Remupgrade (nog maar eens)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Remupgrade (nog maar eens)

Bericht door AR » za 21 apr, 2012 18:37

Ik had vandaag een "vergelijk" met een BMW Z4 M Coupe van een maatje van me. Nu was het vermogen allemaal geen probleem, acceleratie etc gaat allemaal akelig gelijk op, en hij maakte zich serieus zorgen of dat hij wel de meerder was... :) echter ik moest een paar keer remmen van +200 naar 10km/u en dat vonden mijn remmen toch niet zo heel lekker. Fading was hier het sleutelwoord.... Nu heb ik momenteel EBC Schijven (288) met EBC Redstuff blokken voor, en originele schijven met Bosch blokken achter. Remolie is een paar maanden geleden ververst.

Wat voor suggesties zouden jullie geven, Ferodo's DS2500? of achter ook voorzien van EBC Redstuff blokken?

Graag suggesties?

Gr Arco

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Remupgrade (nog maar eens)

Bericht door carlsson » za 21 apr, 2012 20:13

288 dat is wel erg klein, zeker nog een origineel standaard maat. Een Viggen zit m.i. op 308 en dat is eigenlijk nog wat onder de maat.
Die Viggen heeft trouwens ATE remmen waarbij een soort staal is gebruik met minder koolstof. Die roesten ook wat minder :wink:
Daarnaast kun je achter ook beter geventileerde remmen hebben.
Conclusie tunen is leuk maar vergeet de remmen niet, die hebben ook een upgrade nodig.
Dat zal bij een M BMW af fabriek al beter voor elkaar zijn.
E.e.a. betekent misschien wel dat je ook een grotere maat lichtmetalen velgen nodig hebt zodat de combinatie niet gaat aanlopen.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » za 21 apr, 2012 21:00

Ik heb er in het verleden weinig problemen mee gehad. Echter vandaag liep ik tegen het faden aan (had ik nog niet eerder gemerkt).
Velgmaat is 18" dus dat zal geen probleem zijn, ik wilde hier geen honderden euro's aan uitgeven dus een BBK gaat het niet worden.

Wellicht Redstuff vervangen voor Yellowstuff, en achter ook een setje Yellowstuf met EBC GD Schijven om alles een beetje in balans te brengen.
Daarnaast zit er ook nog een gedachte richten Porsche klauwen en groteren schijven.....

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 21 apr, 2012 21:14

Achter doet niet zoveel... dus alles wat je daar doet zal niet zoveel uit maken, denk ik. Al moeten ze natuurlijk wel "mee" voor de balans.

Ik denk dat niets, bij veelvuldig vertragen van 200 naar weinig, lang houdt. De ene setup wellicht wat beter dan de andere maar, je remmen zijn luchtgekoeld. Ze hebben dus lucht nodig om te koelen. Je moet er dus de vaart in houden... :O:

Ik heb RedStuf rondom en voor dezelfde maat EBC-USR schijven. Ik ben erg tevreden over deze setup. Ook onder zwaardere belasting. Dus vol bepakt, afdalen om er vervolgens nog een noodstop achteraan te plakken. Maarja, je moet ze wel weer de tijd geven om hun warmte af te kunnen staan. Dat is bij elke setup zo.

Ik heb geen ervaring met Ferrodo's of de YellowStuffs. Wellicht dat ze beter presteren onder zware belasting/hitte dan de RedStuffs? Is lastig vast te stellen adhv verhalen. Meestal halen mensen dunne/oude blokken eraf en vinden ze eigenlijk alles wat er nieuw op komt beter remmen dan voorheen, en doe daar dan ook nog eens nieuwe remvloeistof bij... deuhhh...

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » za 21 apr, 2012 21:20

Porsche optie schiet ik af, ben ik een kleine 1000,- voor kwijt en daar zit ik niet op te wachten.
@ Evo, Heb jij achter ook EBC schijven of enkel blokken? Wellicht achter ook Redstuff en eventueel met EBC Schijven zodra de huidige vervangen moeten worden. en dan gewoon voor lief nemen. Goodrich slangen misschien?

Moet ook wel zeggen dat dit een aantal keer echt absurd hard ging, en dan steeds vol in de ankers van +160 naar zowat stilstand.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » za 21 apr, 2012 22:15

Waarom van voren geen grotere schijven en ferrodo blokken? Is ook niet goedkoop, maar ik denk dat het verwisselen van dezelfde maat schijven weinig uit gaat halen.

Gebruik ook de zoekfunctie eens, is al genoeg over geschreven

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 21 apr, 2012 22:16

Als je toch 18 inch rijdt dan kunnen er ook gemakkelijk wat grote schijven op, misschien gewoon een setje Viggen schijven met passende remcylinders. Die schijven hebben ook wat elipse vormige patronen. Heet nu bij Ate Powerbreaks.
Misschien past ook de voorremmen set van de Saab 9.5 2.3 Aero :wink:
Uiteraard alles met staalomwonden remvloeistofleidingen en niet die fietsenpomp slangen die Saab standaard gebruikt :lol:
Een Viggen schijnt ook nog een iets grotere rembekrachtiger/remcylinder te hebben dan de andere 9.3's.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 21 apr, 2012 22:44

Achteren heb ik (nog) origineel SAAB schijven... Dingen slijten gewoon niet...

Maar; groeven, grotere remcylinder, andere leidingen... ik zie niet waarom je hier een betere warmteafdracht van gaat krijgen... Dat is tenslotte (mijnsinziens) het probleem. Koeling is wat je nodig hebt...

Ik heb overigens wel GoodRidge leidingen...vandaag weer eens een stukje mogen sturen in eentje zonder... groot verschil in gevoel...

Enne...:
Afbeelding
... standaard remmetjes... zijn zo slecht nog niet hoor... :wow:

Gewoon niet teveel gebruiken... dat pedaal rechts... die moet je hebben 8)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 22 apr, 2012 2:35

De groeven op de ATE Powerdisc zorgen voor extra ventilatie, de samenstelling van de legering van de remschijven voor hogere belastbaarheid.

Michail
Geregistreerd lid

Bericht door Michail » zo 22 apr, 2012 8:06

Fading wordt toch veroorzaakt door het koken van de remolie? Waarom die niet eerst vervangen, door bv DOT 5 (moeten wel je seals etc tegen bestand zijn). Maar volgens mij is dat de goedkoopste oplossing, als je tevreden bent met je remmend vermogen.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 22 apr, 2012 9:49

Ik ga om te beginnen de volgende aanpassingen doen:
- Redstuff Achter
- Goodride Remleidingen
- Motul RBF600 Remolie

Dan ziet het er als volgt uit:
- Redstuff Voor
- EPC GD Schijven voor
- Redstuff Achter,
- Originele Schijven achter
- Goodridge leidingen
- Motul RBF Remolie

Dan moet het goed zijn, zodra me schijven achter op zijn vervang ik die voor EBC en zodra ze voor op zijn ga ik wel kijken of ik een stapje groter kan vinden. (rustig op zoek naar brackets voor de remklauwen waardoor ik grotere schijven kan plaatsen)

Tnx Gr Arco

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » zo 22 apr, 2012 11:38

Arco

Ik zou als ik jou was het volgende doen.

-Goodridge slangen
- Goeie (DOT4)remolie; Motul RB600 of Castrol SRF, deze remolieen kunnen prima dagelijks gebruikt worden.(Heb een technical advisor van Castrol gesproken, die zei dat je een verversingstermijn van 18maanden moest aanhouden) EC-Performance heeft Momenteel geloof ik Motul in de aanbieding!
- Brembo OEM 308MM schijven
- Ferodo DS2500

Stap eens af van EBC, en monteer eens een keer Ferodo DS2500. Dan zul je zien dat het echt veel beter remt dan die EBC troep!!! Heeft Injectie al vaker gezegd!
Die Ferodo's stoffen minder dan originele SAAB blokken, en bovendien is het remstof makkelijk te verwijderen.

Ik ben van mening dat dit voor de 9-5 en 9-3 aan de voorkant de beste betaalbare remmen upgrade is. Waarbij je tevens ook nog 16' winter wielen kan rijden!
Sytze heeft ervaring met bovenstaane setup.

Lees anders eens op http://www.uksaabs.eu/UKS" onclick="window.open(this.href);return false; daar is veel geschreven over remmenupgrades, daar zul je ook lezen dat veel mensen niet tevreden zijn met die rommel van EBC.

Nog een tip een fading te voorkomen, is om kort heel hard te remmen, inplaats van heel lang slepend te remmen. Bij kort en hard remmen geef je je schijven weer de kans om aftekoelen, en bij lang slepend remmen hou je heel lang de hitte in je remmen waardoor je eerder gaat faden als je dan eens echt hard moet remmen.

Verder heeft Evo een punt, je remmen hebben natuurlijk wel koeling nodig. :wink:

Succes met je keuze

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 22 apr, 2012 12:10

Coen, dank voor je aanvullen en suggestie.
De Slangen en Motul staat op de wensenlijst, echter omdat de voor schijven pas 5000 km oud zijn ga ik daar nu nog niets aan doen. Zodra deze vervangen moeten worden ga ik eens een setje DS2500 proberen en indien de schijven zover zijn kan dat best een setje 308 brembo's worden.

Wat betreft koelen, iemand ervaring met het verwijderen of aanpassen van de stofkappen aan de binnenkant van de schijven?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 22 apr, 2012 12:15

... sorry ... zie hieronder...

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 22 apr, 2012 12:24

carlsson schreef:De groeven op de ATE Powerdisc zorgen voor extra ventilatie, de samenstelling van de legering van de remschijven voor hogere belastbaarheid.
De groeven zorgen voor een betere "de-gassing", dus een betere afvoer van materiaal dat tot gas is geworden, niet voor koeling. daar heb je bijvoorbeeld bepaalde perforatie motieven veelal icm bepaalde vane ontwerpen voor.
Michail schreef:Fading wordt toch veroorzaakt door het koken van de remolie? Waarom die niet eerst vervangen, door bv DOT 5 (moeten wel je seals etc tegen bestand zijn). Maar volgens mij is dat de goedkoopste oplossing, als je tevreden bent met je remmend vermogen.
Hmmm... nee, althans te kort door de bocht... http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade" onclick="window.open(this.href);return false;
Coenwagner schreef:...monteer eens een keer Ferodo DS2500. Dan zul je zien dat het echt veel beter remt dan die EBC troep...
Wat bedoel je daar precies mee?
Over welke EBC troep heb je het? D'r zijn nogal wat smaken voor (totaal) verschillende toepassingen.
Welke schijf / blok combi heb je het over.
Wat was de toepassing?
etc, etc...

Begrijp me niet fout. Ik geloof heus wel dat die Ferrodo's goede blokken zijn. Maar ik ben van mening dat de EBC combo die ik bijv. op mijn 9-3 heb ook uitermate potent is. Maar ik kan natuurlijk alleen voor mijn toepassing spreken. Zo sporadisch mogelijk van hard naar, eehhh.... minder hard... En zolang ik ze de tijd geef om af te koelen, doen ze het heeeel goed. Goed doseerbaar tot in de ABS onder eigenlijk alle condities. Enige min punt is hun koud-gedrag... maar dat duurt meestal niet kort :wink:
AR schreef:Wat betreft koelen, iemand ervaring met het verwijderen of aanpassen van de stofkappen aan de binnenkant van de schijven?
Dat raad ik je ten zeerste af... Koeling? Daar zitten die er juist voor :D Dus tenzij je een BBQ in je wielkast witl houden, lekker laten zitten :mrgreen:

Ik denk dat je vooral die GoodRidge slangen (icm nieuwe vloeistof) een zeer aangename aanpassing zult vinden.

Succes!

Plaats reactie