nu zover dat de buizen samenkomen in een collector ,nu alleen nog de colector samenvoegen aan de flens van de turbo.

Ik vind het leuk om anders te zijn en heb er ook voor gekozen om de turbo hoog te monteren ,hierdoor kan ik een rechte buis voor de intake maken ,aan deze buis wordt ook weer de recirculatie van de BOV gemonteerd ,deze buis komt onderlangs te lopen ,en dus niet meer bovenlangs zoals origineel.

Als eerste heb ik aan de auto de turbo gemonteerd zoals ik hem wilde hebben.
Hier heb ik een mal voor gemaakt en direct aan de flens van de turbo gelast .
Nu heb ik nog een compleet reserveblok liggen ,en was het makkelijk om hier de uitlaatflens en mal van de turbo ,welke eerder gemaakt was aan de auto ,te monteren.

Nu kon ik met deze 2 flenzen op de juiste plaats ,stukjes staf vanaf de flens van de uitlaat naar de flens van de turbo lassen.
Nu had ik dus een vaste mal en kon ik beginnen met het slijpen en lassen van de buizen.
Afbeelding

Hierna heb ik eerst de collector gemonteerd, hier moeten alle 4 uitlaatbuizen op uitkomen
Afbeelding

Begonnen met de moeilijkst berijkbare ,ik heb ervoor gekozen om deze uitlaat van de 3e cilinder linksom te laten lopen ,dit aangezien het anders moeilijk wordt om het spruitstuk nog vast te kunen zetten met de tapeinden aan de cilinderkop.
Afbeelding

en nog 1
Afbeelding

Hier al weer wat verder ,nog 1 uitlaatbuis te doen
Afbeelding

Na de laatste even passen op het reserveblok om te kijken of alles goed uitkomt
Afbeelding

en dus
Afbeelding

En omdat we er geen genoeg van krijgen
Afbeelding

De buizen zijn na het puntlassen losgenomen van de flens ,afgelast en hierna volledig gelast op de flens ,nadat de flens op een zwaar profiel gelast was om kromtrekken te voorkomen.
de flens is recht van het profiel afgekomen .
Nu de collector naar turbineflens maken en hij kan naar de straler .
Ook de wategate actuator beugel en olieretour wordt aangepakt en natuurlijk worden alle leidingen van olie en water van tevoren pas gemaakt op het reserveblok om het daarna 1 op 1 te kunnen plaatsen.

Meer foto's als ik klaar ben met het aflassen van het spruitstuk!

In de toekomst komen er ook T5 zuigers en drijfstangen in als ik de kop van het reserveblok heb gereviseerd en geflowed

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: custom turbo setup

Bericht door millerman » di 14 aug, 2012 23:07

Mooi projectje! Ik ben al benieuwd naar het vervolg :D

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 15 aug, 2012 8:46

Wow! Heftig! Erg leuk als je dit zelf kunt, qua tijd maar zeker ook qua skills! Hopelijk krijg je het gewenste resultaat, als ik de foto's zo zie dan komt dat wel goed! Ik ga t topic in ieder geval volgen!

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » wo 15 aug, 2012 9:31

zozo dat gaat er goed uit zien hoe is het met het 2.3 blok gaat dat ook nog door
groeten Jeroen

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 15 aug, 2012 15:04

Lekker bakken!!!

Als ik je wat advies mag geven... ga voor een T3 flens (niet zo'n mini T25). Hierdoor heb je veel meer keus in het grotere segment aan turbo's. En ga voor een external WG.... Of alvast de mogelijkheid ervoor.

En als je dan toch op de kleine 19T ben uitgekeken koop je je (voor 200 Euro) een imi GT35 oid (goed Ebay-en...). Tenzij je een AUT hebt :mrgreen:

Upsidedown is idd een interessante optie. En de equal length houdt zelfs de spoolup en lag van grotere turbo's beperkt... :twisted:

Wat betreft de 2.3...? Niet aan beginnen, tenzij je eerst de statische compressieratio flink verlaagd... maar dan nog steeds... waarom zou je :-P+

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » wo 15 aug, 2012 19:36

@ Jeroen ,het b234 onderblok welke ik van jou heb overgenomen ,ga ik hoogstwaarschijnlijk alleen voor de drijfstangen en zuigers gebruiken met nieuwe zuigerveren.
Ik kijk nog even aan hoe mijn eigen kruk eruit ziet ,als hier de hoofdlagers ingelopen zijn ,zal ik alsnog jouw onderblok gebruiken.
Ik zie er nogal tegenop om een blok te lopen wisselen als ik gewoon met m'n eigen blok met betere internals (uit jouw blok)snel weer kan rijden.

@ Evo ,het is nu ook een 2.3 ,kijken hoe het gaat met opspoelen op het blok met dit inlaatspruit.
Spruitstuk is altijd makkelijk zelf aan te passen ,aangezien de collector waar de 4 buizen bij mekaar komen en de flens van de turbo zo'n 5 a 6 cm van mekaar zitten ,hoef ik voor het upgraden alleen de 4 hoeken van de collector in te korten en een andere flens op te lassen.
Groter hoeft voor mij niet( nu nog niet :D ) ,komt de opsoeling niet ten goede .
Met de FMIC van Dilemma ,water methanol en nog wat andere goodies ,hoop ik richting de 350 pk te komen en een redelijk vlotte opspoel te krijgen.
M'n vrouw rijdt er per slot van rekening mee :O:

Ik ben niet zo gek op die chinese immitatie turbo's .
Hoor er verschillende verhalen over ,maar als een turbo kapot gaat en onderdelen van het compressorwiel komen door ondeugdelijkheid in je motor.....
Hoor ook wel eens dat mensen deze turbo's kopen en gelijk een goede revisiekit met turbineas en opnieuw laten balanceren.
Blijft goedkoper als een originele grote Garrett ,maar tocn...

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » vr 17 aug, 2012 23:28

ik zou dan ook het blok laten zitten ja het T7 blok 2.3is bere sterk
het het blok wat je van mij had laten we het daar maar niet te veel over hebben wat een drama
alleen konden we er alle 2 niets aan doen
maar die drijfstangen van dat oranje blok waren toch stuk
zie het blok nog wel op de achtergrond staan
groeten Jeroen

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » za 18 aug, 2012 0:53

Hoi Jeroen,

Inderdaad was van het oranje blok 1 drijfstang heet geworden en flink ingelopen op de lagers en de krukas ,welke met de ijzerboer mee kon.
Ook was er een andere lagerkap gemonteerd dan welke bij de drijfstang hoorde (de originele lagerkap zal er vast nog slechter uit hebben gezien),deze pastte niet goed over de bouten van de drijfstang en was na opmeten niet volledig rond met de drijfstang.
Was inderdaad erg slordig ,maar kun jij ook niets aan doen ,ook jij hebt het blok in goed vertrouwen overgenomen.
Gelukkig had Peter nog een nette drijfstang liggen.
Nu is het de bedoeling om alle zuigers te wegen en de drijfstangen te balanceren om alles zo optimaal mogelijk te maken.

Moet nog even kijken of ik de goede krukas welke ik van jou nadien heb gekregen ga gebruiken en laat balanceren en polijsten,of alsnog m'n eigen krukas.
Dit laatste zou wel het makkelijkste zijn ,dan hoeft het blok er niet uit.

We zien wel

Groeten
Ed

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » za 25 aug, 2012 23:09

Mag ik vragen waar je die kopflens vandaan hebt? Daar ben ik namelijk ook nog naar op zoek... :)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 26 aug, 2012 9:36

Als je een nieuw blok gaat bouwen, wat ik hieronder tusen de regels door lees, ga je dan eerst even inlezen over wat écht slim en sterk is!
Neem evo als voorbeeld (qua blok), dan ben je goed én relatief goedkoop bezig!

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » zo 26 aug, 2012 11:25

Flens komt van ebay vandaan.

hier bijvooebeeld http://www.ebay.co.uk/itm/saab-b204-b23 ... 3a78f8fb42" onclick="window.open(this.href);return false;

@ Gijs ,waarom ga je ervanuit dat ik niet genoeg info heb om het blok betrouwbaar op te bouwen?
Er zijn er genoeg welke een b2*4 onderblok gebruiken met een T7 kop ,maar met het vermogen wat ik eruit ga halen is het T7 onderblok meer dan genoeg ,maar dan wel met T5 ingewanden en koppakking.
De T7 kop flowed meer als de T5 kop ,dus deze keuze is makkelijk.
Alle drijfstangen worden uitgewogen ,evanals de zuigers ,dit om onnodige stress en onbelans te vermijden.

Er zit nu een viggen koppeling in ,deze zal snel versleten zijn ,dan vervangen we de koppeling naar iets anders leuks met de 3.0 tid bak welke ik hier nog heb liggen.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » zo 26 aug, 2012 16:15

Dank u! :D

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » ma 27 aug, 2012 9:31

Ik heb een knoopje doorgehakt.
Als eerste komt er een extrene wastegate onder ,deze zal beter de druk kunnen regelen ,maar vooral om met een screamer te kunnen rijden .
De uitlaatgassen worden dan gedumpt zonder naar de downpipe geleid te worden ,dit is beter ivm turbulentie in de downpipe en dus vermogenswinst (minimaal ,maar toch)
Ook zit ik er alsnog over na te denken om het b234 onderblok alsnog op te bouwen ipv de onderdelen in de b235 te proppen.
Ik zie voorals tegenop om het blok eruit en erin te lepelen ,is een hoop extra werk .
Maar wat het belangrijkste is ,ik zou de oliepomp willen gebruiken van de T5 ,heeft iemand deze al eens gebruikt in de T7? ,ik weet dat het niet plug en play is ,maar zou het mogelijk zijn.
Ik wil wel met de T7 accesoires werken (waterpomp ,servopomp ,airco enz.)
Iemand ideeën hierover?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 aug, 2012 9:43

EdjeK schreef:...Er zit nu een viggen koppeling in ,deze zal snel versleten zijn ,dan vervangen we de koppeling naar iets anders leuks met de 3.0 tid bak welke ik hier nog heb liggen...
Wil je stiekem echt niet aan een grotere waaier? Ik lees hier toch echt dat je voorlopig nog niet met tunen klaar bent 8)

Overigens, zoals ik G-ice ken, is zijn commentaar puur vriendelijk en informatief bedoeld. Het zou natuurlijk ook jammer zijn dat nadat je veel tijd in de opbouw gestoken hebt je erachter komt dat je 2.3 toch nog steeds een kl0t3 VE heeft...(?), en als je dan uiteindelijk de lucht erin krijgt je krukas een halve cm lager ligt te wapperen... ;-(+

Ik blijf je thread met aandacht volgen! Ik denk dat je (tubular) up-side-down mani een fantastische oplossing voor het bochtige en als snel retrictieve inlaattraject is (zoals ook al eerder aangetoont door Taliaferro).

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 aug, 2012 9:50

EdjeK schreef:...Maar wat het belangrijkste is ,ik zou de oliepomp willen gebruiken van de T5 ,heeft iemand deze al eens gebruikt in de T7? ,ik weet dat het niet plug en play is ,maar zou het mogelijk zijn. Ik wil wel met de T7 accesoires werken (waterpomp ,servopomp ,airco enz.) Iemand ideeën hierover?
...Ik lees net je vorige post...

T5 pomp op een T7 zeg je? Ja, geen probleem... met AC, en de ganse rambam nog vrij origineel. Been there, done that bij mijn 9-3-tje

Plaats reactie