Nieuw bericht door: Torsten » do 27 okt, 2011 20:42
Speling op een turbo voel je eigenlijk altijd wel. Zelfs bij een turbo met nieuwe lagers. Weinig, maar voelbaar.
Geen rookontwikkeling?
Torsten, allereerst bedankt voor je reactie.
Ik vervang elke 10.000 km. de olie door 5W30, tussentijds controleer ik regelmatig het oliepeil, ook kijk ik zeer regelmatig in de "achteruitkijkspiegel" (altijd weer een leuk woord) bij "vol gas" optrekken.
Ik heb (tot nu toe) nog nooit olie bij hoeven te vullen (peil staat altijd ca. 1mm. onder max) en ik heb tot nog toe nog geen rookpluimpje kunnen ontdekken, ook geen verlies van koelvloeistof.
Nieuw bericht door: 9000-95 » do 27 okt, 2011 20:56
Geluid kan ook andere oorzaken hebben, BOV kan lekken (en hele rare geluiden maken), turboslangen en intercooler controleren.
Iets speling op de as voel je inderdaad eigenlijk altijd wel, dat wordt normaal opgevangen door de oliefilm. Op zich geen reden voor paniek dus.
Maar teveel speling is zeker niet goed. Goed kijken of er de schoepjes niet tegen het huis hebben gelopen. En je olieverbruik in de gaten houden.
He, 9000-95
BOV is het "zwarte ronde ding" richting gasklephuis die zorgt voor "afblaas" bij te "hoge" druk e.d. ??? Soort van "dumpvalve" ???
En hoe kun je controleren of deze "lekt" ??
Hmmm, misschien ingaan op de inkoopactie van de chromen uitvoering, laatst een keer voorbij zien komen
Zal alle slangen morgen (nogmaals) eens goed controleren, misschien een optie om voor siliconen te gaan (de Saab dan welteverstaan

)
Speling kan ik niet goed beoordelen aangezien ik niet weet hoeveel speling er aanwezig mag zijn.
V.w.b. "beschadiging", dit is absoluut niet noemenswaardig, misschien 3-4 zeer ondiepe kleine krasjes, lijkt meer op wat een keer "handmatig" is aangebracht.
Schoepjes bekeken (met zaklantaarn goed licht erop), geen enkele beschadiging kunnen ontdekken.
Zoals ook boven al aangegeven, olieverbruik is tot op heden echt nihil.
Heb de Saab nu vanaf 275.000 km., getuned naar Stage1 (you know who did this

) bij ca. 280.000 km. en nu op ca. 304.500 km., tot dusver dus geen olie en/of koelvloeistof verbruik.
Dit is dus een goed teken
door carlsson » do 27 okt, 2011 21:03
Tja, die stromende oliefilm moet er nog tussen passen

Een paar lichte krassen op het schoepenwiel kan geen kwaad, toch geen dubieuze conus filter i.p.v. de originele Saab-luchtfilter.
Carlsson, jij uiteraard ook bedankt voor je reactie
Wanneer ik het "schoepenwiel" probeer "op-en-neer" of "heen-en-weer" te bewegen voel ik een minimale speling, maar nogmaals, wel goed voelbaar.
Elke 10.000 km. een nieuw luchtfilter, misschien niet "origineel Saab" maar wel van een "degelijke" afkomst
Tot zover bedankt voor jullie reacties.
Pluspunt: Hoogstwaarschijnlijk geen probleem met de turbo
Minpuntje: Geen goed excuus dus om voor een TD-04 te gaan