turbo wastegate en acturator

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gesloten
rovermgfan
Geregistreerd lid

turbo wastegate en acturator

Bericht door rovermgfan » ma 27 feb, 2012 21:36

Hoi,
Ik ben een beetje in de war denk ik :? :?
De wastgate en de acturator is dat het zelfde?
Dat "potje" dat op de turbo zit met die stang, is dat de acturator?
De klep in de turbo, waar de stang op vast zit, is dit de wastgate?
Wat regelt dat potje? Er gaat een slang van de apc klep naar deze.
Als de apc klep kapot is, dan beweegd de stang ook niet, klopt dat?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: turbo wastegate en acturator

Bericht door Robbert » ma 27 feb, 2012 22:47

Wastegate en actuator zijn verschillende zaken. De actuator (het potje) wordt getriggered door de opgebouwde druk. Wordt deze druk te hoog dan zal de actuator dmv het stangetje de wastegate opengoooien waardoor de turbodruk verdwijnt.
De APC klep meet de druk. Zolang deze niet te hoog is gebeurt er niets en blijft de turbo druk opbouwen. Wordt de druk te hoog of ontstaat er pingel dan reageert de APC klep. Deze stuurt door het slangetje lucht richting de actuator waaroor deze het stangetje beweegt en daarmee de wastegate opengooit.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » ma 27 feb, 2012 23:45

Ok, nu snap ik het.
Dus als de apc klep kapot is, werkt de acturator niet en dus de wastgate niet en dus de turbo niet, klopt dat :oops:
Als de apc klep kapot is, krijg je dan een probleem met de vacuum,en een foutmelding en kun je testen of dat de apc klep kapot is.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 28 feb, 2012 8:24

[]Kan, ligt eraan hoe hij kapot is. Is je wastegate al los? Anders heeft het wel of niet werken van de APC-Klep of Actuator sowieso weinig zin.
Een kapotte APC of Actuator zorgt er mijn inziens niet voor dat je wastegate 180graden verkeerd zit. Dat lijkt me meer komen door iemand die hem los gehad heeft tijdens onderhoud (afstellen basisdruk ofzo) en gewoon verkeerd vastgemaakt/doorgeduwt.

p.s. het is actuator :)

Gr Arco
Reden: Quote verwijderd

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » di 28 feb, 2012 11:54

nee. alles zit nog vast, op de stang van de actuator.
de wastgate gaat los als ik er mee beweeg. als ik dan de motor start en gas geef, beweegt die. echter de actuator doet niks. morgen komt iemand met een saab, ik zal eens vragen of ik bij hem mag kijken, naar de stand van de arm. maar hoe weet ik of de apc klep kapot is. ik blijf ook steeds de fout melding over de vacuum krijgen.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 28 feb, 2012 13:08

Graag hier viewtopic.php?f=22&t=112570" onclick="window.open(this.href);return false; doorgaan. Zelfde onderwerp, zelfde auto, zelfde forumlid...

Gesloten